رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت، عوام‌زدگی و مطرح کردن مسایل خرافی را از جمله آفت‌های حوزه سلامت خواند.

 به گزارش مرور نیوز، دکتر مصطفی معین، رئیس هفتمین کنگره سلامت روان و رسانه، ضمن اشاره به تاثیرات مخرب یا مثبت رسانه‌ها در سلامت روان اظهار کرد: این موضوع در همه دنیا مطرح است و گاهی می‌تواند در ارتباط با کودکان نقش مخرب‌تری داشته باشد، به خصوص امروز که وسایل ارتباطی بیشتر شده و سلامت روان را تحت تاثیر قرار داده است. سیاست زدگی، نگاه ایدئولوژیک به همه مسائل، برداشت‌های غلط از دین و اینکه همه برنامه‌های تلویزیون باید غم انگیز باشد آفت یک جامعه سالم است.

وی افزود: عوام زدگی و مطرح کردن مسائل خرافی در حوزه سلامت نیز جزئی از این آفت است. نگاه ما به مسائل علمی است. در مورد سلامت روان نیز اگر به افراد انگی زده شود، او به پزشک مراجعه نخواهد کرد، مشکل خود را با کسی در میان نمی‌گذارد و در نتیجه دچار انزوا می‌شود و اختلالات روان تنی او نیز برطرف نخواهد شد.

در ادامه این نشست، دکتر احمدعلی نوربالا، روانپزشک و دبیر علمی کنگره، ضمن اشاره به نقش رسانه‌ها از جمله صدا و سیما در کاهش آسیب‌های روانی، بیان کرد: هر گونه اشاعه هیجان خشم و غم، رفتارهای ضد اجتماعی در قالب فیلم و ایجاد حالت اضطراب یا تشویش چه از صدا و سیما و چه از تریبون‌های سیاسی و مذهبی تاثیرات مخربی دارد. بیان برخی واژه‌های انگ‌زا مانند دیوانه، روانی، تیمارستان با هدف تحقیر در برخی از فیلم‌ها نیز اثرات سوئی را در پی دارد.

وی افزود: این موضوع ممکن است حتی در خانواده‌ها نیز اتفاق افتد، در یک نگاه کلی ما با یک جامعه ایمن، آرام و به دور از تنش فاصله داریم. هر نوع تزریق ناامیدی در خانه، جامعه و ... تاثیرات منفی به جای می‌گذارد؛ در حالیکه بسیاری از برنامه‌ها در رسانه‌های مختلف آن را پمپاژ می‌کنند. اگر قرار باشد بیننده تلویزیون به صورت مدام ببیند که درباره دولتمردان کشور بد گفته می‌شود از نظر روانشناختی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دبیر علمی کنگره تاکید کرد: گاهی بعضی از مصالح سیاسی در اولویت و سلامت عمومی مردم مورد غفلت قرار می‌گیرد.

نوربالا ضمن اشاره به عملکرد صدا و سیما در حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو ادامه داد: تصاویر این حادثه 10 روز به صورت زنده نشان داده می‌شد. تعداد قابل توجهی از بیماران ما به همین علت اذیت شدند. ما نمی دانیم که پخش این تصاویر چه ضرورتی داشت. حتی اشاعه صحنه‌های اقدام به خودکشی نیز مخرب و آن را ترویج می‌دهد که بخشی رسانه‌ها و جراید اقدام به این کار می‌کنند. کسی که در خانه زمین‌گیر است و به جز تلویزیون منبع دیگری برای دریافت اطلاعات ندارد و به صورت مدام صحنه‌های غم انگیز و جنگ می‌بیند، آسیب می‌بیند.

نوربالا، هدف از برگزاری این کنگره را آگاهی رسانی و ارتقای سطح سلامت روان در جامعه و همچنین توجه به موضوعاتی همچون ضرورت انگ زدایی از بیماری‌های روانی عنوان کرد و گفت: باید با آموزش و اطلاع رسانی راهکارهایی را برای پیشگیری به عموم جامعه ارائه کنیم. سازمان بهداشت جهانی روز جهانی بهداشت که مصادف با هفتم آوریل هر سال است امسال به موضوع افسردگی اختصاص داده است و شعار آن را "افسردگی؛ بیایید با هم درباره آن صحبت کنیم"، تعیین کرده است.

نوربالا با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد طی 15 سال گذشته میزان اضطراب در جامعه پررنگ شده است، ادامه داد: امسال در این کنگره به موضوع روان تنی یا تظاهرات جسمانی بیماری‌های روان شناختی نیز پرداخته می‌شود. تفاوت این کنگره با موارد مشابه، مردمی بودن آن است.

این روانپزشک تاکید کرد: مسئولیت سلامت روان تنها بر عهده یک دستگاه نیست بلکه قانونگذار، کسی که در دستگاه قضایی حکم صادر می‌کند و کسی که پشت تریبون‌های معنوی و سیاسی قرار دارد باید بداند هر تصمیم او مانند انداختن سنگی در آب است و تبعات متعددی دارد.

نوربالا همچنین به موضوع انتخابات سال 96 و ارتباط آن با سلامت روان مردم نیز اشاره کرد و گفت: ما نگرانیم که در آستانه انتخابات سلامت روان مردم مد نظر قرار داده نشود. دنیا به این سمت پیش می‌رود که همه چیز پیش بینی شده باشد. همه باید بدانند که اقدامات مسئولان در دستگاه‌های مختلف دولتی، قضایی، اجرایی، امنیتی و اطلاعاتی در حوزه سلامت روان تاثیرگذار است.

در ادامه این نشست دکتر مریم ایازی، دبیر علمی کنگره درباره جزئیات آن توضیح داد و گفت: در این همایش به جز روانپزشکان از حیطه‌های مختلف پزشکی مانند اطفال، داخلی، کودکان روان پرستاران، چشم پزشکی و ... به منظور به بحث گذاشتن تاثیرات بیماری‌های این حوزه بر سلامت جسم دعوت شده‌اند. سخنرانی‌های اساتید روان پزشکی و پزشکی برگزاری پنل‌های مختلف از جمله تغییرات روند سلامت روان در ایران، تظاهرات روان شناختی در بیماری‌های مختلف، اهمیت سواد سلامت روان در بهداشت عمومی، بررسی تاثیرات رسانه‌ها بر ترویج آموزش‌های لازم در این حوزه و همچنین آسیب‌های آن توسط اساتید ارتباطات بخش دیگری از این همایش است.

به گزارش مرور نیوز، هفتمین کنگره سلامت روان و رسانه هشتم و نهم اسفندماه سال جاری در موزه تاریخ علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.