زنجان-رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان گفت: طی 11 ماهه سالجاری 14 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کرین فوت شدند.

به گزارش مرور نیوز علیرضا زراعتچی به آمار مسمومیت با مونواکسید کربن طی 11 ماهه سالجاری در استان زنجان اشاره کرد و افزود: طی این بازه زمانی 157 نفر دچار مسمومیت شده اند که 14 نفر فوت شده اند.

وی اظهار کرد: در این بازه زمانی 95 نفر از مصدومین مردو 62 نفر زن بوده است و 6 پسر بچه زیر 12 سال و 11 دختر بچه زیر 12 سال بوده اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان گفت: طی 11 ماه سال گذشته 101 نفر بر اثر گاز گرفتگی دچار مسمومیت شدند که 6 نفر فوت شدند که این امر نشان می دهد تعداد فوت شدگان ناشی از گازگرفتگی در زنجان رشد داشته است.

زراعتچی تصریح کرد: نکته مهم در خصوص گروه های در معرض خطر است افرادی مثل خانم های باردار نوزادان و کودکان سالمندان بیماران قلبی و تنفسی در خطر بیشتری هستند و ممکن هست در یک محیط الوده فقط این اشخاص از بین نفرات دچار مسمومیت شوند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان زنجان یاد آورشد: اورژانس استان به لحاظ رسیدن به موقع بر بالین بیمار از میانگین کشوری در سطح مطلوب‌تری قرار دارد که این مهم حاصل تلاش‌های شبانه‌روز قشر زحمت‌کش پایگاه‌های اورژانس حاصل شده و ما برنامه ریزی لازم برای تدوام این مهم را در دستور کاری خود داریم.

زراعتچی تاکید کرد: اقدامات اولیه اورژانسی حفظ خونسردی و خارج کردن افراد از داخل محیط به بیرون و باز کردن در و پنجره ها جهت جلوگیری از مسمومیت کسی که برای نجات رفته بازکردن یقه پیراهن و کمربند و لباس های تنگ، گرم کردن شخص با پتو از مهم ترین اقدامات برای نجات مصدومین بر اثر گاز گرفتگی است.

وی گفت: افراد غیر مسئول بالای سر شخص مسموم شده جمع نشوند که باعث کاهش اکسیژن رسانی خواهد بود و اگر دستگاه اکسیژن ساز در دسترس هست با غلظت بالا داده شود مواد خوراکی به هیچ وجه به فرد مسموم داده نشود که این امر احتمال مسدود کردن راه هوایی را در پی دارد.