مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه ٥٠٠ میلیارد تا یک تریلیون تن کیسه پلاستیکی درجهان مصرف می شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از محیط زیست (پام)، محمد جواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در مراسم روز زمین پاک که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: سالانه ٥٠٠ میلیارد تا یک تریلیون تن کیسه پلاستیکی درجهان مصرف می شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروزه یکی از مشکلات بزرگی که انسان با آن روبرو است مشکلات محیط زیستی و توسعه شهرنشینی است.

وی با اشاره به احداث سدهای متعدد اظهار کرد: از بین رفتن جنگل ها، خشک شدن تالاب ها، انقراض گونه های گیاهی و جانوری، بروز گرد و غبار و وقوع سیل و توفان پیامدهای زندگی شهرنشینی است.

وی گفت: روزانه در جهان ٣.٥ تا ٤ میلیون تن پسماند تولید می شود، سالانه ٧.٣ دهم میلیون هکتار جنگل در دنیا از بین می رود، سالانه یک میلیارد تن کربن وارد جو می شود و حدود نیمی از جنگل های استوایی از بین رفته است.

سروش افزود: از سال ١٣٨٣ تا ١٣٩٢بر اثر بهره برداری بی رویه از جنگل ها سطوح جنگلی کشور از ١٤.٢ دهم به ١٢ میلیون هکتار کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از سال ١٩٦٠ تاکنون حدود یک سوم زمین های قابل کشت جهان از بین رفته است.

وی گفت: از این رو سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم روزی به نام زمین پاک نامگذاری کرده است.

سروش افزود: این روز فرصت مناسبی است تا با استفاده از فناوری های روز دنیا بر فعالیت های مرتبط با شهر سبز تمرکز کنیم.

مدیر کل دفترآب و خاک سازمان محیط زیست تاکید کرد: حفظ زمین یک وظیفه همگانی است و باید در حفاظت از مولفه های زیستی مانند آب ، خاک و هوا تلاش کنیم.

روزانه 50 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای کشور تولید می‌شود

بنابراین گزارش، در ادامه مراسم، مسعود احمدی مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه روزانه 50 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای کشور تولید می‌شود، گفت: سرانه زباله در روستاها 470 گرم، در شهرها 710 گرم و در کلانشهرها 800 گرم است. در انتهای سال ۹۴. 23 درصد بازیافت پسماند خشک و تر داشتیم همچنین پنج درصد دفن بهداشتی و 25 درصد جمع آوری مکانیزه پسماند صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته برنامه پنج ساله مدیریت پسماند عادی کشور را ارائه کردیم. بر اساس قانون مدیریت پسماند و آئین‌نامه اجرایی آن، مدیریت پسماند در شهرها و حواشی آنها به شهرداری‌ها واگذار شد همچنین بحث نظارت بر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر عهده وزارت کشور گذاشته شد.

37 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از پسماندها

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه در سال 95 برنامه پنج ساله مدیریت پسماند را ارائه کردیم گفت: بر اساس برآوردها وضع موجود پسماندها 37 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند که این عدد بدون احتساب خسارت حوزه سلامت است.

احمدی با اشاره به تاسیسات حوزه مدیریت پسماند اظهار کرد: در زمینه پردازش مکانیکی پسماند 19 تاسیسات فعال با ظرفیت 16 هزار تن در روز در کشور داریم همچنین در تهران یک زباله‌سوز با ظرفیت 200 تن داریم و سه واحد زباله سوز در دست احداث است.

تفکیک زباله از مبدأ تنها هفت درصد است

وی با اشاره به اینکه از سال 95 برنامه‌ جامع مدیریت پسماند در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است و این برنامه در کارگروه ملی پسماند به تصویب رسید،گفت: بر اساس این برنامه طی پنج سال اتفاقات مثبتی در زمینه مدیریت پسماند از جمله در حوزه تفکیک از مبدأ رقم خواهد خورد. در حال حاضر هفت درصد پسماندها به صورت تفکیک از مبدأ جمع آوری می‌شوند که طبق برنامه پنج ساله این عدد باید به 30 درصد برسد.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه 72 درصد دفن غیر بهداشتی پسماند در کشور صورت می‌گیرد، گفت: تا انتهای برنامه پنج ساله دفن بهداشتی پسماند باید به 20 درصد برسد. این استراتژی مدیریت پسماند برای کل کشور طراحی شده است و بر اساس آن تفکیک از مبدأ، جمعآوری و در نهایت تاسیسات پردازش مکانیکی و بیولوژیک در دستور کار قرار می‌گیرد.

اولویت‌های وزارت کشور در حوزه مدیریت اصولی پسماند

به گفته احمدی طبق این برنامه زباله سوز در استان‌های ساحلی شمالی کشور که در حوزه انتخاب زمین مناسب برای جمع‌آوری زباله معذوریت‌هایی دارند، احداث خواهد شد. با توجه به تاکیداتی که در سال گذشته در فرآیند اصولی مدیریت پسماند صورت گرفت. وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تفکیک از مبدأ را در اولویت اول، ساماندهی محل‌های دفن را در اولویت دوم و تاسیسات پردازش و کمپوست را در اولویت سوم قرار داد.

اجرای 76 پروژه ساماندهی محل دفن پسماند

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵، 10 هزار شهر و روستا را تحت پوشش قرار دادیم، گفت: 76 پروژه ساماندهی محل دفن اجرا شد. این پروژه‌ها به صورت منطقه‌ای بود و قرار شد در شهرستان‌های کشور کلیه محل‌های دفن تعطیل شده و تنها یک محل دفن برای هر منطقه داشته باشیم بنابراین 76 محل دفن مشترک تعریف شد که بر اساس آن 6553 روستا و 246 شهر تحت پوشش قرار گرفت تا 900 شهر و روستا 76 محل دفن پسماند داشته باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه تا پیش از اجرای این پروژه هر یک از شهر و روستاها یک محل دفن زباله داشتند،تاکید کرد: مقرر شد در شعاع 30 تا 40 کیلومتری تنها یک محل دفن داشته باشیم و از ایجاد محل‌های دفن دیگر جلوگیری کنیم.