رئیس بهزیستی کشور با اشاره به برخی اقدامات پیشگیرانه این سازمان برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها، تاکید کرد: بهزیستی در رابطه با جلوگیری از معلول‌زایی در کشور برنامه دارد که از آن جمله طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی افراد قبل از ازدواج است.

به گزارش مرور نیوز، انوشیروان محسنی بندپی در آیین تجلیل از 110 دانش‌آموز و دانشجوی ممتاز و نخبه بهزیستی استان یزد ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای انقلاب، اظهار کرد: اگر امروز مردم کشورمان اینچنین سرافرازانه و با اقتدار در جهان زندگی می‌کنند، دلالت بر اتخاذ تدابیری مهم از سوی امام خمینی(ره) در 38 سال پیش و همچنین مشارکت همه افراد جامعه در این حرکت برای ایجاد استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در کشورمان، دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: همگان باید قدردان نعمات انقلاب و خون شهدایی که در این حرکت بزرگ بر زمین ریخته شد، باشیم.

محسنی بندپی در بخش دیگری از سخنانش به برخی رویکردهای سازمان بهزیستی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: یکی از این رویکردها تلاش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها با برنامه‌ها و فرایند های علم محور بوده است که البته در این حوزه بیشتر در زمینه‌ پیشگیری از معلولیت‌ها موفق بوده‌ایم.

وی در این باره با اشاره به انعکاس گزارش موفقیت‌های بهزیستی در زمینه جلوگیری از معلول‌زایی در کشور به هیئت دولت، تصریح کرد: خوشبختانه با ارائه گزارش‌ها و برنامه‌هایی که بهزیستی کشور در این رابطه دارد، نشان دادیم که هرچند موضوع پیشگیری می‌تواند سخت باشد ولی قطعاً در کاهش و کنترل معلولیت‌ها موثر خواهد بود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در همین راستا نیز در ماده 90 برنامه ششم توسعه مقرر شد کسانی که قصد انجام ازدواج را دارند باید علاوه بر آموزش‌های پیش از ازدواج و مهارت‌های زندگی و همچنین فرزندپروری، با تکمیل فرمی سه برگی در رابطه با غربالگری اختلالات ژنتیکی نیز اقدام کنند تا از این طریق در صورت وجود عوامل معلول‌زایی در افراد، در این خصوص مداخلات لازم صورت گیرد.

وی یکی دیگر از رویکردهای سازمان بهزیستی کشور را نیز ارائه خدمات به افراد تحت پوشش از طریق 22 هزار نیروی متخصص این سازمان در سراسر کشور بیان کرد و گفت: مداخله به هنگام، ارائه خدمات استاندارد و با کیفیت در این رابطه می‌تواند از رشد معلولیت‌ها جلوگیری و افراد را جامعه‌پذیر کند.

محسنی بندپی با تاکید بر کارشناسی‌تر شدن مداخلات در جهت پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی،  از خیرین و سازمان‌های مردم نهاد به لحاظ حمایت‌هایی که از این سازمان و برنامه‌های آن دارند، قدردانی کرد.

گفتنی است، رئیس سازمان بهزیستی کشور و هیئت همراه در سفری یک روزه خود به یزد، موسسه خیریه و شبه خانواده معلولین فرزندان آسمانی، فاز دوم مرکز شبانه روزی سالمندان و معلولین بهار  و همچنین مرکز همایش‌های فجر بهزیستی و مجموعه رفاهی آموزشی 22 بهمن بهزیستی استان را افتتاح کردند و در ادامه نیز عصر امروز همزمان افتتاح طرح 70 واحدی مسکن مهر مددجویان و توانخواهان اردکان، 240 واحد مسکونی بهزیستی استان را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.

محسنی بندپی در ادامه نیز مرکز شبه خانواده مروارید میبد و اجرای نمادین طرح دانش‌نماه ازدواج در این شهرستان  را افتتاح می‌کند.