معاون قوه قضاییه گفت: کاهش هزینه، سرعت ارسال و اعلام وصولی قطعی از جمله ویژگی‌های اجرای طرح صدور و ارسال الکترونیکی ابلاغیه‌ها است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در جریان سفر به استان یزد، ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوه قضاییه را یکی از اقدامات دستگاه قضایی برای ارائه خدمت بهتر و بیشتر به اقشار مختلف جامعه دانست و بیان کرد: با راه‌اندازی دفاتر خدمات قضایی امکانات گسترده‌ای در مورد ثبت دادخواست و دیگر خدمات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت 148 دفتر خدمات قضایی در سطح کشور، گفت: ثبت دادخواست تجدیدنظر و واخواهی الکترونیکی توسط دفاتر خدمات قضایی از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار دستگاه قضایی کشور است.

معاون قوه قضاییه با بیان اینکه طرح ثبت الکترونیکی دادخواست تجدید نظر برای اولین بار در کشور در استان یزد آغاز شده است،‌ افزود: ابلاغ الکترونیک بزرگ‌ترین تحول در دستگاه قضایی شناخته می‌شود.

شهریاری کاهش مراجعات حضوری مردمی به دادگاه را یکی از ویژگی‌های اجرای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: از این پس افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه بدون مراجعه حضوری نسبت به وضعیت پرونده قضایی خود مطلع شوند.

رییس مرکز آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دو ماه گذشته بیش از سه میلیون ابلاغیه در سطح کشور صادر شده است،‌ تصریح کرد: یک سوم ابلاغیه‌های صادر شده در دو ماه گذشته توسط تلفن همراه اطلاع رسانی شده است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه 80 درصد ابلاغیه‌ها الکترونیکی صادر شده است، گفت: طبق بررسی های انجام شده بیش از 700 هزار ابلاغیه الکترونیکی صادر و ارسال شده توسط مخاطبین مشاهده و خوانده شدند.

معاون قوه قضائیه کاهش هزینه، سرعت ارسال و اعلام وصولی قطعی را از جمله ویژگی های اجرای طرح صدور و ارسال الکترونیکی ابلاغیه ها دانست و خاطرنشان کرد: در سیستم سنتی حدود 20 درصد و در سیستم جدید بیش از 70 درصد مخاطبین در جریان ابلاغیه ارسال شده از سوی دستگاه قضایی قرار می گیرند.

وی در پایان صرفه‌جویی بیش از 100 میلیارد تومان سالانه در هزینه ارسال ابلاغیه ها را از دیگر ویژگی‌های شاخص این طرح عنوان کرد و گفت: طی شش ماه آینده 80 درصد ابلاغیه ها با استفاده از خدمات الکترونیکی ارسال می شوند.