مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت برنامه بیمارستان‌های دوستدار مادر را برای افزایش کیفیت مراقبت‌ها و رعایت حقوق مادر و نوزاد تشریح کرد.

به گزارش مرور نیوز دکتر محمد اسماعیل مطلق، درباره اقدامات بیمارستان‌های دوستدار مادر به منظور افزایش کیفیت مراقبت‌ها و رعایت حقوق مادر و نوزاد گفت: ارائه مراقبت‌های معمول دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت و شواهد علمی موجود در کتب معتبر و ایجاد دسترسی به خدمات تخصصی مامایی برای مادران در هنگام زایمان، ارتباط با سطوح بالاتر و پائین‌تر بیمارستانی و سطوح خارج بیمارستانی اقدامات لازم انجام می‌شود. همچنین امکان ارائه خدمات مراقبتی و پاراکلینیکی در فوریت‌های مامایی و زایمان مانند تزریق خون، آزمایش‌های تخصصی و حضور متخصص کودکان در زایمان‌های پر خطر در این بیمارستان‌ها فراهم شده‌ است.

وی ادامه داد: در این بیمارستان‌ها تلاش شده‌ است تا به کارکنان در مورد روش‌های زایمان بی‌درد دارویی و کاهش درد غیر دارویی و به مادران و همراهان با تاکید بر افزایش آگاهی و استفاده از تکنیک‌های تنفس، تن آرامی، تمرینات اسکلتی و عضلانی، آموزش‌های آمادگی برای زایمان ارائه شود. ارایه خدمات نیز با توجه به باورها و ارزش‌های مذهبی و رعایت حریم خصوصی مادر صورت می‌گیرد.

رییس اداره سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، انجام زایمان فیزیولوژیک و ارائه روش‌های دارویی و غیر دارویی کاهش درد زایمان، امکان وجود همراه آموزش دیده در کنار مادر در هنگام لیبر و زایمان و خودداری از اعمالی که به صورت روتین کاربردی ندارد مانند ناشتا بودن مادر، رگ گرفتن، انما، محدود کردن حرکت مادر در لیبر، انجام زایمان به روش لیتاتومی، اینداکشن، استیمولیشن، اپی زیاتومی را از جمله اقدامات دیگر بیمارستان‌های دوستدار مادر عنوان کرد و گفت: در این راستا 29 بیمارستان دوستدار مادر انتخاب شده‌اند. همچنین سایر بیمارستان‌ها باید 10 اقدام فوق را اجرا کنند تا در اعتباربخشی آنها منظور شود.