رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: توان محدود در حل اختلافات، یکی از معضلات موجود در جامعه‌ مدنی است.

به گزارش مرورنیوز، معصومه ابتکار در مراسم اختتامیه‌ پنجمین نشست فصلی شبکه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور که در نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: تفاوت دیدگاه‌ها را نمی‌توانیم درون خود مدیریت کنیم، در حالیکه باید از این موضوع در جهت پیشرفت استفاده کرد.

وی ادامه داد: خوشحالم اقدام تشکیلاتی سازمان‌های مردم نهاد با ایجاد اعتمادی از ابتدای دولت یازدهم شکل گرفت و فضا برای حضور سالم و مشارکت جدی و موثر جامعه‌ی مدنی در فرآیندهای مختلف از جمله سیاست‌گذاری، اجرا و دیدبانی مسائل مختلف کشور فراهم شد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه نتایج تلاش و زحمات همه افراد در این حوزه را امروز در قالب یک کار سازمان‌دهی شده مشاهده می‌کنیم خاطرنشان کرد: اثرات این موضوع برای کشورمان در ابعاد مختلف در راستای بهبود شرایط محیط زیست، ارتقا وضعیت منابع طبیعی، جلوگیری از ناپایداری‌ها و روندهای تخریبی، آگاهی و جلب مشارکت اقشار مردم برای اصلاح سیاست‌ها و... می‌تواند تاثیرگذار باشد، با توجه به اینکه تحول و رشد جامعه‌ مدنی در زمینه‌های مختلف نیز در حال شکل‌گیری است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در ارتباط با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه‌های مختلف، نمونه‌های موفقی داریم و امروز، فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد دیگر به اعتراض و... محدود نمی‌شود و بسیار عمیق‌تر است و نمونه‌های موفقی را از همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد با جوامع محلی برای مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی به چشم می‌خورد.

نگاه علمی، لازمه کار سازمان‌های مردم نهاد

ابتکار افزود: امروز سازمان مردم‌نهادی موفق خواهد بود که در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خودشان نگاهی علمی و تخصصی نسبت به موضوعات داشته باشد.

معاون رییس جمهور در رابطه با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست گذاری‌ها عنوان کرد: در حال حاضر سازمان‌های مردم‌نهاد عضو کارگروه آمایش سرزمین و محیط زیست شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هستند.
 
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: ما دیدگاه‌ها و نقدهای موجود را در برنامه‌ها و سیاست‌های خود لحاظ می‌کنیم و هم اکنون نیز می‌بینم که نسبت به بحث احداث برخی صنایع در منطقه اظهارنظراتی شد که به‌طور حتم شنیده می‌شود، همان‌طور که در روند قانونی اگر بخواهد یک صنعت بزرگ شکل گیرد ارزیابی زیست محیطی را می‌طلبد و قطعا نظر سازمان‌های مردم‌نهاد برای ما ارزنده خواهدبود.

معاون رییس جمهور گفت: درباره‌ی آیین‌نامه نیز دفتر مشارکت‌ها رسما حضور داشتند، بسیاری با این آیین نامه‌ها موافق هستند و معتقدند یک قدم به سمت پیشرفت است و برخی هم معتقدند که عقبگرد است و این تفاوت دیدگاه‌ها را شکل می‌دهد که در حال حاضر نباید خود را گرفتار آیین نامه‌ها نماییم ولی شبکه فرصت به ثبت رسیدن را دارد.

رییس سازمان حفاظت از محیطزیست با بیان اینکه دولت از مشارکت سازمان‌های مردم نهاد برای حضور در فرآیندهای تصمیم‌سازی و برنامه‌های جلب مشارکت مردم به صورت گسترده و همین طور دیدبانی جامعه‌ی مدنی استقبال می‌کند خاطرنشان کرد: خرسندیم که فضای امنیتی سال‌های گذشته برطرف شده و بجای آن، فضای امنی برای گفت‌وگو، نقد و شنیدن همه‌ی دیدگاه‌ها فراهم شده‌است.

ابتکار اظهار کرد: امیدواریم با توجه به اینکه در سال آینده، انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و فضای کشور سیاسی می‌شود، فعالیت برای سازمان‌های مردم‌نهاد که ماهیت سیاسی ندارند و در این حوزه وارد نمی‌شوند، محدود نشود.

وی اضافه کرد: کماکان دولت زمینه را برای یک جامعه سالم، آزاد، رو به رشد، نقاد و مشارکت‌جو فراهم کند، با توجه به اینکه این رویکردی است که دولت در زمینه‌های مختلف دارد و ما از همراهی و همگامی مردم در عرصه‌های مختلف استقبال می‌کنیم.