معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بیمه ازدواج جوانان یکی از اقداماتی است که در طی ماه‌های گذشته با جدیت آغاز شد و امیدواریم تا پایان سال 96 تا سقف یک میلیون نفر از جوانان ایرانی تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مراسم اعطای 70 مجوز به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده که صبح امروز در محل وزارت ورزش و جوانان و با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: مجموعه فعالیت‌ها و خدمات وزارت ورزش و جوانان در دفتر خانواده و ازدواج مستقل است و در دولت تدبیر و امید با جهت‌گیری مشارکتی در بخش مشارکت متخصصان که روانشناسان این حوزه هستند و مشارکت جوانان فعال در قالب سمن‌ها اقدامات خود را پیگیری و ساماندهی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از مجموعه فعالیت‌ها ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده است که آغاز فعالیت این مراکز به زمان اصلاحات و سازمان ملی جوانان می‌رسد. این فعالیت‌ها از آن دوره آغاز شد و هم اکنون ما در حال پیگیری آن هستیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: یکی دیگر از اقدامات بیمه ازدواج جوانان است چرا که همه شاهد بوده‌ایم که به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی که ازدواج به آن روبه‌روست یکی از نیازهای اساسی برای تشکیل خانواده، رفع مشکلات در این حوزه بوده است که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با بیمه ایران به امضا رسیده است که هم اکنون تمام شعبات به دنبال ارائه خدمات بیمه‌ای هستند و امیدواریم تا پایان سال 96 تا سقف یک میلیون نفر از خدمات بیمه ازدواج جوانان برخوردار شوند.

رستمی افزود: آموزش‌های پیش از ازدواج را پیگیری کردیم چرا که وقوع مسأله طلاق در 5 سال اول زندگی بسیار مهم است و باید مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد با ارائه آموزش‌های لازم می‌توان از وقوع این طلاق‌ها پیشگیری کرد.

وی افزود: برنامه‌های 16 ساعته با رویکرد روانشناختی ازدواجی برای آموزش‌های پیش از ازدواج پیش‌بینی شده است و مسأله بعدی وام ازدواج جوانان و تأمین نیاز‌های اولیه اقتصادی است که دولت با وجود فشارهای اقتصادی وام ازدواج را از 3 میلیون تومان به 10 میلیون تومان رساند و همه ثبت‌نام کنندگان وام ازدواج می‌توانند وام را دریافت کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت خیرین کشور موجب شد تا مجمع خیرین استان‌ها در 8 حوزه تشکیل شود که خیرین ازدواج یکی از این مجمع‌های خیرین است که امیدواریم بتوانیم آن را در سطح ملی عملیاتی کنیم؛ تمامی افراد حقیقی و حقوقی که به نحوی در حوزه ازدواج فعالیت می‌کنند تحت رصد وزارت ورزش و جوانان قرار دارند و برترین‌های حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جشنواره ملی ازدواج مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: در طی یک برنامه فشرده یک ساله که از سال گذشته آغاز شد، همکاری ویژه‌ای با سازمان نظام روانشناسی را آغاز کردیم و از مجموع 2200 تقاضا مراحل احراز صلاحیت برای اعطای مجوز سرعت بخشیده شد. امروز 87 پروانه اعطا می‌شود و تا پایان اسفند 70 پروانه جدید نیز به اینها اضافه می‌شود. به گونه‌ای که 300 مرکز گستره تمامی استان‌ها با اعطای این مجوزها فعال می‌شوند.

رستمی افزود: همچنین 500 پرونده آماده نیز در این زمینه وجود دارد که در مرحله مصاحبه‌های عمومی و تخصصی قرار دارد و امیدوار هستیم تا پایان مرداد ظرفیت 300 نفر نهایی شده و تمام استان‌ها دارای مراکز تخصصی مشاوره باشند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، بیان داشت: 16 استان کشور تاکنون هیچ مرکز مشاوره ازدواجی نداشتند در حالی که نیاز جدی به این موضوع وجود دارد. هدف ما این است که با راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج در تمام استان‌ها در استان‌هایی که به لحاظ بحران طلاق و مسائل ازدواج مشکلات بیشتری دارند، مراکز مشاوره‌ افزایش یابد و از طریق حمایت‌های مالی از طرح‌ها و برنامه‌ها پشتیبانی کنیم تا شاهد کاهش بحران طلاق در کشور باشیم.