معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: مجموعه‌های فرهنگی تهران مانند همه‌ی مجموعه‌ها شامل نیاوران، گلستان، سعدآباد و موزه ملی فضای متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته داشتند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از این مجموعه‌ی تاریخی فعالیت‌های انجام شده در مجموعه نیاوران را مناسب ارزیابی کرد و گفت: توزیع مناسبی از بازدیدکننده اتفاق افتاده و بار بازدید از کاخ‌ها برداشته شده و تراکم به نحو مطلوبی در تمامی فضاها توزیع شده‌اند.
معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه تعداد بازدیدکنندگان از کاخ‌ها و مراکز فرهنگی به دلیل برگزاری برنامه‌های زنده و مراسمات ایام نوروز به ویژه در بخش میراث ناملموس افزایش یافته، ادامه داد: برگزاری برنامه‌های شاد و جذابی که به لحاظ محتوا متناسب با مجموعه‌ها هستند باعث ایجاد فضای متفاوت و با کیفیت بالاترشده و انتظار سازمان میراث فرهنگی از کاخ موزه‌ها که حرکت در این مسیر است، را برآورده کرده است.

وی در ادامه انجام برنامه‌های نوروزخوانی و آیین‌های نوروزی و مرمت‌ها و ساماندهی‌های انجام شده در این ماه موزه را عاملی در رضایت مردم دانست و افزود: تمیزی مجموعه که انتظار ما از مدیریت بوده، اتفاق افتاده است. همچنین نظارت مستمری که در همه‌ی زمینه‌ها به خصوص راهنماها وجود دارد، باعث رضایت بازدیدکنندگان نسبت به سال‌های گذشته شده است.

او بیان کرد: همه‌ی همکاران سند راهبردی که برای هر مجموعه وجود دارد را به دقت بدانند و اگر بخش‌هایی وجود ندارد باید توسط خودش تدوین شود. همچنین در مجموعه‌ها برنامه مدیریتی وجود داشته باشد و همه در چهارچوب آن برنامه و دستورالعمل‌هایی که برای حفاظت، نگهداری و معرفی وجود دارد، گام بردارند.

طالبیان طراحی و تولید اپلیکیشن معرفی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که همزمان با نوروز سال جدید انجام شده را اقدام شایسته‌ای عنوان کرد و گفت: استفاده از فضاهای مجازی باعث می‌شود که بازدیدکنندگان درک بهتری از کاخ داشته باشند، باید از این امکان فضای مجازی بیشتر بهره ببریم تا بازدیدکنندگان با هر سلیقه‌ای که هستند بتوانند از ابزارهای مختلف معرفی بهره بگیرند.
وی افزود: هر اندازه در الکترونیکی کردن گیت های بلیط فروشی و خدمات جلو برویم در ساماندهی بهتر امور موفق‌تر خواهیم بود و می‌توانیم انرژی خود را در امور دیگر به کار ببریم.

معاون میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم انجام پایش مداوم در این مجموعه‌های تاریخی بیان کرد: از همه همکاران می‌خواهم که نظارت، پایش و مستندسازی اتفاقات را بر طبق اصولی که برای فضاهای مختلف همچون باغ‌ها و کاخ‌های تاریخی وجود دارد را به کار گیرند. این اقدام به ما در فهمیدن ضعف‌ها و پوشش آنها کمک می‌کند. همچنین باعث شناخت اولویت‌های خود بر اساس اعتبارات محدودی می‌شود.

وی اضافه کرد: راهنماهای زنده‌ای که وجود دارند، بسیار مهمند، چون باید اطلاعات صحیح به مردم دهند و علاوه بر گذراندن دوره‌های آموزشی لازم در ایام پرتراکم نوروز تعدادشان بیشتر شود.
طالبیان تعطیلات نوروز را فرصت مغتنمی برای مردم برای آشنایی خود و فرزندان‌شان با تاریخ دانست و افزود: تاریخ تجربه و عبرت برای آینده است و نوروز فرصتی برای ما و نسل‌های آینده است تا به نیاکان خود وصل شویم. بسیار مناسب است خانواده‌ها با حضور در این فضاها و آگاهی بخشی به فرزندان خود آن‌ها را به درخت فرهنگ و تمدن غنی کشور وصل کنند.

وی بیان کرد: حضور کودکان در اماکن فرهنگی و تاریخی فرصتی است تا به آنها یاد دهیم چگونه از این فضاها حفاظت کنند، دست به هر شی نزنند، با فلاش عکاسی نکنند و مانند خانه خود مجموعه‌ها را تمیز نگه دارند تا ثروت این مردم و نسل‌های آینده حفظ شود.