«یحیی کمال‌پور» معاون رئیس کمیته حقوقی و قضایی در مجلس ایران این هفته گفته بود که اجرای مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر به نفع مردم و کشور نیست.

به گزارش مرورنیوز، روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» با انتشار گزارشی ضمن اشاره به این که ایران یکی از کشورهایی در جهان است مجازات اعدام مجرمان موادمخدر در ایران لغو می‌شود؟که بیش‌ترین مجازات اعدام علیه مجرمان مرتبط با جرایم مواد مخدر را دارد، می‌نویسد، گام‌های رو به رشدی در ایران در راستای لغو مجازت اعدام برای مجرمان مواد مخدر در حال برداشته شدن است. 

 این روزنامه می‌نویسد: «۱۵۰ نفر از نمایندگان پارلمان ۲۹۰ کرسی‌ای ایران طرحی را امضا کرده‌اند که طبق آن مجازت اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر لغو خواهد شد.

«یحیی کمال‌پور» معاون رئیس کمیته حقوقی و قضایی در مجلس ایران این هفته گفته بود که اجرای مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر به نفع مردم و کشور نیست. او گفته بود که برای لغو مجازت اعدام باید احکام زندان طولانی مدت و یا کار سخت را جایگزین کرد. او گفته بود که این راه حلی علمی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر است. 

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که اگر مجلس این طرح را تصویب کند برای تایید نهایی آن نیازمند نظر فقهای شورای نگهبان است. این روزنامه امریکایی می افزاید: «این نهاد اما موضع انعطاف‌ناپذیری در قبال لغو مجازات اعدام دارند. از سوی دیگر تندروها نیز پیش نویس این طرح را به عنوان نشانه‌ای از آن‌چه سازش دولت روحانی با غرب می‌خوانند قلمداد کرده‌اند و می‌گویند که دولت برای خشنودکردن غربی‌ها این کار را انجام داده است». 

این روزنامه اشاره می‌کند که بخشی از این جنجال‌ها بر سر لغو مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر مربوط به منازعات سیاسی در آستانه برگزاری انتحابات ریاست‌جمهوری ‌در ماه مه آینده است. 

لس آنجلس‌تایمز اشاره می‌کند که سازمان ملل گزار ش داده که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۹۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند.این روزنامه امریکایی اشاره می کند که ایران در همسایگی افغانستان قرار دارد که بیش ترین میزان تریاک را تولید می کند.