قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تاکید کرد: باور دانشجویان،ن قطه اتکای ما در فعالیت‌های فرهنگی است.

به گزارش مرور نیوز، حسام‌الدین علامه در آیین معارفه قائم مقام برنامه‌ریزی و تکریم مدیر کل پیشین فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که با حضور جمعی از مسؤولان و کارشناسان این معاونت در سالن اجتماعات امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، گفت:  حدود ۲۹ ماه از خدمت بنده در اداره کل فرهنگی می‌گذرد، در ابتدای فعالیت تلاش کردم که یک برآورد کلی از فضای دانشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی آن‌ها داشته باشم. در حوزه فعالیت‌های دانشگاهی سه گروه دانشجویان قابل تشخیص است که هر کدام در حد خود کنشگری می‌کنند. گروه اول دانشجویان انقلابی و متعهد به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و امام راحل هستند. گروه دوم نیز که تعدادشان بسیار محدود و قلیل است افراد مخالف انقلاب اسلامی هستند ، گروه سوم که از جهت تعداد بخش اعظم دانشجویان ما را تشکیل می‌دهند، دانشجویان میانه دو طیف بالا هستند که اعتقادات مذهبی دارند اما در حوزه دینی و انقلابی کنشگری ندارند، اما ما متأسفانه در هیچ برهه‌ زمانی برای این گروه برنامه نداشته و آنها جذب فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی نشده‌اند.

قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت بها دادن به اقشار مختلف دانشجویی افزود: مکراراً در رابطه با این موضوع حدیثی از حضرت امام صادق(ع) نقل شده که ایشان می‌فرمایند ایمان یک نردبان است که ده پله دارد و هر کسی با توجه به رتبه ایمانی خود در پله‌ای از آن قرار دارد. مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با دانشجویان فرمودند که ایمان دارای مراتبی است و انقلابی‌گری هم مراتبی دارد، کسی که نود درصد انقلابی است به آن‌که ده درصد انقلابی است نگوید انقلابی نیستی.

علامه در ادامه با بیان اینکه برای به دست آوردن کارآمدی فرهنگی نیاز است که دو نکته اساسی را درنظر بگیریم، گفت: اولین موردی که برای به دست آوردن کارآمدی نیاز است «ایجاد اعتماد قشر میانی» نسبت به ساختارها است، البته باید ساختاری وجود داشته باشد که برای آن ایجاد اعتماد کرد و در قدم بعدی نیاز است که برای قشر میانی خوراک مناسب فرهنگی داشته باشیم.

علامه افزود: با توجه به حدیث امام صادق(ع) و بیان شیوای مقام معظم رهبری وقتی ما ایمان مرتبه‌ای و انقلابی‌گری مرتبه‌ای داریم باید توجه داشته باشیم که هرکدام خوراک فرهنگی متفاوتی هم دارند، لذا نمی‌توان به کسی که ده‌درصد انقلابی است محتوای فرهنگی مناسب با انقلابی‌گری نود درصدی ارائه دهیم.

مدیر کل سابق فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه نهادهای تولید کننده محتواهای فرهنگی هم مرتبه‌ای هستند، گفت: برای انقلابی‌گری مرتبه‌ای، محتوای فکری مرتبه‌ای نیاز است و  این خوراک فکری در نهادهای خاص خود  تولید می‌شود.

مدیر کل سابق فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به برخی از فعالیت‌ها و اقداماتی که ظاهری دینی و مذهبی ندارند اما در زمره کارهای فرهنگی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: برخی از فعالیت‌ها نظیر مشاوره، تربیت بدنی و کارهای هنری که به ظاهر چهره مذهبی ندارند اما در چارچوب امور دینی و انقلابی قرار می‌گیرند. باید تمام تلاشمان این باشد که متناسب با سلایق و ذائقه‌های دانشجویان، واگن‌هایی برای سوار شدن دانشجویان در قطار انقلاب اسلامی ایجاد نماییم.

علامه با تأکید بر این‌که محتوای تولیدی ما در حوزه فرهنگی باید در شأن و منزلت دانشگاه باشد، خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم در سیاستگذاری‌ها حریم علم را ارج بنهیم و حرمت ساحت مقدس دانشگاه‌ را با فعالیت‌های سطحی خدشه‌دار نکنیم، لذا تأکید کرده‌ایم اگر قرار است کار هنری انجام گیرد، نیاز است حرمت دانشگاه حفظ شود و این از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز است.

علامه یکی از مهمترین فعالیت‌های دوران مدیریت خود را احیای و تشکیل انجمن‌های علمی دانشجویی دانست و گفت: در دوره‌ای مسؤولیتم یکی از مهمترین کارهایی که صورت گرفت‌ احیای انجمن‌های علمی دانشجویی است، چراکه معتقدم انجمن‌های علمی برای فرهنگ‌سازی و کار پژوهشی بسیار مهم هستند.

وی بها دادن به انجمن‌های علمی را عامل تربیت دانشجویان چند بعدی عنوان کرد و گفت: فعالیت در انجمن‌های علمی در کنار کمک به تربیت دانشجویان چند بعدی، به افزایش مهارت‌ها و خلاقیت‌های دانشجویان در عرصه‌های مختلف کمک شایانی خواهد کرد.

علامه با تأکید بر اهمیت ویژه مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی، گفت: نکته‌ای که در زمان مسؤولیتم بسیار به آن اعتقاد داشته‌ام افزایش سرمایه دانشجویی و مشارکت دانشجویان در برنامه‌های مختلف فرهنگی است. سرمایه اصلی ما در مسیر فرهنگی دانشجویان هستند و باور دانشجویان نقطه اتکا ما در فعالیت‌های فرهنگی است و هرکجا به دانشجویان اعتماد کرده‌ایم، به موفقیت رسیده‌ایم.

قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ضمن برشمردن برخی از اقدامات و فعالیت‌های محوری انجام شده در دوران مسؤولیت خود، تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما که در راستای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان و جذب حداکثری آنها به فعالیت‌های فرهنگی انجام دادیم، فعال کردن کانون‌های فرهنگی که تا قبل از این خنثی و کم فروغ بودند، بوده است. تلاش کردیم کانون‌های هنری و فرهنگی را احیا کنیم تا بتوانیم قشرهای مختلف دانشجویان را جذب کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه نشریات دانشجویی نیز کارهای خوبی انجام شده است. تلاش ما در این حوزه جلوگیری از اعمال نظر، سانسور محتوایی نشریات دانشجویی و جلوگیری از اعمال فشار بر آنها است. توسعه نشریات بومی برای ما یک اصل بوده و معتقدیم چنان‌چه حق قومیت‌ها و اقلیت‌ها داده شود، اتحاد و تمامیت ارضی کشور حفظ می‌شود و فرصتی به دست تجزیه طلب‌ها و معاندان قسم خورده انقلاب اسلامی نخواهیم داد.

علامه در پایان ضمن تقدیر از مسؤلان، کارشناسان و همه همکاران معاونت فرهنگی و دانشجویی در همراهی اداره کل فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در زمان تصدی خود، ابراز امیدواری کرد آقای للگانی مدیر کل جدید فرهنگی وزارت بهداشت که از مدیران توانمند و آشنا به فعالیت‌های فرهنگی قشر جوان است، در راستای اعتلای فرهنگی نسل جوان کشور موفق باشد.

به گزارش مفدا،  دکتر حسام‌الدین علامه که در ۲۹ ماه گذشته در سمت مدیر کلی فرهنگی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت فعالیت می‌کرد، روز شنبه دوم بهمن‌ماه با حکم معاون وزیر بهداشت به سمت قائم مقام برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت منصوب شد.