رییس سازمان امور دانشجویان از تشکیل 110 کانون همیاران سلامت در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: با تشکیل این کانون‌ها می‌توان میزان شیوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه پیشگیری کرد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر مجتی صدیقی در همایش کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌های کشور که امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت، نهادهایی نوپایی هستند که در دانشگاه‌ها ایجاد شده‌اند و به مرور زمان انسجام پیدا کرده اند.

وی در ادامه افزود: تشکیل این کانون‌ها نمادی است از احساس مسئولیت دانشجویان است که همیشه نسبت به مسائل اجتماعی خودشان احساس مسئولیت می‌کنند و این بار این احساس مسئولیت به همکلاسی‌هایشان تسری پیدا کرده و به دنبال حل مشکلاتشان هستند.

صدیقی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده دانشجویان پیش از اینکه اطلاعات مورد نیازشان را از جامعه و خانواده بگیرند به همکلاسی‌هایشان مراجعه می‌کنند و به آنها اعتماد بیشتری دارند. پس ما به جای اینکه بنشینیم تا دانشجویان سراغ ما بیایند، باید از آنها استفاده کنیم که بین دانشجویان بروند و مشکلات آنها را شناسایی کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: سال 94 آیین نامه کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان تشکیل شد و تاکنون نیز بیش از 110 کانون در دانشگاه‌ها تشکیل شده که 6000 نفر در آن عضویت دارند.

وی یادآور شد: تشکیل این کانون‌ها یک نگرش جدید در فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان است و مسئولین دانشگاه‌ها نیز در طی این چند سال برخورد مسئولانه داشته‌اند. در طی چند سال اخیر دو نظرسنجی در قالب "طرح سیمای زندگی" دانشجویی انجام شد که در این نظرسنجی‌ها توانستیم اطلاعات کامل و مناسبی از وضعیت دانشجویان را در دانشگاه‌ها به دست بیاوریم و با وضعیتی مانند مصرف مواد مخدر، رفتارهای خشونت‌آمیز آشنایی پیدا کنیم.

صدیقی گفت: این نظرسنجی‌ها نشان داد که وضعیت دانشگاه‌ها نسبت به جامعه بهتر است، اما مقدار محدودی آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که باید آنها را پیگیری کنیم؛ چون بسیاری از همین مسائل زمینه آسیب‌های بزرگ‌تر می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در پایان با اشاره به هدف از تشکیل این کانون‌ها گفت: محور تشکیل این کانون‌ها این است که محیط‌های دانشجویی را بررسی کنیم و مشکلات آنها را برطرف کنیم و بتوانیم محیط‌ های دانشجویی را اخلاقی تر کنیم.