جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی با بیان اینکه دقت و سرعت در کار بیانگر قابلیت پلیس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: برای پیگیری جرایم و تعقیب مجرمان حرفه‌ای باید توانمندی‌های تخصصی را ارتقا داد.

به گزارش مرور نیوز سردارمحسن فتحی‌زاده با اشاره به برگزاری سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک جامعه دینی و ارزش‌مدار مبتنی بر تفکر الهی شکل گرفته است بنابراین هرعامل و مانعی که در مسیر تحقق اهداف نظام اسلامی است باید برداشته شود و به عنوان خادمان همواره به فکر خدمتگزاری برای نظام باشیم.

سردار فتحی‌زاده افزود: انتظار آحاد جامعه این است که در حکومت اسلامی جرم و جنایتی رخ ندهد و اگر هم کسی مرتکب جرم و جنایت شد، موضوع به سریع رسیدگی و با خاطی برخورد شود.

وی در ادامه اظهارکرد: نیروی انتظامی به عنوان مسئول و متولی اصلی مقابله با جرایم، مسئولیت سنگینی دارد و باید تلاش کنیم مأموریت‌ها به نحو احسن و مطلوب انجام شود. پلیس بین الملل نیز مأموریت‌های متعدد و گسترده‌ای دارد و بخشی از پیگیری‌های این پلیس فرامرزی و دارای حساسیت ویژه‌ای است.

جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران و در کنار آن نیروی انتظامی در عرصه بین الملل، جایگاه رفیع و بلندی است و امروزه در سطح بین‌الملل برای نظام و ناجا احترام و اعتبار زیادی قائل هستند.

وی اضافه کرد: امروزه بسیاری از کشورها و پلیس‌ها تمایل به همکاری مشترک با پلیس ایران و تأکید بر تبادل افسران رابط دارند که همه اینها بیانگر ظرفیت بالای نیروی انتظامی در عرصه بین الملل است و یک فرصت تلقی می شود.

سردار فتحی‌زاده ادامه داد: پیرامون کشور ما تهدیدات بسیاری وجود دارد و امروزه باید برای مقابله با تهدیدات و جرایم فرامرزی با طرح و برنامه مشخص حرکت کرد. بخشی از جرایم اساسا بین‌المللی و سرشاخه‌های آن در کشورهای دیگر است که بدون همکاری با سازمان‌ها و یا نهادهای بین المللی امکان پیگیری وجود ندارد بنابراین باید همکاری‌های بین المللی را توسعه داد.

معاون هماهنگ کننده ناجا افزود: برخی از جرایم در داخل کشور اتفاق می‌افتد ولی مجرمان برای فرار به کشورهای دیگر پناهنده می‌شوند که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد و اجاره ندهیم مجرم گمان کند با فرار از مجازات رها شده است. پیگیری‌های بین المللی در راستای استرداد مجرمان به جد باید دنبال شود که خوشبختانه این رویکرد در پلیس اینترپل وجودارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال‌های گذشته تعامل و همکاری خوبی بین پلیس، دستگاه قضا، وزارت امور خارجه و ... وجود داشته است و باید این تعاملات را تقویت کنیم.

سردار فتحی زاده افزود: مجرمان تحت تعقیبی بودند که با پیگیری‌های پلیس بین‌الملل در کشورهای بسیار دور ، تحت تعقیب و شناسایی قرار گرفتند و با تمهیدات موثر بازداشت و تحویل مقامات قضائی شدند که این بخشی از ظرفیت پلیس بین الملل ناجا است.

معاون هماهنگ کننده ناجا ادامه داد: باید فرصت‌هایی که در عرصه بین‌الملل برای ناجا وجود دارد را دقیق بشناسیم و از آن‌ها به شکل مطلوب بهره برداری کنیم لازمه این امر شناخت دقیق قوانین و مقررات بین‌المللی است.

وی تأکید کرد: اشراف بر قوانین و مقررات داخلی سایر کشورها برای پیشبرد اهداف موثر و کارگشا است، همواره باید به دنبال ظرفیت سازی باشیم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، مأموریت‌ها را دقیق و سریع انجام دهیم.

سردار فتحی زاده خاطر نشان کرد: ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های تخصصی در پیگیری جرایم و تعقیب مجرمان حرفه‌ای کارگشا است علاوه بر ارتقای دانش باید از تجربیات و ابزار و امکانات نوین در کنار اشراف اطلاعاتی بهره ببریم.

وی تأکید کرد: گفتار و عملکردمان باید متقن و قوی باشد واستدلال های درستی در فرایندهای کاری ارائه دهیم . این رویکرد موجب افزایش اعتماد و ارتقای کارآمدی ما می شود.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا ادامه داد: ناجا، دستگاه قضا و نهادهای نقش‌آفرین چون وزارت امور خارجه ، وزارت اطلاعات در عرصه پیگیری جرایم بین‌المللی سه رکن اساسی هستند و باید تعاملات و ارتباطات این سه رکن هر روز بیش از گذشته تقویت شود.

سردار فتحی‌زاده تأکید کرد: ارتقای سطح تعاملات با پلیس سایر کشورها تضمین کننده موفقیت ما در پیگیری جرایم است. پیگیری سریع و دقیق مأموریت‌ها بیانگر قابلیت و توانمندی پلیس جمهوری اسلامی ایران است و باید این توانمندی را ارتقا دهیم.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، وی خطاب به افسران رابط اینترپل گفت: شما باید به عنوان پلیس تخصصی همواره بر ارتقاء کیفیت مأموریت ها و نتیجه بخشی مطلوب آنها تلاش مضاعف کنید که این مهم با تکیه بر دانش و تخصصی شدن امکان پذیر است.