نتایج یک تحقیق دانشگاهی درباره اوقات فراغت 2 گروه دانشجویی نشان می دهد با میانگین مدت فراغت 4 ساعت در روز، 31 درصد هیچ رضایتی از نحوه گذران اوقات فراغت خود ندارند.

به گزارش مرور نیوز، از آنجایی که تعطیلات نوروز یکی از مهمترین اوقات فراغت دانشجویان به شمار می آید، بر آن شدیم آخرین نتایج تحقیقات دانشگاهیان درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانشجویان در دانشگاه های مختلف را منتشر کنیم.

مقاله «نقش ورزش در گذران اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان» نوشته احمد رحمانی، طیبه بخشی نیا و سید سعید قوانی است.

این مقاله در نشریه پژوهش در علوم ورزشی منتشر شده است.

این مقاله به منظور تعیین جایگاه ورزش در اوقات فراغت و مقایسه فعالیت های فراغتی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان 400 نفر از دانشجویان پسر و دختر به طور تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.

۷۵.۲ درصد دختران و ۷۵.۲ درصد از پسران، مجرد با میانگین سنی 21 سال در پژوهش شرکت کردند. محل زندگی ۱۵.۷ درصد دانشجویان در خوابگاه، ۴۴.۴ درصد در منزل پدری، ۱۱.۵ درصد در منزل شخصی، ۳۲.۲ درصد در منزل استیجاری و ۳.۵ درصد نامشخص بود.

میانگین مدت فراغت دانشجویان 4 ساعت در روز بود. همچنین موقع فراغت ۶۲.۲ درصد دانشجویان عصرها و شب و محل گذران این اوقات ۶۳.۳ درصد در منزل پدری، ۱۳.۲ درصد در دانشگاه، ۸.۷ درصد در خوابگاه و ۷.۷ درصد در اماکن ورزشی بوده است.

نتایج نشان داد که از نظر زمان صرف شده به ترتیب به تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، هم صحبتی با دوستان، مطالعه غیر درسی، ورزش کردن و استفاده از رایانه پرداخته می شد.

فعالیت های فراغتی مورد علاقه به ترتیب شامل استفاده از رایانه، ورزش کردن و گوش دادن به موسیقی بود. ورزش در اوقات فراغت پسران در رتبه دوم و برای دختران در رتبه نهم قرار داشت.

همچنین ۲.۲۶ درصد دختران و ۵.۱۱ درصد از پسران اصلاً ورزش نمی کردند. رشته های ورزشی مورد علاقه پسران به ترتیب فوتبال، شنا، بدنسازی، کوهنوردی، پیاده روی و والیبال و برای دختران شامل شنا، پیاده روی، اسب سواری، والیبال، کوهنوردی و دویدن بود.

از سوی دیگر بین نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر و پسر در فعالیت هایی مانند دیدار اقوام، کارهای هنری، ورزش کردن، فعالیت های مذهبی، تماشای ویدئو و گوش دادن به موسیقی تفاوت معناداری وجود داشت.

در نتیجه فعالیت های غیر حرکتی سهم عمده ای در اوقات فراغت و در این میان نقش ورزش بسیار کمرنگ است و عواملی مانند وضعیت های فرهنگی - اجتماعی باعث شده تا فعالیت های فراغتی بین دانشجویان پسر و دختر متفاوت باشد.

همچنین نتایج نشان داد که ۵۰.۱ درصد از دانشجویان اصلا از فعالیت های فوق برنامه دانشگاه استفاده نمی کنند. از طرف دیگر، نبود امکانات و تاسیسات، مسائل و مشکلات اجتماعی، نداشتن برنامه در زندگی، نداشتن تفکر تفریحی و مشغله زیاد از جمله مهمترین علل عدم استفاده مطلوب دانشجویان از اوقات فراغت بود.

در مورد میزان رضایت دانشجویان از نحوه گذران اوقات فراغت نیز نتایج نشان داد که ۳۱.۹ درصد هیچ، ۲۹.۴ درصد به میزان کم، ۱۹.۵ درصد تقریبا و تنها ۱۲.۲ درد به میزان زیاد و خیلی زیاد از نحوه گذران اوقات فراغت خود رضایت داشتند.

همچنین ۵۱.۴ درصد دانشجویان امکانات تفریحی و فراغتی دانشگاه را ضعیف، ۲۴.۷ درصد متوسط و ۹.۷ درصد خوب و خیلی خوب ارزیابی کردند.