وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نگاه دوستانه، سوابق فرهنگی و تاریخی و توانمندی علمی و فناوری دو کشور ایران و ایتالیا موجب شده است که کشور ایتالیا در زمره کشورهای هدف و راهبردی ایران در زمینه همکاریهای علمی- بین المللی قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر محمد فرهادی امروز در اولین نشست علوم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: با توجه به عضویت ایتالیا در اتحادیه اروپا و همکاری‌های گسترده ایران با آن اتحادیه، توسعه و تقویت همکاری‌های علمی با ایتالیا برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

وزیر علوم افزود: دیپلماسی علمی و حضور در تبادلات علمی فناوری بین‌المللی یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است و در این راستا، کشورهای هدف در حوزه راهبردی و همچنین کشورهای همکار منطقه‌ای برای توسعه دیپلماسی علمی مشخص شده‌اند.

دکتر فرهادی اظهار کرد: سیاستگذاری کلان توسعه دیپلماسی علمی، عقد تفاهم‌نامه بین وزرا و تبیین مسیر پیشبرد کار و نظارت، توسط وزارت علوم صورت می‌گیرد و انجام امور اجرایی و عملیاتی بر عهده دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش‌بنیان ایرانی است.

وی گفت: در حال حاضر 234 پروژه تحقیقاتی مشترک بین محققان ایرانی و دانشگاه‌های ایران با محققان و دانشگاه‌های خارجی تعریف شده است که بخشی از این پروژه‌های مشترک تحقیقاتی مربوط به همکاری با کشور ایتالیا است.

وزیر علوم با اشاره به آمادگی دانشگاه‌های ایران برای پذیرش دانشجویان ایتالیایی، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 9 برنامه مشترک برای مقطع تحصیلات تکمیلی بین ایران و دانشگاه‌های اروپایی به امضا رسیده و در حال پیاده‌سازی است که امید می‌رود این قبیل برنامه‌ای مشترک با کشور ایتالیا نیز صورت پذیرد.

وی افزود: همچنین پارکها و مراکز رشد علمی و فناوری ایران می‌توانند پذیرای شرکتهای دانش‌بنیان ایتالیا به منظور تحقیق و توسعه و حتی تولید محصولات مشترک دانش‌بنیان باشند.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: همکاری‌های علمی ایران و ایتالیا از پشتوانه و اراده دوجانبه قابل قبولی در ابعاد سیاستگذاری کلان و ایجاد بستر و مسیر مناسب برای همکاری‌های علمی و فناورانه دو کشور برخوردار است و امید می‌رود از لحاظ اجرایی و عملیاتی نیز بیش از پیش در این زمینه اهتمام دو جانبه صورت گرفته و گام‌های بیشتری جهت تحقق اهداف مشترک همکاری‌های علمی ایران و ایتالیا برداشته شود.