در ژاپن همگام وقوع زلزله 10 تا 15 ثانیه قبل از وقوع زلزله، همه گوشی‌های تلفن همراه اعلام خطر می‌کنند و همین زمان کوتاه می‌تواند جان صدها یا هزاران تن را نجات بدهد.

به گزارش مرور نیوز، زلزله 6 ریشتری مشهد هرچند از نظر‌ وسعت زلزله ترسناک بود ولی به در کمترین آسیب ممکن رخ داد، ‌اما این موضوع هیچ از وظایف سنگین مسولین در پیش بینی و پیشگیری از آسیب‌ها و اتفاقاتی همچون زلزله خصوصا در شهری مثل تهران نمی‌کاهد. پس از زلزله بزرگ اما کم آسیب مشهد که نوعی تذکر به همه مسولین و مردم نیز محسوب می‌شد، سوالات زیادی در ابعاد مختلف اذهان عمومی را به خود جلب کرد اما به غیر از سوالاتی که هر بار با چنین حوادثی رسانه‌ها و مردم از خود و مسولین می پرسند امسال با رشد شکفت انگیز تکنولوژی و وابستگی بیش از پیش کشور و مردم به اینترنت و برق که اصل اولیه تکنولوژی هستند این سوال جدی در ذهن شکل می‌گیرد که این وابستگی در شرایط بحران یک مزیت است یا تهدید جدی! برای همین موضوع فوق را با مهدی جوانمردی که از متخصصان علم کامپیوتر است و دوره دکتری خود را در زمینه هوش مصنوعی در کشور ژاپن می‌گذراند در میان گذاشتیم و نظرش را جویا شدیم:

تکنولوژی مبتنی بر اینترنت و برق است و به نظر می‌رسد که باید بگوییم که اصول پدافندغیرعامل استفاده از تکنولوژی را زیاد مثل ژاپن توصیه نمی‌کند چرا که مثلا به نظر می‌رسد در صورت بروز یک مشکل مثل زلزله یا جنگ همین موضوع یک نقطه ضعف محسوب می‌شود در کشوری مثل ژاپن که به نظر می‌رسد تاحد زیادی به تکنولوژی و برق متکی است برای این مشکل چه راهکاری اندیشیده‌اند؟

همان طور که می‌دانید ژاپن یکی از آماده‌ترین کشورها از لحاظ مقابله با بحران‌های طبیعی مانند زلزله و سونامی است. زیرساختهای این کشور به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند برای مدیریت بحران از شبکه‌های برق یا تبلیغ استفاده کنند از انرژی‌های خورشیدی برای خانه‌ها و موسسات مختلف در شهرهای بزرگ استفاده زیاد است به طوری که در زمان وقوع بحران این ساختمانها برق دارند، ازطرفی فرستنده‌های گوشی‌های همراه هم به گونه‌ای هستند تا در زمان بحران بتوان از برق اضطراری استفاده کنند و اینترنت هم برقرار باشد. یکی ازعوامل موثر مدیریت بحران همین گوشی‌های تلفن همراه هستند چون وقت بحران گوشی‌ها شارژ دارند و دولت اطلاع‌رسانی می‌کند. در سال 2011 در ژاپن زلزله و سونامی بزرگی رخ داده بود به شکلی که به دنبال این فاجعه هزاران تن کشته شدند در آن فاجعه خطوط تلفن ثابت قطع شده بودند و امکان برقرار تماس نبود، ولی گوشی‌ها فعال بودند و اینترنت هم داشتند به صورتی که تنها راه ارتباطی مردم شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر بود و از این طریق با هم تماس داشتند و از سلامت و زنده بودن هم هم باخبر می‌شدند.

ژاپنی ها اصولا مردم خلاقی هستند بعد از آن اتفاق راهکارهای جدیدی برای کمک به شهروندان و مشکلات پیش رو در این کشور بر اساس تکنولوژی ایجاد شد؟

بله؛ بر اساس همین تجربه و به کار آمدن تکنولوژی مبتنی بر تلفن همراه بود که شبکه اجتماعی لاین سه ماه بعد از آن فاجعه ایجاد شد و شروع به کار کرد یکی از دلایل شکل‌ گیری این شبکه اجتماعی به این خاطر بود که در زمان بحران نیاز به زیرساختی است تا افراد با هم در تماس باشند، به همین دلیل به نظر می‌رسد در زمان وقوع بحران نمی‌توان گفت تکنولوژی نباشد اتفاقا باید به گونه‌ای تنظیم شود تا در زمان بحران بتوان از آن بیشتر و بهتر هم استفاده کرد.

در ژاپن همگام وقوع زلزله 10 تا 15 ثانیه قبل از وقوع زلزله، همه گوشی‌های تلفن همراه اعلام خطر می‌کنند و همین زمان کوتاه می‌تواند جان صدها یا هزاران تن را نجات بدهد پس می‌‌توان گفت فضای مجازی حتی در زمان بحران یک ابزاری در دست دولت و جامعه است تا برای پیشگیری، مدیریت و مهار بحران اقدام کنند.