مشهد مدیرکل حقوقی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بانک اطلاعات سببی و نسبی اطفال به زودی تکمیل می شود و بعد از آن بانک اطلاعات را که شامل اعضای خانواده و فامیل کودک می باشد را مشخص می کنیم.

به گزارش مرور نیوز محمدرضا علیان، ظهر سه شنبه در نشست هم‌اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در محل هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تمامی دستگاه ها و نهادهایی که تصمیم به اجرای این قانون دارند باید تعامل لازم را داشته باشند تا بتوانند نتیجه لازم را کسب کنند و در این راستا آخرین مرحله هویت دهی به اطفال را ثبت احوال برعهده دارد که صدور شناسنامه می باشد.

وی افزود: ما برخی از تعهداتی که نسبت به این اطفال داریم را رعایت می کنیم چون کودک حق دارد از نام، نام خانوادگی و هویت برخوردار شود.

مدیرکل حقوقی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به قانون جدید ادامه داد: قانون جدید بسیار پیشرفته است و بزرگ ترین تفاوتی که با قانون قدیم دارد در بالا بردن قلمرو کار نوجوانان و بدسرپرستان است. البته ضعف های تخصصی نیز دارد، مثلا هنگامی که برای بدسرپرست حکم سرپرستی توسط دادگاه‌ها فسخ می‌شود؛ سند سه جلدی در ثبت احوال تصویب شده زیرساخت خود را از دست می‌دهد پس عقل حکم می‌کند شناسنامه به تبع سند از بین برود.

علیان عنوان کرد: زمانی که اقدامات تامینی نباشد قاچاق کودکان به وجود می‌آید و باید با ابلاغ برخی دستور العمل ها مشکلات از این دست را حل کرد و به قوت و غنای قانون افزود.

وی با اشاره به همکاری سازمان ثبت احوال با سازمان بهزیستی، گفت: تا کنون دو تفاهم نامه در این بین منعقد شده است و بارها در مجتمع‌هایی که کودکان ایزوله حضور داشتند شناسنامه‌ صادر کرده ایم. البته شناسنامه به تبعه ایران تعلق می گیرد زیرا ماده 976 قانون مدنی برای صدور شناسنامه دو اصل خاک و قانون را بیان می کند.

مدیرکل حقوقی سازمان ثبت احوال کشور افزود: بانک اطلاعات سببی و نسبی به زودی تکمیل می شود و بعد از آن می توانیم بانک اطلاعات فردی کودک را که شامل اعضای خانواده و فامیل کودک می باشد را مشخص کرده و برای سهولت در اختیار بهزیستی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: نرخ ناباوری در ایران 21 درصد و در کل جهان 15 درصد است و برای رفع این مشکل اهدای جنین و رحم جایگزین با روش پیچیده انجام می‌شود، لذا اگر سازمان بهزیستی در اجرای کار خود به موانع برخورد کند سبب خرید و فروش کودک می‌شود و این مشکل مقدمه مشکلات دیگری برای ثبت احوال خواهد شد.