معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ضمن بیان آنکه رسیدن به نرخ رشد اقتصادی هشت درصد در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: برای رسیدن به این نرخ باید روستاها تبدیل به کانون‌های اشتغال آفرینی، توسعه، درآمد و ثروت شوند و در غیر اینصورت رسیدن به نرخ هشت درصدی رشد اقتصادی غیر ممکن است.

به گزارش مرورنیوز، ابوالفضل رضوی در نشست خبری امروز خود که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد ضمن تاکید بر آنکه راحت ترین، ارزان ترین و منطقی ترین روش برای دولت در جهت رسیدن به توسعه ملی، توسعه و خدمت رسانی به روستاهاست گفت: طی 60 سال اخیر 34 هزار روستا و آبادی خالی از سکنه شدند که این مسئله از لحاظ امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... یقینا به سود کشور نیست.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه متأسفانه مسئله روستا و عشایر در هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی به صورت مسئله‌ای جدی، مهم، سرنوشت ساز و تعیین کننده مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است، گفت: شاید علت این امر آن است که برنامه ریزان ما از اول شهرنشین بودند و علاوه بر آن افرادی که برای تحصیلات خارج از کشور نیز اعزام می‌شدند به شهرهای کشورهای مختلف می‌رفتند به همین شهرگرایی و مرکزگرایی در نظام برنامه ریزی کشور از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه ضمن بیان آنکه متاسفانه تا حدود زیادی این مسئله در کشور ادامه دارد گفت: با وجود آنکه توسعه روستاها در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه مورد تاکید قرار گرفت اما علی رغم این تاکیدات باز هم شاهد کم توجهی بودیم زیرا تصمیم گیران کشور از مشکلات روستاییان یا غافل و بی خبر بودند و یا با وجود مطلع بودن از اوضاع نمی‌خواستند اقدامی انجام دهند.

رضوی در ادامه ضمن اشاره به تشکیل معاونت روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار کرد: علی رغم تشکیل این معاونت در سال‌های 91 و 92 شاهد آن بودیم که بودجه اعتباری این معاونت به صفر رسید زیرا نگاهی که در دولت به روستاها می‌شد نگاه توسعه‌ای و هم افزایی نبود بلکه نگاه خدماتی و حمایتی بود که این نوع نگاه باعث آن شد که روستاها اگرچه از داشتن خدمات و زیرساخت‌هایی چون جاده، گاز، مدرسه و ... برخوردار شدند اما از امکانات شهرنشینان همچون راه اندازی برخی از شبکه‌های صدا و سیما و همچنین شبکه‌های دیجیتالی، آنتن دهی مناسب تلفن همراه و... همچنان بی بهره و محروم ماندند.

وی ادامه داد: از همان زمان که توسعه با نگاه اقتصادی برای جمعیت‌های بزرگ در دستور کار قرار گرفت ضربه محکمی به روستا و روستا نشینان زده شد.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنین به وضعیت ادامه تحصیل روستاییان نیز اشاره کرد و گفت: کیفیت آموزشی و همچنین تنوع در انتخاب رشته‌های تحصیلی دانش آموزان روستایی نیز به حد کافی مورد توجه قرار نگرفت و این مسئله نیز باعث خالی شدن روستاها به منظور ادامه تحصیل فرزندانشان شد که متاسفانه این در حالیست که اکثر روستاییان به دانشگاه‌های دولتی راه نیافته و برای ادامه تحصیل خود نیز باید پول بیشتری را نسبت به شهرنشینان پرداخت کنند.

رضوی ضمن تاکید بر آنکه نگاه به روستا با رویکرد محرومیت زدایی نبود بلکه محروم نوازی بود عنوان کرد: نگاه خدمات رسانی نیز در جهت توسعه روستا صحیح و لازم است اما کافی نیست. به همین دلیل نگاهی که در دولت تدبیر و امید برای توسعه روستاها مورد توجه قرار گرفت توان افزایش اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستاییان است.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه متاسفانه شاهد برخی تلاش‌ها در جهت تبدیل روستاها به شهرها هستیم گفت: وقتی روستایی می‌بیند که به محض تبدیل شدن به شهر حداقل املاک آنها دارای سند می‌شوند در جهت این امر تلاش می‌کنند زیرا متاسفانه در حال حاضر کمتر از 30 درصد روستاییان دارای سند مسکونی و کمتر از 15 درصد ‌آنها دارای سند ملکی هستند.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: در سال‌های 85 تا 92 حتی شاهد تملک زمین‌های دیم زای روستاییان توسط خود دولت بودیم در حالیکه این زمین‌های آبا و اجدادی آنها بوده و آنها سالها روی این زمین‌ها کار می‌کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید به روستاها و همچنین ارائه وام‌هایی با کارمزدهای ناچیز تک رقمی به روستا نشینان در صدد آن هستیم تا حدی جبران کم کاری‌های گذشته را کرده و همچنین به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای توجه به روستا و روستا نشینان نیز جامع عمل بپوشانیم.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری جلوگیری از مهاجرت معکوس روستاییان به شهر است که برای تحقق این امر نیاز است که در روستاییان ایجاد انگیزه کنیم به همین دلیل ورود امکانات مالی ارزان قیمت به روستاها تکریم روستاییان و توسعه روستایی باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا روستاها کانون تولید و ارزش آفرینی هستند.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به آنکه برخی مدعی‌اند که تسهیلات به روستاییان از تهران آغاز شده است این موضوع را تکذیب کرد و گفت: دروغ است که تسهیلات توسعه روستایی از اطراف تهران آغاز می‌شود. زیرا در حال حاضر با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تفاهم نامه‌ای به منظور ارائه تسهیلات به هفت استان مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، خراسان جنوبی و کرمان منعقد کردیم تا برای هر استان 20 میلیارد وام توسط بانک سینا پرداخت شود که پنج درصد آن را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت خواهد کرد.

رضوی ادامه داد: برای 10 استان محروم و 21 استان غیر محروم کشور نیز از محل صندوق توسعه ملی 500 میلیارد تومان وام پرداخت خواهیم کرد که برای تهران 12 درصد سود آن مربوط به کشاورزی و 16 درصد مربوط به بخش‌های دیگر در استان‌های غیر محروم است.

وی افزود: در حال حاضر معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری یک نوع وام را به تشکل‌های اقتصادی به حداقل 25 خانوار تا حداکثر بیش از 200 خانوار با کارمزد سه درصد در روستاها و همچنین کارمزد صفر درصد در روستاهای مرزی با وثیقه کارت یارانه زمین محل اجرای پروژه و همچنین ماشین آلات و ابزار کشاورزی پرداخت می کنند.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: اگر افراد خواهان دریافت وام‌های میلیاردی جهت سرمایه گذاری در روستاها باشند نیز باید وثیقه مورد قبول بانک را ارائه دهند.

رضوی در ادامه عنوان کرد: تا پیش از این میزان آورده افراد برای سرمایه گذاری در روستاها و مناطق محروم حداقل 30 درصد بود که در بسته حمایتی جدید دولت از روستاها که از دوم آبان سال جاری رونمایی خواهد شد این رقم تا 15 درصد کاهش می‌یابد.

وی همچنین بر معماری سنتی در روستاها تاکید کرد و گفت: متاسفانه معماری سنتی در روستاها از بین رفته این در حالیست که اگر روستاییان به مقاوم سازی اما سنتی سازی توجیه شوند یکی از مشکلات اساسی آنها که گران بودن ساخت و ساز در روستاهاست این مشکل حل خواهد شد.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه به بیمه روستاییان نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص بیمه روستاییان و عشایر در کشور اقداماتی انجام شده اما این اقدامات به هیچ عنوان در شان و همچنین نیاز روستا نشینان نبوده به همین دلیل در حال رایزنی هستیم تا اعتبار بیمه روستاییان و عشایر افزایش یابد تا با کمک وزارت تعاون و رفاه اجتماعی تا پنج سال آینده تمامی روستاییان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی شوند. هر چند که در حال حاضر تمام این روستاییان 100 درصد تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

رضوی همچنین به عشایر نیز اشاره کرد و گفت: به گفته امام راحل عشایر ذخایر انقلابند به همین دلیل از همان ابتدای انقلاب اسلامی شورای عالی عشایر در کشور شکل گرفت اما متاسفانه در دولت نهم و دهم حتی یک بار هم این شورا در کشور تشکیل نشد این در حالیست که در دولت یازدهم (دولت تدبیر و امید) این شورا تا کنون دو بار با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است که در این شورا مشکلات عشایر از جمله تحصیل فرزندان آنان، تانکرهای آبرسانی، توجه به صنایع دستی، کد دار شدن مناطق سکونت آنها و ... مطرح و در حال مرتفع شدن است.

وی تاکید کرد تمامی طرح‌های اشتغال معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور برای روستاییان و عشایر یکسان بوده و هیچ تفاوتی میان روستاییان و عشایر قائل نیستیم.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنین از برگزاری سومین همایش ملی روز روستا و عشایر در یکم و دوم آبان ماه سال جاری در محل سالن اجلاس سران با رونمایی از بسته توسعه روستایی و اشتغال پایدار با حضور 10 وزیر و همچنین تعداد زیادی از مقامات لشگری و کشوری خبر داد.