رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: ایران از 20 کشور برتر دارای تنوع زیستی غنی است که این موضوع پتانسیل گردشگری پایدار، اشتغالزایی و رشد اقتصاد ملی را فراهم می کند.

به گزارش مرور نیوز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیست‌محیطی با اشاره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدواریم دولت دوازدهم بتواند در مقابل انتظارات و مطالبات با توانمندی بیشتری عمل کند و دستاوردهای خوبی داشته باشد.

معصومه ابتکار افزود: روز گذشته ریاست سازمان جنگل‌ها خبر خوب کاهش 80 درصدی قراردادهای طرح‌های جنگل داری را اعلام کردند. در برنامه ششم توسعه نیز جهت گیری خوبی در این زمینه وجود دارد و سیاست‌های دولت یازدهم هم از آغاز در همین مسیر بود.

وی ادامه داد: قصد داریم در این دوره همکاری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را توسعه دهیم و اجرای برنامه‌های حفاظت از تنوع زیست‌محیطی با همکاری فرابخشی بین دو دستگاه صورت گیرد. این برنامه با برنامه ششم توسعه سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست و اهداف توسعه پایدار هم تطابق دارد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: امیدواریم برنامه حفاظت از تنوع زیست‌محیطی را در دولت به تصویب برسانیم. علاوه بر تدوین گزارش تنوع زیست‌محیطی در زمینه رونق گردشگری پایدار هم اقدامات مؤثری انجام گرفته است. در این مدت توانسته‌ایم بسیاری از مباحث نظری را به الگوهای عملی تبدیل کنیم و اکنون الگوهای موفقی در زمینه جلب مشارکت مردم محلی و بخش خصوصی برای طرحهای گردشگری پایدار داریم.

ابتکار اظهار کرد: بیش از 80 طرح مدیریت مناطق حفاظت شده داریم که تعدادی از آنها شورای برنامه‌ریزی استان هم به تصویب رسیده و حتی در برخی از استانها عملیاتی شده است. همه استانها طرحهای گردشگری پایدار دارند و سعی داریم که این طرح‌ها به تصویب شورای برنامه‌ریزی استانها برسد و در این صورت بودجه و اعتبار برای اجرای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته نشستی برای معرفی و بررسی الگوهای موفق مشارکت مردم تشکل‌ها و جوامع محلی در مدیریت تنوع زیستی داشتیم در حال حاضر در استانهای مختلف نمونه علمی برای گردشگری پایدار داریم که در چارچوب اهداف و برنامه تنوع زیست‌محیطی ایران و همچنین برنامه ششم توسعه تدوین شده است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به تفاهمنامه بین سازمان محیط زیست و استانداری‌های کشور تأکید کرد: بر اساس این تفاهم نامه طرحهای گردشگری پایدار باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی استانها برسد و بودجه اعتبار برای آنها در نظر گرفته شود.

ابتکار بیان داشت: بخشی از حفاظت تنوع محیط زیستی بر عهده دولت است اما بخش دیگری هم به مسائل فرهنگی و آموزشی برمی گردد گام‌هایی در این زمینه برداشته‌ایم اما کافی نیست. طرح هر مدرسه یک محیط بان اکنون در 2700 مدرسه ایجاد می‌شود که این طرح برای مدارس حاشیه مناطق حفاظت شده در نظر گرفته شده تا رابطه بین محیط زیست و مردم تقویت شود.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، سازمان محیط زیست بر این باور است که گردشگری پایداری یکی از مهمترین زمینه‌های اشتغال و تولید ملی در سال کنونی خواهد بود و تولید ملی ارتباط مستقیم با صنایع دستی محلی دارد. برای نمونه یکی از مولفه‌های مهم احیای دریاچه ارومیه اجرای الگوهای معیشت جایگزین و اصلاح الگوی کشت است.

وی با بیان اینکه تطابق و همخوانی اهداف و برنامه‌ها باعث هم افزایی می‌شود گفت ایجاد اشتغال از طریق محیط زیست در کشورهای دنیا محور فعالیت‌ها قرار گرفته است و محیط زیست محلی برای رشد اقتصادی کشورهای جهان محسوب می‌شود.

ابتکار با تأکید بر اینکه ایران هم ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد مشاغل سبز از طریق تنوع زیستی دارد گفت: باید مسیر گردشگری پایدار را در کشور دنبال کنیم، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه اهمیت بسیار دارد. روشن است که فعالیت در حوزه گردشگری پایدار توجیه مالی و اقتصادی هم دارد و خیرین محیط زیستی هم اعلام آمادگی کردند که در بخش گردشگری پایدار سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: حفظ مناطق حفاظت شده از طریق گردشگری پایدار منجر به بهبود معیشت مردم و کاهش نرخ مهاجرت می‌شود. سخت گرفتن بر مردم در حفاظت از مناطق حفاظت شده راهکار موفقی نیست و در ازای اقدامات حفاظتی برای حراست از مناطق حفاظت شده باید راه حل جایگزین به منظور تأمین معیشت مردم محلی هم ارائه کنیم تا منجر به مهاجرت مردم محلی و روستایی آن و افزایش حاشیه نشینی در شهرها نشود.

ابتکار با اعلام اینکه یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از حاشیه نشینی و مهاجرت روستاییان توجه به گردشگری پایدار با مشارکت جوامع محلی است، گفت: دولت یازدهم خط و مشی درستی در این زمینه ایجاد کرده است اما باید تلاش خود را بیشتر کنیم. منابع آب یکی از تهدیدات کشورماست که با تغییر اقلیم گره خورده است. امیدواریم سند الحاق جمهوری اسلامی ایران به توافق نامه پاریس هر چه زودتر نهایی شود چراکه برای کشور ما بسیار حیاتی است و در شرایط حاضر آسیب‌پذیری با تغییر اقلیم با کاهش بارش، رخداد سیل و افزایش دما بالا رفته و همه اینها نیاز به آمادگی برای رویارویی دارد.

وی تصریح کرد: تغییر اقلیم و تنوع زیستی با یکدیگر ارتباط دارد و باید یک رویکرد جامع برای برنامه ملی ریخته شود که در برنامه ششم توسعه این موضوع لحاظ شده و با میدواریم با تصیمیم برزرگ ایران در انتخابات روز 29 اردیبهشت ماه جهت گیری خوبی را در این حوزه مهم شاهد باشیم و از بحران‌ها عبور کنیم. بحران‌هایی که می‌تواند تهدیداتی را برای کشور ما به دنبال داشته باشد. اگر در این موضوع سهل انگاری شود تبدیل به تهدید خواهد شد ولی اگر کار عملی و دانش بنیان با همکاری دانشگاه‌ها انجام دهیم می‌توانیم چشم‌انداز روشنی برای کشور در حوزه گردشگری پایدار و تنوع زیستی رقم بزنیم.