جانشین معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین و رئیس کمیته فرهنگی طرح کرامت کشور گفت: طرح‌های مبارزه با موادمخدر باید از حالت جلسات صرف خارج شده و محله‌محور شود.

به گزارش مرور نیوز، دکتر حسین امانلو سه‌شنبه 10 اسفند در جلسه ستاد مشترک طرح کرامت شهرستان ملایر که با محوریت کمیته فرهنگی برگزار شد، با اسناد به آیات قرآن افزود: هرکس یک نفر را احیا کند و به زندگی برگرداند، گویی کل بشریت را احیا و زنده کرده و این مهم چارچوب نظری و محور اصلی ما در کمیته فرهنگی طرح کرامت است.

وی با اشاره به اینکه انحراف علوم انسانی در جامعه ما بلایی خانمانسوز شده و اساس گرفتاری‌ها در جامعه است، ادامه داد: 4 کمیته اصلی در ستاد مبارزه با موادمخدر کشور زیر نظر وزارت کشور تشکیل شده که شامل کمیته‌های مقابله، درمان، صیانت و تعامل‌سازی و کمیته فرهنگی است.

امانلو با بیان اینکه مسئولیت کمیته فرهنگی بر عهده سپاه است، خاطرنشان کرد: بسیج یک نهاد اجتماعی و فراگیر بوده و اولویت آن انجام کار فرهنگی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با همین تفکر بسیجی به پیروزی رسید، اظهار کرد: بسیج در تمامی کمیته‌های راهبردی مبارزه با موادمخدر حضور فعال و کلیدی دارد.

جانشین معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین و رئیس کمیته فرهنگی طرح کرامت کشور با بیان اینکه ما در کمیته فرهنگی طرحی را شامل 7 گام اساسی پیشنهاد داده‌ایم، افزود: برآورد، بسترسازی فرهنگی، گفتمان‌سازی و برانگیختگی، آماده‌سازی، درمان، مقابله و صیانت و تعامل‌سازی جزء گام‌های پیشنهادی ما بوده است.

امانلو با اشاره به اینکه روح طرح کرامت و نجات معتادان با کمیته فرهنگی عجین شده است، بر لزوم تولید محتوا و محصولی هنری در این راستا تأکید کرد.

وی ادامه داد: توجیه و همراه‌سازی مسئولان و نخبگان به عنوان کسانی‌که می‌توانند بر مخاطب اثر بگذارند و استفاده از ظرفیت روحانیون، معلمان و اساتید دانشگاه‌ها در اجرای این طرح ضروری است.

 

به فضاسازی ادراکی توجه شود

رئیس کمیته فرهنگی طرح کرامت کشور با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر فضاسازی ما معطوف به مرحله احساسی است، تصریح کرد: باید به فضاسازی ادراکی و عقلی توجه شود و نه نصب بنر، چرا که آنچه در اعتیاد ضابع می‌شود، عقل افراد است.

وی بر لزوم آگاه‌سازی عملی، توجه به روانشناسی تبلیغ، روشنگری چهره به چهره تأکید کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر دیگر در قالب برگزاری همایش‌ها جواب نمی‌دهد بلکه باید به طور جهادی وارد میدان عمل شد.

امانلو با تأکید بر اینکه طرح‌های مبارزه با موادمخدر باید محله‌محور شود، به بازدید اخیرش از برخی محلات استان اصفهان و وضعیت اسف‌بار آن محلات در زمینه اعتیاد اشاره کرد و افزود: برگزاری جشن محله پاک در دستور کار ما قرار دارد که در آن هرگاه فرد معتادی ترک کند و پاک شود، توسط افراد و اهالی آن محله برایش جشنی گرفته شود تا دیگر معتادان تشویق به ترک شوند.

وی خواستار پای کار بودن جدی‌تر صدا وسیما شد و خاطرنشان کرد: باید از امکانات صدا و سیمای مراکز استان‌ها در زمینه آگاه‌سازی عموم استفاده کرد و از معتادانی که پاک شده‌اند، در برنامه‌هایشان برای شرح مراحل ترک و موفقیت‌های کسب شده آنها پس از جدایی از موادمخدر استفاده کرد.

امانلو با تأکید بر اینکه اجرای موفق طرح کرامت نیازمند مسئولیت انسانی و اخلاقی است، خاطرنشان کرد: کار فرهنگی زمان‌بر است همچنین در مسیر پیش‌رو نگاه دینی به مسأله اعتیاد و توجه و همت ائمه جماعت مساجد بسیار مثمرثمر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه این طرح باید از حالت جلسه صرف خارج شده و به صورت میدانی در داخل محلات برگزار و پیگیری شود، در زمینه تأمین اعتبارات لازم برای اجرای برنامه‌های کمیته فرهنگی طرح کرامت در ملایر قول مساعد داد.