معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: دولت تدبیر امید محیط زیست را فدای توسعه نکرده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری اردبیل با اشاره به اینکه دولت اولین جلسه دولت خود را در بدو ورد به مشکلات دریاچه ارومیه اختصاص داد، گفت: حسن روحانی دولت خود را دولت میحط زیستی می داند و محیط زیست را فدای توسعه نمی کند. قرار نیست رونق کشاورزی در کشور باعث از بین رفتن سفره های زیرزمینی ما شود بطوریکه این نوع توسعه ناپایدار به حساب می آید.
وی با یادآوری اینکه قوانین طبیعت را نباید نادیده گرفت در حالی امروز فشار بر طبیعت جهان بیشتر از ظرفیت دنیا است، اضافه کرد: در سطح استانها باید با استفاده از آمایش‌های سرزمینی هر منطقه نسبت به سرمایه گذاری در آن منطقه پرداخته شود.
ابتکار با اشاره به تصویب لایحه حفاظت و مدیریت تالاب‌های ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از تصویب این لایحه به نگهداری تالاب‌ها در تمامی استان‌ها توجه خاصی خواهد شد بطوریکه این موضوع نیازمند مدیریت مناسب در راستای حفاظت از آنها است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: لایحه دیگر که توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده و به مجلس ارسال شده لایحه هوای پاک است که امیدواریم این لایحه نیز در جلسه این هفته مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه جنگلها و تالابها ثروت های طبیعی جهان هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 3.8 درصد سطح استان اردبیل پوشیده از جنگل طبیعی است باید تا درصد آخر نسبت به حفظ آن تلاش شود.
وی با اشاره به اینکه چرا استانی مانند اردبیل که از طبیعت و بارش نسبتا خوبی برخوردار است کانون داخلی ریزگرد در خود داشته باشد، بیان کرد: این مسایل نشان می دهد بیش از ظرفیت به طبیعت فشار وارد شده است بطوریکه در برنامه شش ام توسعه به این مسایل توجه خاصی شده است.

مشاهده 30 درصد تنوع زیستی کشور در اردبیل

مدیر کل محیط زیست استان اردبیل گفت: 30 درصد از تنوع زیستی کشور را می‌توان در استان اردبیل مشاهده کرد.
محمد خداپرست عصر شنبه در جلسه شورای اداری اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل 357 گونه مهره دار، هزار و200 گونه پرنده و 64 تالاب شناسایی شده است.
وی افزود: مناطق حفاظت شده استان شامل دو اثر ثبت ملی کوه سبلان و غار یخگان، مناطق حفاظت شده مغان، آق داغ و نئور بوده و ۷.۸ درصد از مساحت استان را شامل می شود.
مدیر کل محیط زیست استان مناطق شکار ممنوع را شامل گندمین، شورابیل، مشکول، انزان و خروسلو دانست و افزود: مناطق شکار ممنوع نیز شامل ۱۷.۵ درصد از مساحت استان است.
خداپرست با اشاره به وجود تالاب ها و سایت های احیای آهو و مرال در استان افزود: این استان ظرفیت توسعه اکوتوریسم را دارد.
وی تاکید کرد: به منظور توسعه مناطق تحت حفاظت سه منطقه شیروان دره، شیخ احمدلو و تالاب سد میل مغان نیز به عنوان مناطق حفاظت شده پیشنهاد شده است.
مدیر کل محیط زیست استان تاکید کرد: همچنین مطالعه نئور، آق داغ و مطالعه تخصصی کوه سبلان در دستور کار قرار گرفته است.

تخصیص اعتبار ویژه به حوزه محیط زیست اردبیل

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل بعد از ظهر شنبه در جلسه شورای اداری اردبیل با اعلام این خبر تصریح کرد: سال گذشته چهار میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار برای محیط زیست استان پیش بینی شد که از این میزان دو میلیارد و 100 میلیون تومان تخصیص یافت.
داوود شایقی افزود: امسال در نظر داریم با هدف حمایت از برنامه های محیط زیست اعتبار ویژه برای مناطق تحت مدیریت اختصاص دهیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به تکلیف اعمال برنامه های مدیریت سبز در ادارات اضافه کرد: ادارات استان در حال اجرای برنامه ها و اهداف مدیریت سبز هستند.
شایقی با تاکید به اینکه محیط زیست در اردبیل به صورت ویژه دیده می شود، افزود: در جهت گیری آمایش سرزمینی استان نیز به این مقوله توجه شده است.
وی افزود: محورهای توسعه استان صنایع دانش بنیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تجارت و گردشگری است و هیچ صنعتی بدون اخذ مجوز محیط زیستی نمی تواند فعالیت کند.
وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه نیز به موضوع محیط زیست و اولویت های آن در استان توجه ویژه خواهیم داشت.