متخصص و جراح پیوند قلب، گفت: در بیمارستان شهید رجائی، درصد کمی از اطفالی که پیوند قلب می‌شوند، مشکل مادرزادی دارند و بقیه به دلایلی همچون بیماری‌های اکتسابی، بیماری‌های ناشناخته، علل ویروسی و علل ناشناخته دیگر تحت عمل قرار می گیرند.

به گزارش مرور نیوز، صادقی‌پور متخصص و جراح پیوند قلب ، گفت: بخش پیوند قلب اطفال در سه چهار سال اخیر در مرکز بیمارستان قلب شهید رجایی راه‌اندازی شده است در این مدت 21 پیوند قلب اطفال انجام شده که از این تعداد تنها یک مورد 2 -3 روز بعد از عمل فوت شده است.

وی افزود:در بین این 21 مورد پیوند قلب اطفال کوچک‌ترین آن‌ها، یک طفل 18 ماهه بوده که در خاورمیانه رکورد جراحی پیوند قلب کوچک‌ترین قلب طفل را داشته‌ایم و بزرگ‌ترین آنها 12 سال داشت. مرکز قلب شهید رجایی مهمترین مرکز قلب پیوند خاورمیانه است.

صادقی‌پور گفت:‌ در این بیمارستان در بخش پیوند اطفال یک آمادگی 24 ساعته داریم و هر زمان که دهنده وجود داشته باشد پیوند قلب انجام می‌شود. کاندید پیوند قلب زیاد است اما انجام پیوند بستگی به وجود دهنده دارد.

متخصص و جراح پیوند قلب گفت: تیم پیوند قلب متشکل از جراح، داخلی قلب، بیهوشی، بانک خون، آزمایشگاه است و می‌توان گفت برای انجام پیوند قلب یک سیستم باید آمادگی لازم را داشته باشد.

وی گفت: در این بیمارستان 6 جراح پیوند حضور دارند که کل روزهای هفته را پوشش می‌دهند و 3 جراح علاوه بر انجام عمل قلب اطفال، جراحی پیوند قلب بزرگسال را نیز انجام می‌دهند.

صادقی‌پور در پاسخ به این سؤال که «علت بیماری‌های قلب در اطفال که منجر به پیوند می‌شود چیست؟»، گفت: از بین جراحی‌های اطفالی که در مرکز ما انجام شده درصدی کمی از آنها علت مادرزادی داشته‌اند. مادرزادی به این معنی نیست که بیماری را از مادر گرفته‌اند بلکه معنی آن این است که ترکیب ژن پدر و مادر ضایعه‌ای را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که نوزاد با مشکل قلبی به دنیا بیاید.

متخصص و جراح پیوند قلب گفت: درصد دیگری از بیماری‌های قلب اطفال، به دلایل مختلفی همچون بیماری‌های اکتسابی، بیماری‌های ناشناخته، علل ویروسی و علل ناشناخته دیگر هستند.