رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:برنامه‌های مدیریت و حفاظت از حیاط وحش را برای استانداران ابلاغ کردیم و برای استان لرستان حفاظت از سمندر، غاز پیشانی‌سفید و خرس قهوه‌ای ابلاغ شده است.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار ظهر امروز در مراسم افتتاح پاسگاه محیط‌بانی تالاب‌های تنگ فنی شهرستان پلدختر در جمع خبرنگاران این شهرستان به افتتاح و نوسازی پاسگاه محیط‌بانی در مناطق مختلف استان اشاره کرد و اظهار داشت: 20 میلیارد ریال اعتبارات برای این پاسگاه‌ها هزینه شده است.

وی ایجاد پاسگاه محیط‌بانی تالاب‌های پلدختر را کار بسیار ارزشمندی برای حفاظت از تالاب‌های منطقه دانست و عنوان کرد: در این منطقه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری وجود دارد و با توجه به ویژگی که این منطقه دارد و به دلیل تغییرات زمین‌شناسی که در این مکان رخ‌داده مناظر بدیع و زیبایی پدید آمده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم استان لرستان، محیط‌های ارزشمند طبیعی این استان است که ضرورت دارد با تدوین مدیریت صحیح بتوانیم آن را حفاظت کرده و هم اینکه از این ثروت برای تولید اشتغال در حوزه‌هایی مانند گردشگری طبیعی به‌درستی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: پاسگاه محیط‌بانی حفاظت از تلاب های این منطقه را ارتقا می‌دهد و زمینه‌ای فراهم می‌کند تا بتوانیم طرح‌های مدیریتی، طبیعت‌گردی و برنامه‌های حفاظتی را به‌ویژه با مشارکت مردم و جوامع بومی پیش ببریم.

ابتکار در رابطه با تالاب‌های گری بلمک نیز گفت: متأسفانه در این تالاب عملیاتی انجام‌شده که به تالاب آسیب واردشده است و این باید مورد بررسی، مطالعه، بازسازی و احیا قرار گیرد بنابراین این موضوع به‌طور حتم در دستور کار قرار می‌گیرد و در سطح ملی نیز پیگیری می‌شود و امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم حفاظت بیشتری از پناهگاه زیستی برای گونه‌های ارزشمند انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته برنامه‌های مدیریت و حفاظت از حیاط وحش را برای استانداران ابلاغ کردیم و برای استان لرستان مشخصا سمندر، غاز پیشانی‌سفید و خرس قهوه‌ای را به استان ابلاغ کردیم که دستور کار برنامه‌های استان لرستان قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشوربا اشاره به اینکه این برنامه‌ها باید به شورای برنامه‌ریزی بیاید، اظهار داشت: با همکاری تمام دستگاه‌ها برای حفاظت ازاین‌گونه‌های ارزشمند در جهت آموزش و معرفی این‌گونه ها اقدام می‌شود چون این‌گونه ها جاذبه‌های استان را افزایش می‌دهند و گردشگران و افرادی که علاقه‌مند به دیدن و حفاظت ازاین‌گونه‌ها هستند به‌طور حتم علاقه بیشتری خواهند داشت.

وی در رابطه با الحاق تالاب‌های پلدختر به کنوانسیون رامسر گفت: در این زمینه باید قدم‌به‌قدم جلو برویم چراکه نیازمند تکمیل مطالعات است و مراحل آن در حال انجام است.