رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به دانشگاهیان دارند و سهمیه خاصی برای عمره به ما اختصاص داده اند، اظهار داشت: امیدواریم با بازگشایی حج و عمره، این حرکت دوباره آغاز شود و دانشگاهیان را به سرزمین وحی اعزام کنیم.جامانده‌های عمره سال 94 هم در اولویت اعزام قرار می‌گیرند و حقی از آنها ضایع نخواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین فقیهی، با حضور در شبکه قرآن سیما ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سفرهای عمره و عتبات دانشگاهیان، با تسلیت ایام شهادت ام ابیها(سلام الله علیها) در خصوص وظیفه اصلی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان وچگونگی تاسیس و افتتاح آن گفت:ستاد از سال 78 با همت حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها راه اندازی شد و با اعزام 2 کاروان از دانشجویان دانشگاه تهران به عمره، آغاز به کار کرد که این عدد به 30 هزار دانشگاهی عمره گزار در سال 93 رسید. از سال 1387 هم همزمان با عمره ،سفر به عتبات هم راه اندازی شد. لذا رسالت ستاد اعزام دانشگاهیان به عمره و عتبات است که امیدواریم با راه اندازی مجدد عمره، اعزام های دانشگاهیان هم از سر گرفته شود.

اعزام دانشگاهیان به عتبات تا 15 اردیبهشت ادامه خواهد یافت

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به برگزاری دوره شانزدهم اعزام دانشگاهیان به عتبات گفت: در ابتدا قرار بود که شانزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات تا اردیبهشت ماه انجام شود اما با توجه به اشتیاق و تماس های مکرر دانشگاهیان اعزام این دوره تا 15 اردیبهشت ماه ادامه پیدا می کند و دوره هفدهم اعزام را در تابستان 96 برگزار خواهیم کرد.در حال حاضر 13 کاروان در نجف اشرف،۱۳ کاروان در کربلای معلی و تعدادی هم درکاظمین مستقر هستند .

ارائه تسهیلات سفر عتبات به دانشگاهیان

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی، با اشاره به تلاش‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای اختصاص تسهیلات به دانشجویان متقاضی سفر، خاطرنشان کرد: با همکاری بانک ملت وام با کارمزد 4 درصد در اختیار دانشگاهیان قرار می گیرد و بر این اساس برای سفرهای هوایی یک و نیم میلیون و برای سفرهای زمینی یک میلیون با یک ضامن رسمی مورد تائید بانک به زائرین اعطا می‌شود.

بیشترین گروه اعزامی عتبات دانشجویی، متاهلین هستند

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص تنوع گروه‌های اعزامی به سفر عتبات دانشجویی اظهار داشت: اعزام دانشگاهیان به عتبات در 5 گروه "پسران مجرد"،"دختران مجرد"،"متاهلین"،"اساتید" و "کارمندان" دانشگاه‌ها انجام می‌شود . همچنین دختران مجرد و پسران مجرد در بازه‌های زمانی مختلف اعزام می شوند، یعنی همزمان اعزام نخواهند شد. در کاروان دختران مجرد نیز روحانی و همسر ایشان به عنوان معینه کاروان حضور دارند.

وی تاکید کرد: بیشترین گروه اعزامی ما متاهلین هستند که به تازگی ازدواج کردند و یا قصد دارند زندگی مشترک خود را در عتبات آغاز کنند.بیش از 200 نامه در این دوره به دست من رسید که می خواستند به جای گرفتن مراسم عروسی به کربلا مشرف شوند و بسیاری از آنها ماه عسل را سفر به کربلا انتخاب می کنند که این ارزشی برای نظام است چون جوانان دانشگاهی به سفرهای زیارتی و اهل بیت(ع) عشق دارند، در غیر این صورت با همین هزینه می توانند کشورهای دیگر هم بروند در حالی که زیارت عتبات را انتخاب می کنند.

فقیهی با بیان اینکه اولویت ما در اعزام زوج ها با کسانی است که تازه عقد کرده اند،خاطرنشان کرد: در عمره، برای زوج ها مراسم ازدواج هم برگزار می کردیم، اما سرزمین عراق را برای برگزاری این مراسم مناسب نمی بینیم.

سبک زندگی فاطمی؛شعار سال عتبات دانشگاهیان

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ادامه داد: هر ساله شعاری برای عمره و عتبات داشتیم که شعار سال بود. امسال با توجه به آنکه ابتدای سال ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بود و پایان سال هم ولادت ایشان است، شعار ما "سبک زندگی فاطمی" است و برنامه ها و مسابقات هم حول محور این شعار برگزار می کنیم.

ثبت نام دور بعدی اعزام دانشگاهیان به عتبات در خردادماه

به گفته حجت الاسلام والمسلمین فقیهی، 75درصد از اعزامی‌ها کسانی هستند که برای اولین بار به سفر عتبات دانشگاهیان می‌روند؛ اما اگر در بعضی تاریخ ها ظرفیت موجود باشد از کسانی که قبلا از طریق ستاد اعزام شده‌اند هم مجددا اعزام خواهیم کرد.بطورکلی در سال 8 ماه اعزام به عتبات داریم و بعد از پایان دوره شانزدهم، همزمان با ماه مبارک رمضان، درخرداد ماه ثبت نام هفدهمین دوره عتبات دانشگاهیان را انجام خواهیم داد.

تشریح برنامه های فرهنگی عتبات دانشگاهیان قبل،حین و بعد از سفر

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی خاصی برای قبل، حین و بعد از سفر تدارک دیده ایم، اظهار داشت: بسته فرهنگی شامل "هشت بهشت"،"فرزانگان حرم " که شامل معرفی علما و بزرگانی است که در اطراف حرم ائمه (ع) در عراق دفن هستند، "مفاتیح دانشجویی" که مخصوص سفر عتبات نوشته شده و "چهار فصل عاشقی " در خصوص اهمیت سفر است، در اختیار دانشجوها قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به تمهیدات پیش از سفر این ستاد برای دانشجویان خاطرنشان کرد: همایش‌های استانی قبل از سفر به منظور آشنایی و آمادگی سفر داریم که در چندین استان برگزار شد . همچنین ارسال ایمیل برای دانشجویان در مناسبت‌های مختلف انجام می‌گیرد . در سالروز شهادت امام جواد(ع) ویژه نامه‌ای ارسال کردیم که بیش از 3 هزار نفر از دانشجویان در مسابقه آن شرکت کردند.

وی افزود: در حین سفر نیز زیارت و برنامه‌های ویژه‌ای برای دانشگاهیان تدارک دیده‌ایم از جمله در نجف بازدید از بیت امام(ره)،کتابخانه و مزار علامه امینی، کتابخانه علامه قرشی و اولین سلام با مداح مستقر در نجف؛در کربلا هم مداح مستقر و برنامه اولین سلام را داریم و زیارت مزار "حر" که فقط مخصوص کاروان های دانشگاهی است و در آن راوی محترم بعثه در خصوص توبه و بازگشت صحبت می کند و همایش "احلی من العسل" که دانشجویان صد در صد از آن ابراز رضایت مندی کردند و زیارت سامرا که در حال حاضر تمامی کاروان ها اعزام می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی تاکید کرد: ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان چهار برنامه هم برای پس از سفر دارد و هر هفته در قم میزبان کاروان های عتبات و زائرین دانشجو است که با آیت الله جوادی دیدار می کنند. در این برنامه‌ها قم شناسی،زیارت و برنامه های متنوعی برای دانشجویان برنامه ریزی شده و تا آخر فروردین ماه هم ظرفیت اعزام دانشجو به این برنامه‌ها تکمیل شده است. همچنین "مجله زمزم" که تا یک سال بعد از سفر برای دانشجویان ارسال می‌شود.

وی افزود: ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان همایش های استانی پس از سفر را با حضور زائرین دانشگاهی برگزار می‌کند. دوره قبل در همایش پس از سفر مشهد بیش از 500 نفر از زائرین عتبات شرکت کردند که این حاکی از پاکی و اشتیاق جوانان است.

انتخاب روحانی و مدیر کاروان متناسب با روحیه پرسش گری جوانان

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تاکید کرد: یکی از کارهای سخت ما انتخاب روحانی و مدیر ویژه کاروان های دانشگاهی است. مدیر باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد تا بتواند به همراه کاروان‌های دانشگاهیان اعزام شود. زیرا روحانی و مدیر باید بتوانند پاسخگوی سوالات نسل جوان باشند.

برای دانشجویان مشمول با همکاری نظام وظیفه مجوز خروج صادر می شود

وی با اشاره به اقدامات ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای همکاری با دانشجویان مشمول گفت: با همکاری سازمان نظام وظیفه و با تفاهم نامه ای که با این سازمان داریم، دانشجویان مشمول که از طریق ستاد به عتبات اعزام می‌شوند را به صورت سیستمی به این سازمان معرفی می‌کنیم و با وثیقه ای که می گذاریم برای دانشجویان مشمول مجوز خروج از کشور صادر می شود. این در حالی است که اگر دانشجویان غیر از سیستم ما عتبات بروند، باید وثیقه سه میلیونی بگذارند.

استقبال دانشگاهیان از اعزام به عتبات در ایام نوروز

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در ادامه اظهار داشت: تعداد زیادی از دانشگاهیان و اساتید خواستار اعزام در ایام نوروز هستند، به طوری که مثلا برای یک تاریخ و برای کاروان 38 نفره 2400 نفر ثبت نامی داشتیم که در این صورت ناگزیر به قرعه کشی هستیم. تعدادی از دانشگاهیان برای عتبات نوروزی انتخاب شدند که در این ایام با افزایش قیمت هم روبرو خواهیم بود.

وی تاکید کرد: با همکاری سازمان حج و زیارت و شرکت زیارتی شمسا تلاش کرده ایم بهترین هتل ها را برای زائرین دانشگاهی در نظر بگیریم در حال حاضر 2 هتل در نجف و 2 هتل در کربلای معلی در نظر گرفته شده و هتل کربلای دانشگاهیان یکی از بهترین هتل های موجود در کربلاست. البته بیش از این نمی‌خواهیم اعزام کنیم تا دانشجویان در هتل های دیگر متفرق نشوند و بتوانیم خدمات شایسته ای را به آنها ارائه دهیم.

چرا به زیارت سیدالشهدا(ع) اشتیاق و اصرار داریم؟

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی ادامه داد: ائمه(علیهم السلام) یک نور هستند؛ اما امام حسین (ع) ویژگی هایی دارد که هیچ کدام از ائمه(ع) ندارند. مرحوم علامه شوشتری در کتاب "خصائص الحسینیه" ویژگی های خاص امام حسین(ع) و زیارت ایشان را برشمرده است.در روایات آمده است که هیچ پیغمبری نیست مگر آنکه کربلا را زیارت کرده باشد. انبیا از خدا برای زیارت کربلا اذن می گیرند. ملائکه فوج فوج به زیارت می آیند ،خلاصه آنکه زیارت ایشان اجازه الهی می خواهد. استجابت دعا تحت قبه امام حسین(ع) است. خوردن هر خاکی حرام است، اما خوردن تربت ابی عبدالله(ع) نه تنها حرام نیست بلکه شفاست.در روایت دارد اگر کسی استرس و فشار دارد تربت بخورد، امانا من کل الخوف است و حجاب های هفت گانه را بر می دارد. هدف از زیارت امام حسین(ع) رسیدن به خود امام حسین(ع) است.

وی افزود: طبق فرموده امام باقر (ع)، زیارت سیدالشهدا(ع) سبب برطرف شدن اندوه، بخشیده شدن گناهان، افزایش عمر و روزی و ... می شود. افزایش روزی هم فقط مادی نیست، نماز اول وقت، خواندن قرآن، تربیت اولاد صالح، اینها همه رزق است. سعی کنیم رزق باطنی خودمان را هم گسترش دهیم.