عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فضای دانشگاه متعلق به همه دانشجوها است،گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سر سفره نفت ننشسته و عظمت این دانشگاه به این است که با پول تک‌تک مردم ایجاد شده است. اما باید مراقب باشیم ریال به ریال حقوقی که می‌گیریم از همین دانشجوهایی است که آنجا نشسته‌اند و باید مراقب باشیم که حقوق تک تک آن‌ها رعایت شود.

به گزارش مرور نیوز، آیت‌الله سید حسن خمینی در آیین اختتامیه هفتادویکمین شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: نام دانشگاه آزاد اسلامی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گره خورده است و تاسیس این دانشگاه نشان‌دهنده نوع نگاه ایشان در آن زمان به دانشگاه بود.

وی ادامه داد: امروزه دانشگاه آزاد اسلامی حدود 40 درصد بار آموزش عالی را بر عهده دارد و رتبه علمی‌اش در سطح جهان به 155 رسیده است.

حمایت آیت الله هاشمی، دکتر ولایتی و هیات امنا سرمایه دکتر میرزاده است

عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: دوره آقای دکتر ولایتی دوره خوب برای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود. دانشگاه آزاد اسلامی آرامش خوبی دارد و جا دارد که از دکتر ولایتی هم تشکر کنم. آقای دکتر ولایتی از خانواده دانشگاه بوده و همیشه هم با آقای هاشمی ارتباط خوبی داشته و هم دانشگاه را بر مدار پیش می‌برد و حضور ایشان را مغتنم می‌شماریم و مطمئنم دوره هیات امنا و هیات موسس ایشان دوره کارهای بزرگی خواهد بود و به‌حمدالله در جلسه‌ای که برگزار شد از تیم دکتر میرزاده تقدیر کردند و این سرمایه بزرگی برای آقای دکتر میرزاده است که هم حمایت آیت‌الله هاشمی را داشتند و هم حمایت هیات امنا و آقای دکتر ولایتی را دارند و من مطئمن هستم که دوره آقای دکتر ولایتی دوره خوب برای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

تاکید آیت‌الله هاشمی بر مدیریت دکتر میرزاده

یادگار امام خمینی (ره) اضافه کرد: به حمدالله مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر با حُسن تدبیری که آقای هاشمی داشتند، مدیریت خوبی را پیدا کرده است. یادم می‌آید شاید تقریبا پنج شش ماه پیش بود که ما دو به دو محضر ایشان بودیم، ایشان گفت: "واقعا ما چه کسی را می‌توانستیم پیدا کنیم که دانشگاه را از مرز ضرر دهی به سوددهی برسانیم؟"، آقای هاشمی به شدت نسبت به مدیریت آقای دکتر میرزاده حساسیت داشتند، اهمیت می‌دانند و تاکید داشتند؛ واقعیت هم این است که دانشگاه در دوره برادر بزرگوارمان، آقای میرزاده رشد بسیار خوبی داشته و کارهای بسیار بزرگی صورت گرفته و مژده هم داده‌اند که تا سه سال آینده ان‌شاءالله رتبه دانشگاه را به زیر 100 بیاورند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه یکپارچه است که ان‌شاءالله با عظمت خودش به یک رتبه خوب برسد و امیدواریم این دانشگاه بتواند این نقطه را قابل دستیابی کند.

وی با اشاره به بحث پژوهش و مباحث مطرح شده در این خصوص، گفت: مرتبا گفته می‌شود که باید بودجه پژوهش را بالا ببریم، اما بحث این است که ما در چه حوزه‌هایی باید پژوهش کنیم؟ بزرگان فن گفته‌اند که انسان فرهیخته و فرزانه به دنبال سوالاتی که به دردش نمی‌خورد، نمی رود. ممکن است ما در برخی از حوزه‌ها تحقیق کنیم، اما نتیجه‌ای که به دست می‌آید، فایده‌ای در امروز و فردای ما نداشته باشد.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سوالاتی که بعضا مطرح شده و برخی به دنبال جواب آن هستند، گفت: مثلا می‌پرسند اگر موش در دریاچه نمک بیفتد، چه می‌شود؟ یا مثلا در قطب شمال و جنوب که شش ماه شب است و شش ماه روز، تکلیف نماز و روزه چه می‌شود؟ و ... این‌ها سوالاتی نیست که افراد فرهیخته و فرزانه به دنبال آن بروند؛ پژوهش باید فرقی به حال ما داشته باشد و بتوان جواب آن را به کار بست.

وی افزود: مجموعه دانشگاه‌ها باید به سراغ تحقیقاتی بروند که نخواهد در پستوی دانشگاه خاک بخورد، باید ببینیم که درد جامعه چیست و به دنبال آن برویم؛ طرحی چند سال پیش به نام دکترای پژوهش محور آمده که به نتیجه نرسید.

وابستگی دانشگاه به شهریه کم شده است

آیت الله سید حسن خمینی با بیان اینکه امسال طبق آماری که آقای دکتر میرزاده دادند، وابستگی دانشگاه به شهریه کم شده و ما 14 درصد به غیرشهریه متکی شده‌ایم و این کار بزرگی است، گفت: به نظرم امتیاز روسای واحدها دیگر نباید به تعداد دانشجو، درآمد، کار ساختمانی و ... باشد، مهم این است که یک رییس دانشگاه چه مقدار توانسته پژوهش ثمردار انجام دهد.

وی افزود: روسای دانشگاه‌ها باید بگویند که در پایان یک بازه زمانی معین چقدر توانسته‌اند این مهم را در مجموعه خود فراهم کنند. البته کسی از یک دانشگاه کوچک، انتظارات یک دانشگاه جامع را ندارد و من فکر می‌کنم این مهم در روحیه آقای دکتر میرزاده بوده و همین ما را امیدوار می‌کند که در سال‌های آینده بتوانیم به درجات بهتری برسیم.

مواظب باشیم که از مسیر اعتدال خارج نشویم

یادگار امام(ره) با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست آقای هاشمی و نوع نگاه ایشان شکل گرفت، اظهارکرد: خلاصه کردن شخصیتی مانند آقای هاشمی کار سختی است، اما اگر ما بخواهیم ایشان را در یک نقطه خلاصه کنیم، عبارت است از اعتدال؛ اعتدال یعنی عدالت‌ورزی و عدالت؛ یعنی حد وسط بین افراط و تفریط. ما نه باید گرفتار تندروی‌های افراطی شویم و نه گرفتار بازماندگی‌های تفریطی. اینطور نیست که کسی بتواند همه مردم را در همه ابعاد راضی کند، به هرحال یکی خوشش می‌آید و یکی نه، دل همه انسان‌ها یک طور نیست. اما باید مواظب باشیم که از مسیر اعتدال خارج نشویم.

وی با تاکید بر اینکه نباید زیر باز تحریک‌ها برویم، گفت: بی‌سیاست‌ترین مدیر کسی است که از فحش می‌ترسد و قیمتش اندازه حرف مفت است. یک بار به آقای هاشمی گفتم فرق الان با گذشته این است که قبلا این حرف‌ها را مردم درباره ما، در خانه می‌زدند، حالا یک دکمه اینتر هم می‌زنند و می فرستند روی سایت و ما از آن‌ها با خبر می‌شویم و بالاخره عادت می‌کنیم، کما اینکه عادت هم کرده‌ایم.

بعضی برای اینکه بگویند اشرافی نیستند، ریا می‌کنند

یادگار امام(ره) با بیان اینکه باید مراقب باشیم از مسیر عدالت و اعتدال خارج نشویم، گفت: دانشگاه آزاد اگر توفیقی داشته و در آِینده هم خواهد داشت به سبب همین بوده که مدیرانش عدالت ورزیده‌اند و با اعتدال رفتار کرده‌اند. البته من نمی‌گویم که کسی عصبانی نمی‌شود، اما زود باید برگردیم.

وی با بیان اینکه باید مراقب باشیم که مجموعه، گرفتار ورطه افراط و تفریط نشود، گفت: ما نه باید گرفتار تملق شویم و نه گرفتار بی‌ادبی. بعضی‌ها فکر می‌کنند که برای تملق باید فحش دهند، در حالی که می‌شود مودب بود و تملق نکرد؛ نه باید گرفتار ریا شویم و نه اشرافیت، بعضی برای اینکه بگویند اشرافی نیستند، ریا می‌کنند.

عضو هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مجموعه را باید معتدل نگه داریم و رمز موفقیت مجموعه هم همین است، گفت: انتظار بنده و بسیاری این است که مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر اعتدالی باقی بماند و این باید مدنظر دکتر میرزاده قرار بگیرد و ما این موضوع را به عنوان یکی از فاکتورهای ابقای مدیریت مدنظر قرار می‌دهیم.

شیب حرکت به سمت کمال در دانشگاه آزاد اسلامی مناسب است

وی با اشاره به مسائل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز، اظهارکرد: دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای جدا از کشور نیست. ما واقعا باید خودمان و خدای خودمان را محور قرار دهیم و ببینیم که آیا کارمان در مجموع درست بوده یا نه و اگر درست نبوده تعصب نورزیم. مجموعه دانشگاه، کار بسیار بزرگی دارد و حوزه فرهنگی هم کار بسیار بزرگی دارد و جا دارد که من از دکتر طه هاشمی تشکر کنم که طی این مدت زحمات زیادی کشیده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی کارهای بزرگی کرده و کارهای بزرگی هم باید بکند. اشکالاتی داشته و دارد و قبلا باید این‌ها را رفع می‌کرده و الان هم باید بکند. مهم این است که شیب حرکت به سمت کمال مناسب و در جهت درست باشد و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، این شیب در دانشگاه وجود دارد. هیچ وقت هم نباید مجموعه دانشگاه را به عنوان مجموعه‌ای جدا از جامعه بدانیم. باید مقایسه کنیم که اگر از میانگین جامعه بدتریم، باید آن را درست کنیم و اگر بالاتر بود، باید آن را حفظ کرده و بهتر شویم.

یادگار امام(ره) ادامه داد: بودجه فرهنگی از بودجه‌هایی است که باید عادلانه توضیح شود. دانشگاه آزاد اسلامی اساس‌نامه روشنی دارد و ارکان آن معلوم است و باید مطابق قانون آنچه که نص دانشگاه است، عمل شود و اگر آقای دکتر میرزاده بر اساس آن عمل کند که تا به حال هم عمل کرده‌ است، موفق خواهد بود. سرانه فرهنگی دانشگاه معلوم است و طبیعتا باید مشخص شود و اینطور نباشد که به گروهی تعلق بگیرد و به گروهی دیگر تعلق نگیرد. من به دوستان معاونت فرهنگی عرض می‌کنم که کار بزرگ و سختی دارد و در سختی است که انسان‌ها مشخص می‌شوند.

وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه آدم در تنور دیو می‌تواند رستم شود و باید ده‌ها بار صدای استخوان‌های خود را بشنود تا دیگر چیزی برایش مهم نباشد، تصریح کرد: درست مثل آقای هاشمی. یکی از ویژگی‌های ممتاز آقای هاشمی در سال‌های آخر این بود که دیگر واکسینه شده بود و فلز وجودی‌اش تبدیل به یک شی ناب شده بود و البته ما جوان‌ترها باید چکش بخوریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، یادگار امام(ره) با اشاره به تشکل‌های دانشجویی، اظهارکرد: تمام تشکل‌هایی که قانون از آن‌ها حمایت می‌کند، باید حق زندگی را داشته باشند؛ اینکه بنده حق صحبت داشته باشم که مهم نیست، خب نوه امام می‌آید و صحبت می‌کند، البته ممکن است گاهی این هم نشود. اما اینکه کسی بدون جایگاه بیاید و حرف بزند و انتقاد کند، مهم است.