با توجه به حضور هکرها در فضای مجازی، هنگام خرید آنلاین باید نکات امنیتی را رعایت کرد تا بدین ترتیب فرصت سوءاستفاده برای هکرها فراهم نشود.

به گزارش مرور نیوز، خرید کردن به صورت آنلاین بسیار راحت است، اینکه تنها با چند کلیک ساده می‌توانید محصول یا محصولات بیشتر را با قیمت مناسب‌تر بدون هیچ زحمتی در منزل خود تحویل بگیرید. اما در فضایی که کاربر و انتقال وجه وجود دارد، هکرهای مخرب و پرسه‌زن هم برای ضربه زدن به حساب‌ها وجود خواهند داشت و یکی از تاکتیک‌های مورد علاقه هکرهای مخرب راه‌اندازی وب‌سایت‌های خرید جعلی است.

اول از همه اطمینان حاصل کنید که شما در حال خرید از یک آدرس اینترنتی واقعی هستید و به سایت‌های خرید امن که از اطلاعات شما محافظت کنند، دسترسی داشته باشید.

برای خرید از یک وب‌سایت، مطمئن شوید که با SSL رمزگذاری شده است و این را بدانید که هر وب‌سایت باhttps://  شروع می‌شود و یک نماد قفل سبزرنگ در کنار آن وجود دارد.

از اتصالات امن برای خرید آنلاین استفاده کنید تا ایمن بمانید و دستگاه وای‌فای خود را در مکان مناسب و رمزگذاری با استفاده از WPA2 که یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌های رمزگذاری است قرار دهید.

سیستم عامل خود را با استفاده از مرورگر و آنتی‌ویروس به‌روزرسانی کنید.

چشم از حساب‌های خود برندارید. یعنی به صورت دوره‌ای حساب بانکی خود را بررسی و چک کرده تا از هرگونه فعالیت مشکوک با خبر شوید. از استفاده کلمه عبور یکسان برای حساب‌های خود جدا بپرهیزید. این به خودی خود یک خطر امنیتی بزرگ محسوب می‌شود.

حتما یک نسخه از تراکنش خریدهایی که از فروشگاه به صورت آنلاین انجام داده‌اید را حفظ کنید که در صورت بروز مشکل توسط آن اقدام و پیگیری کنید. از پرداخت به صورت کارت به کارت در فروشگاه‌های آنلاین بپرهیزید.

همچنین از نگهداری رسید بانکی و اطلاعات بانکی در کنار کارت بانک جدا بپرهیزید. از ذخیره اطلاعات بانکی روی گوشی‌های خود هنگام خرید از فروشگاه‌های آنلاین بپرهیزید چون هکرها با آلوده کردن گوشی با نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند به راحتی به اطلاعات حساب‌ها، شماره تلفن‌ها، یادداشت‌ها، عکس‌ها  دسترسی داشته باشند. از فروشگاه‌هایی خرید کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند. حتما از صفحه کلیدهای مجازی استفاده کنید.

مبالغ را از طریق کارت اعتباری پرداخت کنید. این ابزارها از بهترین و اثرگذارترین روش‌ها برای محافظت و حمایت از استفاده‌کننده است. ارسال پول از طریق سیستم مخابراتی می‌تواند ریسک داشته باشد. همانند ارسال وجه نقد، اگر یک بار ارسال شود، دیگر ارسال شده است. شما نمی‌توانید آن را برگردانید. خرید در اینترنت و استفاده از ابزارهای شبه‌ نقد مانند چک شخصی می‌تواند ریسک داشته باشد. تنها زمانی از این ابزارها استفاده کنید که شخصی که با او معامله می‌کنید را می‌شناسید.

چند توصیه به کاربران

در این گزارش که توسط پلیس فتا منتشر شده است، همچنین توصیه‌هایی به کاربران هنگام خرید آنلاین آمده است، از جمله اینکه: هرگز شماره کارت اعتباری خود را معرض دید دیگران قرار ندهید.

از نگه داشتن انواع اطلاعات حساب‌های بانکی از قبیل رمزکارت و شماره حساب در حافظه گوشی‌ها و کول دیسک‌ها و  pcها جدا خودداری کنید.

در صورت مفقود شدن کارت خود سریعا برای مسدودسازی آن اقدام کنید.

هر چند ماه یک بار رمز اول و دوم کارت خود را تغییر دهید.