معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران بر لزوم توجه ویژه به بیماری‌های غیرواگیر و انجام اقدامات اجرایی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش مرورنیوز، صبح امروز شنبه کارگروه سلامت امنیت غذایی استان تهران با حضور چاووشی معاون سیاسی – اجتماعی استانداری تهران، نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعضای این کارگروه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مصوبات چهاردهمین جلسه هیات وزیران توسط جنیدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد تاکید قرار گرفت و در آن به 10 بند از جمله بند مربوط به کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با این بیماری‌ها در کشورمان اشاره شد.

جنیدی با اشاره به سند برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: این سند توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه و در جلسه هیات وزیران مصوب شده است. براساس این سند، وزارت جهاد کشاورزی موظف است سهم واردات انواع روغن پالم خام و بسته بندی شده را به میزان حداکثر 30 درصد کل روغن وارداتی رعایت کند و به منظور جلوگیری از افزایش واردات آن نظارت موثری را انجام دهد.

در بخش دیگری از مصوبات چهاردهمین جلسه هیات وزیران، جنیدی به پیشگیری از عرضه آفت‌کش‌های غیرمجاز  و استفاده نامناسب از سموم دفع آفات توسط سازمان حفظ نباتات اشاره کرد و افزود: مقرر شده است که طی مدت یک سال از ابلاغ این مصوبه، سازمان حفاظت نباتات نسبت به طراحی، تصویب و استقرار نظام تولید واردات و توزیع سم به مراکز فروش مجاز اقدام کند؛ به نحوی که فروش و عرضه انواع سموم دفاع آفات نباتی در این شبکه و تحت نظر محققان انجام شود.

در همین زمینه نماینده وزارت جهاد کشاورزی از طراحی سامانه‌ای به این منظور خبر داد و افزود: البته به دلیل برخی از مشکلات در حال حاضر این سامانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما پیگیر هستیم تا با رفع مشکلات بتوانیم این امر مهم را محقق کنیم. در حقیقت با اجرای این مصوبه، شیشه‌های حاوی سم مشخص خواهد بود که ورودشان از مبادی مجاز بوده است یا خیر؟ و در این راستا فروشنده شناخته خواهد شد و سموم غیرمجاز حذف و افراد مجاز چه در سطح خرده‌فروش یا عمده‌فروش مجاز به عرضه این سموم هستند.  همچنین آموزش توسط وزارت جهاد کشاورزی به این فروشندگان داده می‌شود تا از مصرف بیش از حد سموم پیشگیری شود.

جنیدی در بخش دیگری از قرائت مصوبات چهاردهمین جلسه هیات وزیران گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است طی مدت سه ماه از ابلاغ مصوبه، طبقه‌بندی کلیه آب‌های معدنی و آشامیدنی از نظر مرغوبیت را به منظور آگاهی عمومی مردم از رتبه سلامت آب‌های معدنی و آشامیدنی اجرایی کند.

وی تاکید کرد: با گذشت سه ماه از مصوبه هنوز در حوزه استان تهران شاهد رتبه‌بندی آب‌های معدنی و آشامیدنی نیستیم. البته اگر آب معدنی مشکل داشته باشد، با تولیدکننده آن برخورد می‌شود اما آب‌های مورد تایید باید دارای رتبه‌بندی باشند.

در بخش دیگری از این جلسه گل‌محمدی، رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سند کنترل بیماری‌های غیرواگیر در استان تهران را مورد بررسی قرار داد و افزود: وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در ایران سیر افزایشی دارد؛ به طوری که در کشور ما بیش از 76 درصد کل بار بیماری‌ها را بیماری‌های غیرواگیر به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که مسوول بیش از 53 درصد بار بیماری‌های سراسر جهان همین بیماری‌های غیرواگیر هستند. لذا انتظار می‌رود تا سال 2020 عامل سببی 60 درصد بیماری‌ها، همین بیماری‌های غیرواگیر باشند. به طوری که عامل 73 درصد عوامل مرگ را به خود اختصاص می‌دهند و 16 میلیون از 38 میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در سنین زیر 70 سال رخ می‌دهد.

رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: در سال 2010 در کشورمان 70.4 درصد کل مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بوده، این در شرایطی است که تنها 14.4 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های واگیر و 15 درصد مربوط به حوادث بوده است. اولین علت مرگ مردان و زنان کشور بیماری‌های قلبی و عروقی است که باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشیم. افزایش امید به زندگی در کشور بالا رفته است اما آمار مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر رو به افزایش است.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 درصد مردان روزانه سیگار مصرف می‌کنند و 44.6 درصد افراد جامعه کم تحرک هستند، افزود: امروز اضافه‌وزن و چاقی یکی از معضلات جدی جامعه محسوب می‌شود؛ به طوری که 47.8 درصد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند و 15.3 درصد افراد جامعه چاق هستند.

رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، کاهش مصرف دخانیات، الکل و تغذیه ناسالم را از عمده عوامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر و مرگ ناشی از این بیماری‌ها خواند و افزود: باید در اولین قدم درخصوص کاهش این موارد، گام‌های موثری را برداریم.

در بخش دیگری از این جلسه، معاون بهداشتی دانشگاه تهران و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گزارش‌هایی در حوزه کنترل بیماری‌های غیرواگیر ارائه کردند.

در انتهای این جلسه، تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش و پرورش شهرستان تهران، معاونت اجتماعی – سیاسی استانداری و معاونت غذا و دارو منعقد شد تا براساس آن وظایف سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان تهران در حوزه آموزش و پژوهش بویژه در کنترل بیماری‌های غیرواگیر مشخص و گام‌های موثری در جهت ارتقای دانش و آگاهی دانش‌آموزان در مدارس برداشته شود.