رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ضمن تشریح انواع وام‌های دانشجویی از افزایش مبالغ پرداختی بسیاری از وام‌ها خبر داد و گفت: به طور کلی صندوق رفاه دانشجویان در حوزه وام‌های پرطرفدار یعنی وام ضروری با رشد 218 درصدی پرداخت‌ها روبرو شد.به نحوی که در نیم‌سال اول تحصیلی 94 به 8000 دانشجوی متقاضی مبلغ دو میلیارد و 200 میلیون تومان وام پرداخت شد ولی در سال جاری این مبلغ به 12 هزار و 962 متقاضی مبلغ 7 میلیون تومان وام پرداخت شد.

به گزارش مرور نیوز، مهندس ذوالفقار یزدان مهر با اعلام این مطلب اظهار کرد: به طور کلی 21 ردیف وام و تسهیلات به دانشجویان از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اختصاص داده می شود که بخشی از این وام ها به دانشجویان دوره روزانه و بخشی نیز به دانشجویان شهریه پرداز تعلق می گیرد اما بطور کلی طیف گسترده تر دانشجویان دوره روزانه از وام های دانشجویی بهره مند می شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشجویان شهریه پرداز فقط دو نوع وام شهریه و وام عتبات از صندوق رفاه دانشجویان دریافت می کنند. در واقع صندوق رفاه دانشجویان وام عتبات را به همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های کشور پرداخت می کند. چرا که این وام به دلیل بعد فرهنگی و مذهبی اهمیت قابل توجهی دارد و با پرداخت آن دانشجویانی که مایل به سفر به عتبات هستند اما توان مالی ندارند، بتوانند ازاین امکان بهره مند شوند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین وام های مسکن، ازدواج، ضروری، تحصیلی، استعدادهای درخشان، تغذیه و غیره را از جمله وام های اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان برشمرد و گفت: تا سال 94 برخی وام های پرداختی این صندوق به دلیل برخی بی قانونی ها و بی توجهی به یکسری ملاحظات لازم، پرداخت نمی شد. مثلا وام تحصیلی که در طول سال بیشترین جمعیت را پوشش می دهد تا مهرماه 94 برای مقطع کاردانی تا دکتری به یک نحو پرداخت می شد و دانشجوی مجرد دوره دکتری مبلغ مشابه وام دانشجوی مجرد دوره کاردانی را دریافت می نمود.

مهندس یزدان مهر ادامه داد: در گذشته برای اختصاص وام تحصیلی نوع مقطع در میزان مبلغ اختصاصی تاثیر نداشت و فقط دانشجو بودن را ملاک پرداخت این وام قرار می دادند اما از مهر 94 این روش تغییر کرد و تاثیر مقطع در مبلغ وام اعمال شد.

به گفته وی در حوزه متاهلین نیز وام های تخصیصی به این صورت بود که مبلغ پرداختی از سال جاری چشم گیرتر شد. مثلا دانشجوی متاهلی که سه فرزند داشت، مبلغ 570 تومان در ماه وام دریافت می کرد اما در حال حاضر این مبلغ تا 900 هزار تومان در ترم نیز افزایش یافته است که ما وام تحصیلی را هر ترم برای دانشجویان روزانه اختصاص می دهیم و هیچ متقاضی وجود ندارد که وام تحصیلی دریافت نکرده باشد. خوشبختانه پوشش 100 درصدی متقاضیان انجام شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: در سال های 94 و 95 به جز وام شهریه در همه وام ها پوشش 100 درصدی داشته ایم اما به دلیل مشکلات در تخصیص اعتبارات نتوانستیم وام شهریه را پوشش دهیم علی رغم اینکه صندوق رفاه دانشجویان بخش عمده ای از اعتبارات وام شهریه را از منابع داخلی خود تامین کرده است.

پرداخت حدود 21 میلیارد تومان اعتبار در زمینه وام های دانشجویان دکتری

مهندس یزدان مهر یادآور شد: در حوزه وام دانشجویان متاهل مقطع کارشناسی ارشد دکتری نیز وامی با عنوان ودیعه مسکن متاهلین در صندوق رفاه دانشجویان وجود دارد که این وام در سال 94 برای دانشجویان دوره ارشد و دکتری که ساکن تهران بوده اند، 7.5 میلیون تومان بود. بر اساس تقسیم بندی هایی که انجام شد، میزان وام های متقاضیان تهران و شهرستان ها را متفاوت تر کردیم و در حال حاضر وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل دوره های فوق که ساکن تهران هستند، 10 میلیون تومان در شرایط عادی وام دریافت می کنند اما درصورتی که دانشجویان دوره دکتری معدل بالای 18 و دانشجویان دوره کارشناسی نیز معدل بالای 17 داشته باشند، میزان وام دریافتی آنها تا 1.5 برابر افزایش یعنی به 15 میلیون تومان می رسد و این مبلغ از مهر 95 اجرایی شده و در حال حاضر حدود 21 میلیارد تومان در این حوزه اعتبار پرداخت شده است.

مهندس یزدان مهر همچنین در خصوص انواع وام مسکن دانشجویی نیز گفت: در این حوزه دو نوع وام مسکن دانشجویی (اجاره ای ودیعه مسکن ویژه متاهلین) که وام مسکن اجاره ای به صورت ماهیانه به تمامی دانشجویان مجرد اختصاص داده می شود و این دانشجویان ماهیانه مبلغ 250 هزار تومان و در کل مبلغ 700 هزار تومان وام دریافت می کنند و مبلغ آن نیز برای تمامی دانشجویان یکسان است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: در حوزه وام ودیعه مسکن علاوه بر اینکه بحث اقامت دانشجو در کلانشهرها در نظر گرفته می شود، به مقطع تحصیلی دانشجویان نیز توجه می کنیم. مثلا وام ودیعه مسکن متاهلین از 7.5 میلیون تومان که در سال 94 پرداخت می شد را تا 10 میلیون و همچنین با در نظر گرفتن شرط معدل 15 میلیون افزایش داده ایم و این وام در کلانشهرها از 6 به 8 میلیون و با در نظر گرفتن معدل دانشجو تا 12 میلیون افزایش یافت. تقریبا وام ودیعه مسکن علاوه بر موضوع تاهل، جنبه تشویقی به تحصیلی دانشجویان را نیز مورد توجه قرار می دهد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر وام های فوق، وامی نیز با عنوان وام ضروری موارد خاص در صندوق رفاه دانشجویان وجود دارد که این وام برای دانشجویان مبتلا به بیماری های خاص در نظر گرفته می شود و مبلغ آن حدود 3 میلیون تومان می باشد که پس از تایید مدارک پزشکی دانشجویان توسط دانشگاه ها پرداخت می شوند.

مهندس یزدان مهر در خصوص وام ضروری روشندلان نیز گفت: این وام به دانشجویان کم بینا یا نابینا پرداخت می شود اگرچه در گذشته نیز این وام در همه مقاطع با مبلغ یک میلیون تومان به دانشجویان پرداخت می شد اما در حال حاضر مبلغ آن برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی تا سقف 2 میلیون تومان افزایش یافته است و این میزان برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی با افزایش 200 درصدی به سه میلیون تومان رسید.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تاکید کرد: وام ضروری عتبات عالیات نیز از طرف صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم پرداخت می شود دانشجویان علاقه مند می توانند تا سقف 700 هزار تومان از این وام ها استفاده کنند. در واقع عملکرد ما در نیم سال اول تحصیلی سال 95 در مقایسه با نیم سال اول سال گذشت حدود 5 هزار درصد افزایش یافته است به طوری که ما در نیم سال اول امسال یک میلیارد و 38 میلیون تومان وام عتبات دانشجویی پرداخت کردیم و این مبلغ در سال گذشته 19 میلیون تومان بود.

وی تاکید کرد: وام دیگر ضروری حوادث غیرمترقبه است که با توجه به بحران خیز بودن برخی از استان ها برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که اگر حوادث غیرمترقبه ای برای دانشجویی پیش بیاید، وامی با سقف 2 میلیون تومان پرداخت می شود.

مهندس یزدان مهر همچنین تاکید کرد: در حوزه خرید کتب تخصصی نیز وامی تا سقف 800 هزار تومان به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پردخت می شود که این میزان در سال گذشته 500 هزار تومان بود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در خصوص وام ضروری دانشجویان معلول نیز گفت: این وام تا سقف 600 هزار تومان برای دانشجویان معلول پرداخت می شود همچنین علاوه بر آن وامی نیز برای دانشجویان مبتکر پرداخت می کنیم که مبلغ این وام تا سال 94 یک میلیون تومان بود که این میزان برای سال جاری تا 2 میلیون تومان نیز افزایش یافت.

وی وام ضروری خرید لوازم کمک آموزشی را از پرطرفدارترین وام های ضروری عنوان کرد و گفت: این وام مبلغ 600 هزار تومان به دانشجویان پرداخت می شود و خوشبختانه توانسته ایم مبلغ آن را تا صد در صد متقاضیان پوشش بدهیم.

مهندس یزدان مهر افزود: در حوزه وام تحصیلات استعداد درخشان به دلیل برخی ضعف های قانونی این نوع وام برای دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری پرداخت نمی شود و فقط دانشجویان دوره کارشناسی با در نظر گرفتن رتبه کنکور از آن بهره مند بودند اما از سال 95 تمامی دانشجویان می توانند از این نوع وام نیز بهره مند شوند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در حوزه وام ودیعه مسکن در نیم سال اول سال 94 مبلغ 12 میلیارد و 600 میلیون تومان وام به 2431 دانشجو پرداخت شده اما در نیم سال اول سال 95 این میزان به 3151 نفر تا مبلغ 22 میلیارد تومان افزایش داشت. به طور در این حوزه رشد 75 درصدی پرداخت وام ها را داشته ایم.

وی از رشد 15 در صدی پرداخت وام تحصیلی به دانشجویان نیز خبر داد و تاکید کرد: در نیم سال تحصیلی 94، 29 میلیارد و 400 میلیون تومان وام تحصیلی به دانشجویان پرداخت شد که این مبلغ در نیم سال جاری به 34 میلیارد تومان افزایش یافت.

مهندس یزدان مهر وام ویژه دکتری را یکی از وام های مهم صندوق رفاه دانشجویان دانست و گفت:در گذشته به دانشجویان دوره دکتری دو نوع وام با مبلغ 500 و 600 هزار تومان پرداخت می شد یعنی دانشجویانی که پایا ن نامه عادی داشتند، ماهیانه 500 هزار و دانشجویانی که پایان نامه آنها کاربردی بود، 600 هزار تومان وام ویژه دریافت می کردند که این مبلغ در نیم سال اول تحصیلی سال 94 به 7000 متقاضی پرداخت شد اما در سال جاری این مبالغ از 500 به 600 و از 600 به 750 هزار تومان به طور ماهیانه افزایش داده ایم.

به گفته رئیس صندوق رفاه دانشجویان کار دیگری که در حوزه وام ویژه دانشجویان دکتری در سال جاری انجام شد، این است که این وام به همه دانشجویان دکتری تعلق گرفت چرا که تا سال 94 فقط دانشجویانی که آزمون جامع را می گذراندند، می توانستند از این وام دریافت کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پایان با اشاره به افزایش 120 درصدی پرداخت وام ویژه دکتری گفت: در نیم سال اول تحصیلی 95، 12 هزار و 281 نفر حدود 24 میلیارد تومان وام ویژه دکتری دریافت کردند که خوشبختانه این میزان نشان از افزایش 120 درصدی پرداخت ها را دارد.