معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: امسال 900 اثر تاریخی با همکاری و مشارکت مردم مرمت می‌‍‌شود.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، محمدحسن طالبیان با بیان اینکه مرمت آثار تاریخی صرفاً در حوزه اختیارات یک نهاد مشخص نیست، اظهارکرد: سیاست دولت در مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی، جذب مشارکت مردم و جامعه است، از این نظر می‌توان گفت که نقش سازمان میراث فرهنگی در این مهم صرفاً نقشی نظارتی با هدف افزایش مشارکت مردم بوده است .

وی افزود: با هدف تحقق رویکرد مشارکتی در مرمت بناهای تاریخی همکاری خوبی میان سازمان‌های مردم‌نهاد صورت گرفته و در راستای این سیاست، سال گذشته 600 پروژه با مشارکت مردم و مالکان خصوصی مرمت شد که امیدواریم امسال این تعداد به 900 بنای تاریخی که در حوزه ثبت ملی ورود پیدا کرده‌اند، برسد .

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به ورود بسیاری از دستگاه‌ها در حوزه مرمت آثار تاریخی بیان کرد: در اصفهان بیش از 500 پروژه توسط شهرداری مرمت شده که نشان دهنده رویکرد متفاوت در حوزه حفاظت از آثار تاریخی است، چون حوزه حفاظت و مرمت فقط مربوط به یک دستگاه نیست و نیازمند جلب مشارکت و همکاری مردم و مسئولان با یکدیگر است .

طالبیان با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در حفظ آثار تاریخی گفت: در مسیر حفظ آثار و ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی باید جامعه را به مشارکت بطلبیم، علاوه بر این‌که از حضور بخش خصوصی در این حوزه باید استقبال کرد و زمینه مرمت برخی آثار تاریخی و تبدیل آن به مراکز خدمات بین راهی را فراهم کرد .

۴۰ موزه خصوصی در سال 95 راه‌اندازی شد

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 40 موزه خصوصی راه اندازی شده است، افزود: به طور کلی امسال نسبت به سال گذشته تفاوتی به وجود آمده، اینکه قبلا در موزه‌ها هر کاری صورت می‌گرفت، اما امسال سعی شده نمایشگاه‌های نوروزی و جشنواره‌های فرهنگی را به شکل جذاب برگزار کنند که مزیت این برنامه‌ها افزایش بیش از 50درصدی مخاطبان بوده است .