وزیر علوم گفت: دانشگاه جامع نگر و مسئول در قبال جامعه» شعار دانشگاههای کشور در سال جدید است و برای اشتغال زایی مورد تاکید مقام معظم رهبری، دوره های کارورزی و کارآموزی دانشجویان اجرا می شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت علوم، محمد فرهادی در دیدار نوروزی با مدیران وکارکنان وزارت علوم گفت: طی دو سال گذشته شرکت های دانش بنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری توانستند حدود 500 میلیون دلار محصول دانش بنیان صادر کنند و مجلس شورای اسلامی و دولت نیز قوانین و مقررات خوبی برای حمایت از این شرکتها در سال گذشته تصویب کردند.

وی افزود: در سال 96 با همکاری سازمان برنامه و بودجه، صندوق رفاه دانشجویان مبلغ 110 میلیارد تومان را برای پرداخت وام به دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است و به همه دانشجویان دکتری ماهانه 650 تا 700 هزار تومان وام پرداخت می شود.

وزیرعلوم اظهار داشت: اجرای آمایش آموزش عالی، سوق دادن دانشگاهها به سمت کارآفرینی، تقویت آموزش های مهارتی و تقویت ارتباط دانشگاهها با صنعت از جمله برنامه های محوری این وزارت در سال 96 است.

فرهادی اضافه کرد: در آخرین روزهای سال گذشته400 میلیارد تومان صکوک به دانشگاهها پرداخت شد تا بدهی های انباشته شده از گذشته را تسویه کنند و سال جدید را بدون مشکل مالی آغاز کنند.

وی تاکید کرد: در سال 95 در بخش های مختلف آموزش عالی توفیقات خوبی کسب کرده ایم برای مثال می توان به ارتقای چشمگیر شاخصهای رشد علمی و توسعه فناوری اشاره کرد که گزارش های آن به تفصیل در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

وزیر علوم افزود: همچنین در سال گذشته در بخش دیپلماسی علم و فناوری شاهد کثرت حضور هیات های دانشگاهی خارجی در کشور و اجرایی شدن تعدادی از طرح های پژوهشی مشترک با دانشگاههای خارجی بودیم.

فرهادی گفت: در بخش آموزشی نیز دستاوردهای مهمی داشتیم که از جمله آن تاسیس 70 رشته میان رشته ای و واگذاری برنامه ریزی درسی به دانشگاههای سطح 1 و 2 بود.

وی افزود: در سال 95 بسیاری از اختیاراتی که حق دانشگاهها بود و در گذشته سلب شده بود به دانشگاهها تفویض شد.

وزیر علوم با اشاره به تصویب اعتبارات مناسب برای پژوهش در قانون بودجه سال 96 گفت: در سال جاری 131 آزمایشگاه مرکزی تجهیز خواهند شد و چند آزمایشگاه نیز به عنوان آزمایشگاه مرجع تعیین می شوند.

فرهادی اضافه کرد: «دانشگاه جامع نگر و مسئول در قبال جامعه» شعار دانشگاههای کشور در سال جدید است و در همین راستا و برای اشتغال زایی مورد تاکید مقام معظم رهبری، دوره های کارورزی و کارآموزی دانشجویان در دانشگاههای کشور اجرا خواهد شد.

وی با اشاره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ماه سال 96 گفت: وظیفه دانشگاهها، تشویق مردم به حضور در انتخابات و فراهم کردن طرح دیدگاههای مختلف در محیط دانشگاهها بدون جانبداری حزبی است.

وزیر علوم تاکید کرد: علی رغم مشکلات اقتصادی، دولت در سال گذشته موفقیت های خوبی کسب کرد که از جمله آن رسیدن به طراز تجاری مثبت و پیشی گرفتن صادرات از واردات بود.

فرهادی رسیدن به تورم تک رقمی، کسب رشد اقتصادی 11 درصد با لحاظ کردن بخش نفت و 9 درصدی بدون آن و ایجاد 700 هزار شغل جدید را از جمله توفیقات دولت یازدهم در سال 1395 برشمرد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال و اهمیت موضوع اشتغال گفت: دولت یازدهم موفق شد در سال گذشته از طریق فعال شدن بنگاههای کوچک و متوسط برای 22 هزار نفر شغل ایجاد کند.