با آغاز ماه مبارک رمضان، مسلمانان، از اذان صبح تا اذان مغرب روزه می گیرند که این مدت، در مناطق مختلف جهان، متفاوت است.

به گزارش مرور نیوز به نوشتۀ روزنامۀ ایندیپندنت، در برخی از مناطق کرۀ زمین مدت روزه داری، بسیار طولانی است؛ به عنوان مثال در قطب شمال، خورشید به صورت 24 ساعته می تابد.

بر پایۀ این گزارش، در یکی از مناطق شمال فنلاند، شب، تنها 55 دقیقه به طول می انجامد و به این ترتیب، اگر مسلمانی در این منطقه زندگی کند، باید 23 ساعت و 5 دقیقه روزه بگیرد.

مسلمانانِ کشورهای منطقۀ اسکاندیناوی، طولانی ترین روزه را در میان سایر کشورهای جهان می گیرند. در نروژ، مسلمانان، 19 ساعت و 48 دقیقه روزه می گیرند و در ایسلند، مدت روزه به 21 ساعت می رسد.

در این میان، مسلمانانِ برخی از این کشورها، به جای استناد به اذان صبح تا اذان مغرب، برای روزه گرفتن، به مدتِ روزه گرفتن در نزدیک ترین کشور اسلامی به کشورشان استناد می کنند و مثلاً کشورهایی که به ترکیه نزدیک ترند، به اندازۀ مدت روزۀ این کشور، روزه می گیرند.

این در حالی است که خداوند در قرآن کریم، به صراحت در آیۀ 187 سورۀ بقره، مدت روزه را مشخص کرده است. در این آیۀ آمده است: وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ». و بخورید و بیاشامید، تا رشته سپید صبح، از رشته سیاه (شب) براى شما آشکار گردد! سپس روزه را تا شب، تکمیل کنید.