روزنامه هشمهری به شماره 7086- آنچه که امروز برای زباله‌های تهران روی می‌دهد نتیجه برنامه جامعی است که از سال84 تهیه و اجرایی شده است.

به گزارش مرور نیوز تا امروز در پایتخت تمام زباله‌های شهر به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری شده و البته دیگر خبری از معضلات زیست ‌محیطی ناشی از دفن زباله‌های پایتخت، مانند دریاچه شیرابه در جنوب تهران نباشد. در سال‌های نه‌چندان دور، دریاچه‌ شیرابه زباله‌های تهران که نتیجه دفن 50 ساله زباله‌های شهر در جنوب تهران بود، موجب بروز معضلات زیست‌محیطی و آلودگی منابع زیرزمینی آب می‌شد اما از سال 85 که سیستم مکانیزه جمع‌آوری زباله‌های تهران شروع به‌کار کرد،ظرفیت خطوط پردازش زباله‌های پایتخت که کمتر از هزار تن بود، به‌طور همزمان به بیش از 12هزار تن در روز افزایش یافت. خطوط پردازش زباله در شهر تهران تمام زباله‌های تولیدی را که امروز به بیش از 7هزار و 500تن می‌رسد، به‌طور کامل تفکیک می‌کنند. این خطوط در کنار تفکیک پسماند، فرایند تفکیک زباله‌های با ارزش شهری را نیز به ‌اجرا در می‌آورند.
‌کارخانه‌های تولید پسماند و انرژی در طول یک دهه اخیر در تهران ساخته شده‌اند و هم‌اکنون بیش از 10مگاوات ساعت برق از زباله‌های تهران به ‌دست می‌آید. البته این مقدار تا پایان برنامه دوم توسعه شهرداری تهران (سال 97) باید به تولید بیش از 20مگاوات برق با بهره‌گیری از انرژی‌های نو و استحصال گاز متان از زباله دست یابد.
در واقع شهرداری تهران براساس برنامه پنج ساله قرار است معادل برق مصرفی بیش از 9هزار خانوار تهرانی را از محل سوزاندن و استحصال گاز متان از زباله تأمین کند. این در حالی است که زباله‌های‌تر پایتخت نیز با طی فرایند علمی و مدرن تبدیل به بیش از 800 تن کمپوست در روز می‌شوند که این مقدار کمپوست نیز در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* تولید تا 4برابر ظرفیت برنامه
این پایان ماجرا نیست. براساس مطالعات صورت گرفته زباله‌های تولیدی شهروندان تهرانی قابلیت تولید بیش از 80 مگاوات ساعت برق را دارد. یعنی نزدیک به نیم‌میلیون از خانوارهای تهرانی می‌توانند از محل زباله‌های شهری تهران، برق‌شان را تأمین کنند. 2 کارخانه هاضم و زباله‌سوز هم‌اکنون در شهر تهران فعال هستند که 5 مگاوات ساعت برق تولید می‌کنند.
از سوی دیگر وضعیت تولید زباله در شهر تهران و نحوه مشارکت مردم در طرح تفکیک پسماند، به‌گونه‌ای فزاینده در سال‌های گذشته افزایش یافته؛ به‌ نحوی که این مقدار مشارکت هم‌اکنون بیش از 20درصد است. شهرک‌ها و مجتمع‌های بزرگ مسکونی شهر تهران هم‌ اکنون در طرح تفکیک پسماند از مبدأ حضور داشته و دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده است.
البته با وجود اینکه هم ‌اکنون سازمان پسماند وضعیت خوبی برای پردازش زباله‌های تولیدی تهران دارد و همه زباله‌های شهر پردازش می‌شود، اما حفظ محیط‌زیست و همچنین حفظ سرمایه‌های ملی اتفاقی است که نیازمند مشارکت تمام شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ به‌عنوان یک حرکت بزرگ زیست‌محیطی است.