معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت آموزش اصول درست و مهارت مناظره، تصریح کرد: مناظره های دانشجویی حتی می تواند با کنار هم قرار دادن و دعوت از طیف های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بسیاری از عرصه ها و موضوع های چالشی جامعه را پوشش دهند تا از طریق گفت و گو سازنده و اخلاقی بتوان به راهکارهایی برای حل آن‌ها دست یافت.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار در دیدار دست اندرکاران برگزاری مسابقات ملی مناظره دانشجویی که پنجمین دوره آن آذرماه سالجاری به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد و همچنین تعدادی از دانشجویان حاضر در این مسابقات، این قبیل برنامه ها را عاملی برای پویایی فضای جامعه برشمرد. 

وی با اشاره به تکثر فرهنگی، مذهبی، قومی، اجتماعی جامعه ایرانی، اظهار کرد: این تنوع و تکثر سال های سال عامل پویایی و بالندگی جامعه ایرانی بوده است و از این رو می توان مدعی شد که مناظره و گفتگو از جمله مباحث نهادینه شده در جامعه ایرانی است.

معاون رئیس جمهور ضمن تقدیر از حرکت جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور برای برگزاری مسابقه های ملی مناظره دانشجویی با هدف تبدیل مونولوگ به دیالوگ و رواج فرهنگ گفت و گو و مناظره با رعایت اصول اخلاقی در جامعه، خاطرنشان کرد: اگرچه جمع بندی یا نتیجه مناظره دستیابی به فهم مشترک نیست ولی بی شک این جمع بندی، پذیرش اختلاف نظرها و احترام به نظرها و عقاید مختلف است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از گروهی که به صورت عامدانه و برای منافع شخصی و گروهی خود تلاش دارند تا در قالب مناظره و نقد اقدام به فضاسازی، اتهام زنی و نفرت پراکنی در جامعه کنند، گفت: این گروه به صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه منافع ملی را با تهدید رو به رو می کنند زیرا استفاده از ابزارهای غیر اخلاقی برای پیشبرد گفتمانی خاص باعث می شود تا تنوع و تکثر جامعه به شکاف ها و درگیری ها و کینه ورزی هایی عمیق و آسیب زننده تبدیل شود که در بلند مدت تهدیدی برای امنیت ملی و یکپارچگی کشور است.

وی ادامه داد: برخی آنچنان درگیر منافع شخصی و گروهی خود هستند که برای رسیدن به هدف، هر اقدام غیر اخلاقی را توجیه می کنند و حتی از وارد کردن بهتان های سیاسی و اخلاقی به افراد و گروه های رقیب هم ابایی ندارند در حالی که این رفتار خلاف ارزش های دینی، فرهنگی و ملی ما است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت آموزش اصول درست و مهارت مناظره، تصریح کرد: مناظره های دانشجویی حتی می تواند با کنار هم قرار دادن و دعوت از طیف های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، بسیاری از عرصه ها و موضوع های چالشی جامعه را را پوشش دهد تا از طریق گفتگو سازنده و اخلاقی بتوان به راهکارهایی برای حل آن ها دست یافت.

وی با یادآوری این موضوع که آینده، استقلال، هویت و سربلندی ایران و انقلاب دغدغه مشترک همه گروه های جامعه است، خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی ضمن احترام به تضارب آراء و دیدگاه ها و اختلاف های فکری و فرهنگی، باید تلاش کند تا از طریق دغدغه ها و آرمان های مشترک، شکاف در جامعه را کاهش دهد و به ایجاد وحدت و انسجام ملی کمک کند.

ابتکار پیشنهاد داد: با توجه به فرصت ها و ظرفیت های موجود در سطح دانشگاه های کشور همزمان با 13 آبان ماه (روز دانش آموز و سالروز تسخیر لانه جاسوسی) و 16 آذر ماه (روز دانشجو)، مخاطب کثیر برنامه های تدارک دیده شده برای این مناسبت ها، همچنین فضای دانشگاه ها طی این ایام خاص که بی شباهت به فضای مناظره ای واقعی نیست، بخشی از هدف گذاری برای مسابقه های ملی مناظره دانشجویی با توجه به برنامه های این دو مناسبت مهم صورت پذیرد.

معاون رئیس جمهور ضمن استقبال از طرح پیشنهاد اضافه شدن موضوع ها و چالش های حوزه محیط زیست به عناوین مسابقه های ملی مناظره دانشجویی، گفت: محیط زیست در سطوح مختلف و در ابعاد ملی و بین المللی همچون تغییر اقلیم، اهداف جهانی توسعه پایدار و گرد و غبار می تواند موضوع مناظره های دانشجویی باشد.

در ابتدای این جلسه سید سعید هاشمی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با ارائه گزارشی از روند شکل گیری مسابقه های ملی مناظره دانشجویی از سال 1390، گفت: غالب مسائل مطروحه در این مناظره ها، مسائل روز و دغدغه های دانشجویان است که با نگاه آموزشی و فرهنگی و با هدف رشد خلاقیت، نقادی، مسئولیت پذیری بیان می شود.

هاشمی ضمن بیان شرحی مختصر از پنج دوره مسابقه های ملی مناظره دانشجویی، اظهار کرد: ادامه و تقویت این روند نیازمند نگاه حمایتی مسئولان است.

تمرین گفت و گو بدون تنش، اخلاقی و علمی در مسابقه های ملی مناظره دانشجویی

در ادامه، مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مسابقه های ملی مناظره دانشجویی پیرو بیانات مقام معظم رهبری برای ترویج کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها شکل گرفت، گفت: اهمیت این مسابقه ها به آموزش و فرهنگ سازی برای گفتگو بدون تنش، اخلاقی و علمی است.

کاظمی با اشاره به قدمت و تنوع بسیار زیاد مسابقه های مناظره دانشجویی در سطح جهان، اظهار کرد: این مناظره ها فرصتی برای آموزش و یادگیری است.

به گفته وی، تعریف گزاره مشخص برای موضوع مناظره ها، ارائه آموزش های حضوری و غیر حضوری به شرکت کنندگان در مسابقه ها، تعریف شاخص ارزش های اخلاقی در شاخص های داوری و وجود مواضع حقیقی مخالف و موافق در مناظره ها از جمله تفاوت های مسابقه های ملی مناظره دانشجویی در ایران با سایر کشورهای جهان است.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در خصوص نحوه تعیین گزاره های مسابقه ها، اظهار کرد: این گزاره ها بر اساس پایان نامه های دانشجویی، مجموعه های پژوهشی، پیشنهادهای تیم های شرکت کننده و پیشنهادهای مجموعه های مختلف سیاست گذاری در کشور انتخاب می شود.

کاظمی افزود: تیم برنده مسابقه ها مفتخر به دریافت نشان خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان فیلسوف گفتگو می شود.

نقد فضای محدود دانشگاه ها برای گفتگو، انتقاد از مونولوگ بودن فضای دانشگاهی و دانشجویی و غلبه این نوع گفتمان بر فضای دانشگاهی کشور، انتقاد از نظم سخت و نظم از بالا در فضاهای دانشگاهی و دانشجویی، ترس از عادت دانشجویان به خودسانسوری به دلیل ترس از عواقب بیان آزادانه و نقادانه، نقد فضای مناظره های داخل کشور که در حال تبدیل شدن به دگر ستیزی و ترویج خشونت گفتمانی در جامعه است، انتقاد از عدم ایجاد فرصت دیدار و گفتگو مستقیم دانشجویان با مسئولان کشور در رده های مختلف، عدم ارتباط سازمان یافته نهادهای حاکمیتی با دانشجویان علوم انسانی به ویژه در رشته هایی همچون علوم سیاسی و جامعه شناسی و نبود امید به اشتغال و جذب در نهادهای مختلف میان دانشجویان علوم انسانی بخشی دیگر از مسائل مطروحه در این جلسه بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در حاشیه این نشست تندیس گردهمایی انجمن های حامی محیط زیست در لرستان، همچنین لوح تقدیری از سوی نماینده باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اهدا شد