حاضرین در دومین اجلاس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی که روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد، بر اساس بند 2 ماده 10 اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد تشکیل شد، سه نفر از نمایندگان هیات موسس در هیأت امنا را تایید مجدد کردند.

به گزارش مرور نیوز، بر این اساس «علی اکبر ولایتی»، «حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی» و «عبدالله جاسبی» سه نماینده تایید شده هیات موسس در هیات امنا خواهند بود. همچنین دکتر علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد به اتفاق آراء برای جایگزینی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در هیات امنا انتخاب و معرفی شد.

 علی اکبر ولایتی نیز اولین نشست خبری خود را روز پنجشنبه هفته گذشته و در خلال برگزاری دومین اجلاس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کرد و در این نشست بر ضرورت شفاف سازی مالی در دانشگاه آزاد تاکید کرد و گفت: دانشگاه آزاد هیچ هزینه‌ای جز هزینه‌های پژوهشی، آموزشی و خدماتی ندارد بنابراین باید از لحاظ مالی وضعیت این دانشگاه شفاف شود.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف رئیس هیات امنا تا هفته آینده مشخص می‌شود اظهار کرد: براساس برنامه‌ای که وجود دارد، تا هفته آینده جلسه‌ای تشکیل خواهیم داد که با مشورت اعضای هیات امنا، رئیس هیات امنا مشخص و دو نفر از اعضای هیات موسس که فوت کردند برای آنها جایگزین تعیین می‌شود.

ولایتی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه آزاد ملک شخصی هیچ فردی نیست بلکه متعلق به ملت ایران است بنابراین سعی می‌کنیم تمامی اهداف و سیاست‌های خود را در جهت ارتقای این دانشگاه به کار ببریم.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: تمامی کارهای مالی و محاسباتی در دانشگاه آزاد از جمله مراکز، واحدها، استان‌ها و شهرستان‌ها باید شفاف باشند و نقطه ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد. در واقع ما هیچ هزینه‌ای به جز آنچه در آموزش و پژوهش صرف می‌شود و همچنین هزینه‌هایی که برای اساتید و کارکنان و کسانی که در امور تاسیسات کار می‌کنند در دانشگاه آزاد نداریم، بنابراین تا جایی که لازم است باید از لحاظ مالی صرفه جویی کرده و از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کرد.

ولایتی همچنین یادی از زحمات و فعالیت‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاسیس و همچنین رشد و پیشرفت دانشگاه آزاد کرد و افزود: ایشان اساسی‌ترین نقش را در تاسیس و پیشرفت این دانشگاه ایفا کردند. امید این بود که حضرت آیت الله هاشمی سال‌های طولانی بتوانند خدماتی که در حوزه‌های مختلف به خصوص عرصه علم و فرهنگ ایفا کرده بودند را ادامه دهند. امیدواریم ما قدردان زحمات ایشان و سایر افرادی باشیم که برای رشد و پیشرفت دانشگاه آزاد تلاش کرده‌اند.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد در ادامه تاکید کرد: یکی از مهمترین نقش‌های دانشگاه باید حرکت و پیشرفت در جهت توسعه علم و دانش باشد. امروزه ما با صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های کشور و دانشگاه آزاد مواجه هستیم. باید به سمتی حرکت کرد تا کسانی که طالب آموزش و تحصیل هستند بدون هیچ محدودیتی بتوانند در این عرصه قدم بگذارند.

وی همچنین مردم ایران را علم دوست و طرفدار دانش معرفی کرد و گفت: شرایط در جامعه ما به گونه‌ای است که هر کسی با هر شغلی که دارد و هر زحمت و مرارتی که هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کند اما مایل هستند فرزندان خود تحصیلات عالی داشته باشند. چنین نگرشی در کشورهای دیگر وجود ندارد. بنابراین دانشگاه آزاد با این هدف تاسیس شد که بتواند عرصه را برای علم آموزی و دانش خواهی ایرانیان فراهم کند و نیازهای فکری آنها در این زمینه را پاسخ بدهد.

 

تقدم پژوهش بر آموزش در دانشگاه آزاد

ولایتی تاکید کرد: هیچ دین و مذهب دیگری الهی و غیر الهی به اندازه دین اسلام برای علم و دانش ‌آموزی تاکید نکرده است. مقام معظم رهبری نیز به دلیل عنایتی که برای دانشگاه آزاد به طور خاص و دانش آموزان به طور عام دارند حکم ریاست هیات موسس این دانشگاه را به بنده داده‌اند که نشان از حکمت ، حساسیت و افق دید خاص ایشان در خصوص دانشگاه آزاد و پیشرفت این دانشگاه دارد. در واقع من اطلاعی از این حکم رهبری نداشتم. اما بعد از این که به من ابلاغ شد و با توجه به این که من مطیع فرامین ایشان هستم، این مسئولیت را برعهده گرفتم.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد ادامه‌ داد: مقام معظم رهبری سال‌ها است که به دنبال پیشرفت علم و اقتصاد دانش بنیان در کشور است. امیدواریم که بتوانیم در دانشگاه آزاد این خواسته ایشان را محقق کنیم. البته افراد زیادی در این دانشگاه برای پیشرفت علم تلاش کرده‌اند و تا کسی به فعالیت‌های این دانشگاه آگاه نباشد نمی داند برای تاسیس و پیشرفت آن چه اقداماتی صورت گرفته است. امیدواریم که بتوانیم اهداف رهبری در این دانشگاه را پیاده کنیم.

به گفته ولایتی دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت‌های زیادی دارد.  ما امیدواریم با کمک افرادی که در این دانشگاه زحمت کشیده اند و زحمت می کشند بتوانیم این دانشگاه را به قله اوج برسانیم. هم چنان که همه دانشگاه های صاحب نام دنیا نظیر دانشگاه کمبریج و هاروارد که غیر دولتی هستند این دانشگاه نیز بتواند همانند این دانشگاه‌ها شناخته شده در عرصه علم و دانش جهانی شناخته شود.

 

تبعیت از سیاست‌های کلی رهبری مهم‌ترین برنامه دانشگاه آزاد

وی در ادامه پیروی از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را یکی از برنامه‌های آتی دانشگاه آزاد عنوان کرد و گفت‌: رهبری در سیاست های کلی بر روی علم و فناوری و اخیرا اقتصاد دانش بنیان تاکید زیادی داشتند و دارند. زمانی که آیت الله هاشمی در قید حیات بودند وقت و فرصت زیادی برای دانشگاه آزاد می گذاشتند و علت این که در فاصله نزدیکی از فوت ایشان حکم انتصاب جانشینی وی در دانشگاه آزاد اسلامی از سوی رهبری صادر شد به این دلیل بود که رهبری نمی خواستند خللی و وقفه‌ای در مسیر حرکت و پیشرفت این دانشگاه ایجاد شود.

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد یادآور شد: با استفاده از ظرفیت و امکانات عظیم دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان در عرصه پژوهش ، علم و فناوری حرف اول را زد و برای این کار باید بتوانیم پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه را راه‌اندازی کنیم تا در اقتصاد دانش بنیان که فرموده مقام معظم رهبری است، به اهداف خود برسیم و این کار تنها با همکاری تمامی خانواده‌ دانشگاه آزاد ، اساتید و فرهیختگان و از جمله مردم امکان پذیر است.

ولایتی با تاکید بر این که امر پژوهش باید مقدم بر آموزش در دانشگاه آزاد باشد، خاطر نشان کرد: اگر چه آموزش و پژوهش دو هدف مهم دانشگاه آزاد است، اما به نظر من پژوهش و البته پژوهش‌های کاربردی باید مقدم بر فعالیت‌های دانشگاه آزاد باشد و افراد باید دستاوردهای پژوهشی خود را در این دانشگاه آموزش بدهند. دانشجویان پی اج دی در رسانه‌های خود به پژوهش‌های کاربردی دست یابند.

 

دانشگاه آزاد ملک شخصی هیچ کس نیست

ولایتی همچنین تاکید کرد: دانشگاه آزاد ملک شخصی هیچ کس نیست. ما خدمتگزار مردم هستیم، تمام هزینه‌های دانشگاه آزاد توسط مردم و بیت المال تامین شده است و ما باید خدمتگزار این مردم باشیم.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص برنامه‌های آتی این دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: برنامه‌های دانشگاه‌ آزاد اسلامی بر اساس سیاست‌های رهبری یعنی توسعه و ارتقای اقتصاد دانش بنیان حرکت خواهد کرد و جزئیات برنامه‌های آتی این دانشگاه بعد از جلسه‌ای که با هیات امنا و مسئولین این دانشگاه برگزار خواهیم کرد اعلام می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه رشته‌های دانشگاه آزاد بر اساس اولویت‌های جامعه دایر خواهد شد گفت: نزدیک به 90 درصد کسانی که می‌خواهند وارد دانشگاه آزاد شوند نیازی به گذراندن کنکور ندارند، اما برای اینکه ظرفیت‌های خالی این دانشگاه تکمیل شود تلاش خواهیم کرد رشته‌هایی در این دانشگاه تدریس شود که در دانشگاه‌های دیگر کمتر به آن توجه شده و جامعه نیز به این رشته‌ها بیشتر نیاز دارد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد در پایان بر لزوم توجه به علوم انسانی در دانشگاه تاکید کرد و گفت: در حوزه علوم سیاسی و تجربی موفقیت‌های خوبی در کشور ما صورت گرفته و مقالات بسیاری در این زمینه در عرصه جهانی منتشر شده است اما متاسفانه در حوزه علوم انسانی کمبودهایی احساس می‌شود به طوریکه مباحثی که از این علوم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود بیشتر یافته‌ها و مباحث سایر کشورهای دنیا است. بنابراین لازم است دانشگاه آزاد برای تقویت علوم انسانی و انجام پژوهش‌های علمی در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهد.