فوق تخصص سرطان و آنکولوژی و کارشناس صدا و سیما با تأکید بر لزوم شناخت دقیق سرطان، گفت: سرطان‌شناسی باید جای سرطان‌گریزی را بگیرد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر عبدالرحیم حزینی عصر امروز در همایش مبارزه با سرطان که در شهرستان گنبدکاووس و در سالن اجتماعات هلال احمر این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه در ابتدا باید گفت که نباید از سرطان یک تابو و یک اتفاق وحشتناک بسازیم، اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج وجود دارند که مانند سرطان راه درمان قطعی برای آنها نیست و فقط ما از جلوگیری و رشد آن جلوگیری می‌کنیم که به طور مثال آفت دهان و لثه از این گونه بیماری‌هاست.

وی با بیان اینکه دیابت هم یک بیماری صعب‌العلاج است که در کشور شاید حدود پنج میلیون نفر مبتلا به این بیماری باشند، افزود: بنده با تجربه و سابقه‌ای که در حدود 28 سال در حوزه بیماری سرطان و درمان آن دارم با قدرت و اطمینان می‌گویم که امروز در ایران به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هیچ کمبودی برای درمان سرطان نداریم و نسبت به سایر کشورهای غربی اصلا عقب نیستیم.

فوق تخصص سرطان و آنکولوژی و کارشناس صدا و سیما با تأکید بر اینکه امروز در کشورمان در حوزه درمان سرطان کاملا به روز هستیم، خاطرنشان کرد: از مردم عزیز هم میخواهیم که باور کنند در همه جای دنیا شرایط با ایران فرقی نمی‌کند و همه جا همین شرایط برقرار است و تفاوتی نخواهد داشت.

 

سفیران سلامت رابطان پزشک و بیمار هستند

حزینی با مهم دانستن نقش سفیران سلامت در درمان بیماری سرطان، ادامه داد: سفیران سلامت می‌توانند رابطان امین و موثری میان پزشکان و بیماران عزیز باشند و اگر این سفیران پر تلاش بتوانند این ارتباط خوب را میان پزشکان، مراکز درمانی و بیماران به خوبی برقرار کنند بدون شک تفاوتی میان آنها و یک فوق تخصص سرطان در حوزه درمان خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در کنار کمک به بیمار برای درمان بیماری سرطان و جلوگیری از پیشرفت بیماری باید زمینه‌های بازگشت بیماری را نیز از بین برده و محو کنیم، تصریح کرد: همه مردم به ویژه کسانی که در سازمان‌های مردم نهاد و موسسات خیریه فعالیت می‌کنند و سفیران سلامت باید به اطلاعات لازم درباره بیماری سرطان مسلح شوند و این بیماری را به طور کامل بشناسند.

فوق تخصص سرطان و آنکولوژی و کارشناس صدا و سیما با اشاره به اینکه اگر کسی می‌خواهد به بیمار مبتلا به بیماری سرطان کمک کند باید خود شناخت خوبی از این بیماری داشته باشد، گفت: این مثل در میان ایرانی‌ها و مسلمانان بسیار معروف است که کسی که می‌خواهد حرفی را به دیگران توصیه کند باید خود عامل باشد البته در اینجا شناخت موضوع اولویت اصلی برای افراد داوطلب برای کمک است.

 

مدیریت درمان سرطان در کشور یکپارچه نیست

حزینی با انتقاد از عدم وجود مدیریت یکپارچه در حوزه درمان سرطان در کشور، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که باید به سرعت در کشور اتفاق بیافتد نزدیکی و ارتباط نزدیک میان خیرین و نیکوکاران با متخصصان و پزشکان است و مجموعه این دو گروه نیز باید ارتباط نزدیکی با مسؤولان برای انتقال موانع و مشکلات و راه‌های رفع آن داشته باشند.

وی با بیان اینکه همه ما باید تلاش کنیم سرطان شناسی را به جای سرطان گریزی بیاموزیم و به دیگران یاد دهیم، اظهار کرد: همواره بر این نکته تاکید کرده‌ام که مردم و مجاوران بیمار می‌توانند فرشته نجات او باشند زیرا 90 درصد بیماران به دلیل عدم داشتن همراه مناسب و راهنمایی صحیح در تنهایی از غلبه بر بیماری باز می‌مانند.

فوق تخصص سرطان و آنکولوژی و کارشناس صدا و سیما، سلولهای سرطان را تولید شده از همان ابتدای تولد در بدن دانست و تاکید کرد: بهترین عامل ضد سرطان همان سیستم ایمنی بدن است که در برابر سلول‌های سرطانی در شرایط طبیعی مقابله می‌کند و تا زمانی که توازن سیستم ایمنی و تولید سلول‌های سرطانی برهم نخورده باشد بیماری بر فرد عارض نخواهد شد بنابر این تلاش خود را بر حفظ سیستم ایمنی و کاهش ایجاد عوامل تولید سلول‌های سرطانی معطوف کنید.