سرپرست (ISC) گفت: میزان رشد کشور در سال 2016 میلادی نسبت به سال 2015 میلادی برابر با ۱۵.۳ درصد است و در بین 25 کشور برتر تولید کننده کمیت علم دنیا رتبه نخست دنیا را در اختیار داریم.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: براساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی آی.اس.آی کمیت تولید علم کشور در سال 2016 میلادی به 43 هزار و 992 مورد رسیده است، این در حالی است که در سال 2015 کمیت تولید علم کشور در این پایگاه 38 هزار و 138 مورد بود.

رشد کمیت تولید علم کشور به ۱۵.۳ درصد رسید/ بالاترین نرخ رشد کمیت

دستیابی کشور به بالاترین رشد کمیت تولید علم در پنج سال اخیر

دهقانی اظهار داشت: با توجه به آمار کمیت تولید علم میزان رشد علمی در این سال های 2012 ، 2013 ، 2014 ، 2015 و 2016 میلادی نسبت به سال قبل از آن به ترتیب برابر با ۵.۹ ، ۱.۶، ۶.۵، ۱۴.۲ و ۱۵.۳ درصد بوده است. بدین ترتیب رشد کمیت علم کشور از ۱.۶ درصد در سال 2013 به ۱۵.۳ درصد در سال 2016 میلادی افزایش و در واقع 9 برابر شده است.

رشد کمیت تولید علم کشور به ۱۵.۳ درصد رسید/ بالاترین نرخ رشد کمیت

وی گفت: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در میان 25 کشور برتر تولید کننده علم دنیا در سال 2016 میلادی با ۱۵.۳ درصد رشد در رتبه اول دنیا قرار گرفته است. بعد از ایران، کشور روسیه با 9 درصد بیشترین رشد کمیت علم دنیا را داشته است. چین با 4 درصد در رتبه سوم و لهستان و ترکیه هرکدام با 3 درصد رتبه در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

رشد کمیت تولید علم کشور به ۱۵.۳ درصد رسید/ بالاترین نرخ رشد کمیت

هدفمند سازی تولید علم به جای تکیه محض به افزایش کمیت تولید علم

سرپرست ISC گفت: رشد کمیت تولید علم یکی از عوامل توسعه علمی به حساب می آید، اما اگر این کمیت به سمت نیازهای کشور هدایت نشود نمی توان با قاطعیت در خصوص میزان ارزشمندی آن سخن گفت.

دهقانی گفت: سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز بر بین المللی بودن علم تاکید دارند و به همین دلیل مرجعیت علم دنیا را مورد تاکید قرار داده اند. علم در بسیاری از ابعاد یک پدیده بین المللی است. با این نگاه تولید علمی می تواند ارزش آفرین باشد که بتوان از آن در جهت بالندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی بهره جست.