محققان دانشگاه میشیگان موفق به ابداع یک دستگاه به نام FlexDex شدند که حرکات مچ دست جراحان را تقلید می‌کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از گیزمگ، FlexDex حرکات دست جراح را به دقت تقلید کرده و آن را به پنجه انعطاف پذیر می‌فرستد و در نهایت خطر تهاجمی بودن عمل را به حداقل می‌رساند.

FlexDex دارای یک دسته ژیروسکوپی است که دقیقا در بالای مچ جراح قرار می‌گیرد. این دسته به سادگی می‌چرخد، پیچ می‌خورد و در سه جهت حرکت می‌کند. این در حالیست که بقیه اجزای این دستگاه ثابت باقی می‌مانند.

این حرکات از طریق یک کابل که از پایین دستگاه به یک محور فلزی در قسمت نوک آن و در جایی که یک گیره دو طرفه دستورالعمل‌ها را به دست رباتیک منتقل می‌کند امتداد یافته و ترجمه می‌شوند.

چرخش این فناوری جدید و انعطاف پذیر بودن آن اجازه بخیه زدن‌های داخلی را بدون خطرات احتمالی به آن می‌دهد.

تجربه جراحی کمتر تهاجمی با "پنجه انعطاف‌پذیر"+تصاویر

یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: FlexDex دقیقا می‌تواند از حرکات مچ دست جراحان تقلید کند و در آزمایشات انجام شده هر گاه من دست خود را به سمت بالا حرکت می دهم این دستگاه نیز فورا حرکت دست من را تقلید می‌کند.

استفاده از ربات‌های داوینچی گزینه‌های متنوع‌تری را در اختیار جراحان قرار داده و میزان کنترل آنها بر جراحی را بیشتر می‌کند اما مسئله این است که استفاده از این ربات‌های چند میلیون دلاری برای هر کسی ممکن نیست.

اما استفاده از این ربات که قیمت آن در حدود 500 دلار است این امکان را برای جراحان فراهم می‌کند که عمل‌های جراحی را به صورت کم تهاجمی و با مدت زمان ریکاوری بسیار کمتر انجام دهند.

تجربه جراحی کمتر تهاجمی با "پنجه انعطاف‌پذیر"+تصاویر

این ربات در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده و فرآیند ثبت را می‌گذراند.