وزیر بهداشت گفت: سهم وزارت بهداشت در فراهم کردن میزان دسترسی به خدمات درمانی کشور کمتر از 20 درصد است و مابقی این سهم را شاکله‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد بر عهده دارند.

به گزارش مرور نیوز، مراسم پویش ملی مبارزه با سرطان به همراه چهارمین نشست با حضور وزیر و تعدادی از معاونین بهداشت، مدیران و کارشناسان حوزه سرطان از دانشگاه‌‎های سراسر کشور و مؤسسات خیریه فعال در حوزه سرطان، در مؤسسه خیریه محک برگزار شد.

در این مراسم معاونان وزیر بهداشت و همچنین نمایندگانی از کارگروه‌های تخصصی مراقبت‌های حمایت‌های تسکینی؛ تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان؛ پیشگیری، آموزش، فرهنگ‌سازی و پژوهش؛ توسعه و زیرساخت به سخنرانی پرداختند. همچنین از اسناد و دستاوردهای مدیریت بیماری‌های غیرواگیر رونمایی شد.

سهم وزارت بهداشت در فراهم کردن دسترسی به خدمات درمانی

هاشمی، وزیر بهداشت، در این مراسم گفت: سهم وزارت بهداشت در فراهم کردن میزان دسترسی به خدمات درمانی کشور کمتر از 20 درصد است و مابقی این سهم را شاکله‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد بر عهده دارند.

وی افزود: امیدواریم ایجاد مؤسسات مردم‌نهاد مشابه محک به صورت زنجیره‌ای در حوزه سلامت موجب پوشش همگانی سلامت در کشور شود.

میزان فوت کودکان مبتلا به سرطان در آمریکا 3 درصد کمتر از ایران است

آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه محک در این مراسم، ضمن ادای احترام به جانباختگان حادثه ساختمان پلاسکو به ویژه آتش‌نشانان قهرمان و پس از معرفی مؤسسه خیریه محک و مقایسه آمار کودکان مبتلا به سرطان در آمریکا و ایران گفت: آمریکا 10 برابر ایران تولید ناخالص ملی دارد در حالی که در میزان فوت کودکان مبتلا به سرطان نسبت به موارد جدید ابتلا در این کشور تنها 3 درصد کمتر از ایران است که این امر نشان‌دهنده ظرفیت اجتماعی کشور ایران در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان است.

احمدیان با بیان اینکه هزینه اداره 2 سال یک بیمارستان برابر با ساخت آن است و تنها بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان ایران، فقط با حمایت نیکوکاران دهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد ادامه داد: توصیه می‌شود خیرین در کنار تأمین هزینه‌های ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها به تأمین هزینه اداره آنها نیز توجه کرده و از این طریق اثربخشی کمک‌های خیرخواهانه در توسعه سیستم‌های درمانی را افزایش دهند. توجه به این نکته بسیار مهم است که ساختمان و تجهیزات بدون وجود نیروهای متخصص و کارآمد قادر به ارائه خدمات به بیماران نخواهد بود.

اهدای تابلوی کودکان محک به وزیر بهداشت

در پایان این مراسم، محک با اهدای لوح، از وزیر بهداشت تقدیر کردند. همچنین وزیر بهداشت نیز با نگارش متنی برای کودکان مبتلا به سرطان روی تابلوی نقاشی شده توسط کودکان محک برای آنها یادگاری نوشت.

محک به کمپین انجمن جهانی کنترل سرطان (UICC) پیوست

مؤسسه خیریه محک به عنوان عضو رسمی سازمان جهانی کنترل سرطان (UICC به کمپین جهانی روز سرطان پیوست تا با ترویج اهداف این کمپین جامعه را نسبت به دغدغه‌های بیماران مبتلا به سرطان آگاه کند.