معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: روز بین‌الملل دانشگاه فرصتی برای تبادلات علمی و فرهنگی و ارتباط موثر در جهت افزایش مرجعیت علمی در دنیا است.

به گزارش مرور نیوز، علی عرب خردمند معاون بین‌الملل دانشگاه در نشست خبری روز بین‌الملل دانشگاه عنوان کرد: بحث آموزش عالی یکی از موضوعات مهمی است که در قوانین بالادستی کشور مانند چشم‌انداز توسعه پنج‌ساله مطرح شده است که مهمترین هدف آن رسیدن به مرجعیت علمی در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

وی افزود: یکی از ابزارهای ارتباط با مراجع علمی دنیا و تحول در برنامه‌های آموزشی و استانداردسازی این برنامه‌ها متناسب با سطح بین‌المللی ارتباط با مراجع علمی بین‌المللی است تا به این صورت بتوانیم جایگاه علمی خود را در جهان و منطقه به ثبت مطلوبی برسانیم.

خردمند ادامه داد: علم و صنعت در اختیار دانشگاه‌های برتر کشور است و می‌توان با یک تقسیم‌بندی بین دانگشاه‌ها گفت که برخی از این مراکز در سطوح داخلی و برخی دیگر از دانشگاه‌ها در سطح ملی و منطقه‌ای فعالیت می‌کنند که در بخش بین‌الملل نیز این رسالت برعهده دانشگاه‌ها ی معتبر از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران است و ما مسئولیت داریم هدف رسیدن به مرجعیت علمی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی گفت: روز بین‌الملل دانشگاه تجدید عهدی است با بین‌الملل سازی دانشگاه است و از آنجا که روز بین‌‌الملل در کشور ما با روز تاسیس دانشگاه پزشکی در تاریخ کشور یکی شده است توقع می‌رود دانشگاه‌های پزشکی در این زمینه پیش‌قدم باشند.

عرب خردمند درخصوص تاریخچه آموزش عالی در کشور توضیح داد: آموزش در ایران از مدرسه دارالفنون آغاز و به سمت دانشگاه مسیر خود را طی کرد که اولین فعالیت‌های دانشگاهی در دانشگاه تهران شروع شد.

وی درخصوص اهمیت روز بین‌الملل دانشگاه گفت: در این روز سعی می‌شود در کشورهایی که از آنها دانشجو جذب کرده‌ایم غرفه‌هایی که توسط این دانشجویان اداره می‌شود راه‌اندازی شود تا فرهنگ و علم ایرانی به دنیا ارائه گردد و سفر این افراد و دانشجویان به ایران و کشورهای خود راهی برای تبادل نظر و رکود در این کشورها است. در این ارتباطات افرادی که کیفیت خدمات و آموزش‌ ارائه شده به دانشجویان بین‌الملل را می‌بینند ممکن است به تحصیل در دانشگاه‌های ایرانی روی بیاورند.

عرب خردمند درخصوص رسیدن به مرجعیت علمی، عنوان کرد: رسیدن به مرجعیت علمی از طریق ارتقای سطح کیفی علمی فراهم می‌شود و در کشور ما از جمله دانشگاه‌هایی هستیم که بیشترین تولید علم و مقالات را داشته و حتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به عنوان دانشگاه برتر انتخاب شدیم؛ لذا وقتی این تولیدات در فضای رقابتی دانشگاه‌ها قرار گیرند این فضا می‌تواند به عنوان ابزاری برای رشد کیفیت علم تولید شده باشد و سعی می‌کنیم تولیدات خود را در سطوح بالا و به سمت تولیدات تخصصی پیش ببریم.

وی افزود: علی‌رغم همه چالش‌ها توانستیم جایگاه علمی خود را در سطح مطلوبی حفظ کنیم.

معاون بین‌الملل دانشگاه در خصوص تنوع دانشجویان خارجی، توضیح داد: در حال حاضر دو نوع دانشجوی بین‌الملل در ایران مشغول به فعالیت هستند که یکسری از آنها تحصیلات خود را در دوره‌های کوتاه مدت و بخشی دیگر تحصیلات را در دوره‌های بلند مدت ادامه می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر از کشورهایی مثل عراق، پاکستان،‌هندوستان و همچنین از 36 کشور دیگر دانشجویان بین‌الملل در ایران در حال تحصیل هستند و همچنین باید گفت این افراد از 4 قاره به کشور ایران آمده‌اند.