کتاب معروف " پارادایم‌های پردیس؛ درآمدی بر بازشناسی و بازآفرینی باغ ایرانی" تاکنون سه جایزه ملی از جمله جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 را دریافت کرده است. مولف این کتاب دکتر آزاده شاهچراغی، دکترای معماری و دانشیار دانشگاه علوم تحقیقات تهران است. "محاط در محیط " نام کتاب جدید او است که از سال 1394 منتشر شده و در سال جاری به چاپ دوم رسیده است.

به گزارش مرور نیوز، این معمار که قرار است سخنران نشست چهارم "باغ ایرانی" با موضوع " باغ ایرانی و زندگی امروز" باشد. با بیان اینکه همواره برای من و بسیاری دیگر از دوستداران باغ ایرانی این سوال مطرح بوده که باغ ایرانی و زندگی امروز چه نسبتی با یکدیگر دارند به خبرنگار ایسنا، گفت: زمانی که از باغ به ویژه باغ ایرانی نام برده می‌شود، این نام برای تمام ایرانیان تداعی‌گر تصویری ایده‌آل از مکانی فرحبخش و زیبا بوده که قادر به برقراری ارتباط با انسان است.



قدمت باغ در ایران به 25 قرن می‌رسد

وی با بیان اینکه قدمت باغ در ایران به 25 قرن می‌رسد، اظهار کرد: در بررسی باغ ایرانی و زندگی امروز می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که این باغ‌ها با قدمت و اصالت خود، چقدر با زندگی امروز تناسب داشته و آیا برای انسان امروزی مناسب هستند یا خیر؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بررسی باغ‌ها به صورت کالبدی، شکلی و هندسی برای ارتباط آن با زندگی امروز راه درستی نیست، افزود: امروزه مسئله آب، اقلیم، اقتصاد و ... در ساخت باغ دخیل است که اگر بخواهیم همان فرم و کالبد قدیمی را برای باغ‌های ایرانی اجرا کنیم، مسائلی از این دست اصلاً کار را به ما نخواهند داد.
وی تصریح کرد: در گذشته نیز همه مردم از این دست باغ‌ها به آن شکلی که از باغ ایرانی انتظار داریم، بهره‌مند نبودند و از جوهره آن که همان "حیاط" است استفاده می‌کردند و این منطقه، بیشتر مردم را به طبیعت نزدیک می‌کرد.


باغ ایرانی هرگز در اختیار مردم نبوده است

شاهچراغی با بیان اینکه مسائل اقتصادی هیچ زمانی اجازه نداده است که این باغ ایرانی متعلق به عموم مردم باشد، تصریح کرد: اغلب این باغ‌ها مربوط به افراد مرفه و پادشاهان بوده و به طور معدود در کتب تاریخی نقل شده که برخی از باغ‌های اطراف چهارباغ در روزهای خاص در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به دوره قاجار و ایجاد دغدغه برای معماران ایرانی به منظور عمومی‌سازی باغ‌ ایرانی، گفت: از این زمان به بعد پارک‌ها شکل گرفت و بسیاری از معماران برای ایجاد چنین پارک‌هایی به منظور ایجاد فضاهای عمومی الگو گرفته از باغ ایرانی تلاش کردند.

 

پارک‌هایی که تداعی‌گر باغ ایرانی نیستند

این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیاری از این پارک‌ها تنها در شکل و فرم شبیه باغ ایرانی است و زمانیکه در آنجا قدم می‌زنی تداعی‌گر باغ ایرانی برای انسان نیست.

وی با اشاره به خطاهایی که در استراتژی طراحی این باغ‌ها یا پارک‌های امروزی وجود دارد، اظهارکرد: آن چیزی که در این پارک‌ها مشاهده می‌شود عدم ارتباط موثر با زندگی امروز و درک نشدن درست برخی نشانه‌های معماری به کار رفته در آن توسط مخاطب است.

شاهچراغی با اشاره به کشورهای چین و ژاپن و تمدن قدیمی آنان، گفت: معماران و شهرسازان این کشورها نیز دغدغه این را دارند که چگونه می‌توانند از دستاوردهای تمدن خود استفاده کنند و بسیاری از این حرکت‌ها در بسیاری از کشورهای این‌چنینی آغاز شده است.

 

چگونگی ورود باغ‌های ایرانی به زندگی امروز بشری

وی با اشاره به جلسه روز پنج‌شنبه در حمام علیقلی آقا، گفت: قرار است در این برنامه از باغ‌های مختلف مانند باغ مدرسه، باغ بازارها و باغ‌های شفابخش صحبت شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هدف اصلی این است که ببینم از باغ ایرانی کدام لایه می‌تواند به سمت زندگی امروز حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با بررسی فضا و جوهره باغ ایرانی جایگاه آن را در زندگی امروز پیدا کرده و به این نتیجه می‌رسیم، که اگر این باغ‌ها قرار است به زندگی امروز وارد شود چگونه باید باشد.

نشست چهارم "باغ ایرانی" با موضوع " باغ ایرانی و زندگی امروز" پنجشنبه این هفته 28 بهمن ماه در موزه حمام علیقلی آقا توسط سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.