دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی‌و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه مطالعات در حوزه مهندسی بافت و طب بازساختی در تهران تجمیع شده است، گفت: تعداد مقالات این حوزه در تهران ۳۵۵۶ مقاله، در شیراز ۳۲۳ مقاله و در اصفهان ۲۳۳ مقاله است.

به گزارش مرورنیوز، دکتر امیرعلی حمیدیه روز چهارشنبه، 28 مهر در سومین کنگره سراسری پیشرفت‌های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی که در مرکز همایش های رازی تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای توسعه علوم و فناوری‌های مهندسی بافت نیاز به شناخت وضعیت سلامت کشور داریم، افزود: در یک زمانی دغدغه کشورها جلوگیری و پیشگیری از مرگ مادران باردار، نوزادان و کودکان زیر ۵ سال بوده است که در حال حاضر مرگ کودکان و مادران کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هرم سنی دنیا در حال پیر شدن است، خاطرنشان کرد: با افزایش سن اندام‌های بدن در حال از بین رفتن هستند و در دنیا سرمایه‌گذاری‌های فراوانی برای ترمیم بافت‌های از دست رفته بدن انجام داده‌اند.

حمیدیه با بیان اینکه در ۱۰ سال آینده تولید قطعات یدکی بدن تبدیل به یکی از صنایع خواهد شد، ادامه داد: بررسی‌های پایگاه‌های علوم مختلف نشان می‌دهد که در هیچ شاخه‌ای از علوم پزشکی به اندازه علم سلول‌های بنیادی و سلول‌های بافت پیشرفت نداشته است.

دبیر ستاد توسعه علوم سلول‌های بنیادی، پیوند ارگان را یک روش تسکینی توصیف و خاطرنشان کرد: پیوند ارگان نیازمند مصرف داروی زیاد و صرف هزینه‌های بالایی است و این در حالی است که هدف در درمان در حوزه پزشکی علاج قطعی بیماران است و در دنیا نیز بر همین اساس با سرعت باورنکردنی به سمت توسعه سلول درمانی در حال حرکت هستند.

وی با تاکید براینکه در ایران نیز باید این علم به سرعت توسعه یابد، خاطرنشان کرد: بر این اساس ستاد توسعه علوم سلول‌های بنیادی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه حوزه آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی فعالیت‌های جدی را در دستور کار دارد.

حمیدیه یکی از نگرانی‌های جدی کشور را فارغ‌التحصیلان دوره دکتری رشته‌های مهندسی بافت و علوم سلولی دانست و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی فارغ‌التحصیل دوره‌های دکتری مهندسی بافت در کشور داریم و این در حالی است که کشور نیاز زیادی به دانشجویان کارشناسی ارشد و تکنسین‌ها دارد.

وی با اشاره به وضعیت توسعه علمی علوم سلولی در کشور، گفت: در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۴۳ پروژه در حوزه مهندسی بافت و طب بازساختی در کشور اجرایی شده است که این تعداد در سال ۲۰۱۴ معادل ۱۱۰ مورد بوده است.

حمیدیه با تاکید بر اینکه بر اساس گزارش پایگاه اسکوپوس تا اکتبر ۲۰۱۶ تعداد مقالات ایران ۱۱۴۳ مورد بوده است، ادامه داد: این تعداد در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰۶۰ مقاله گزارش شده است.

وی با اشاره به آخرین آمارهای پاپ‌مد، تصریح کرد: بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶ از سوی محققان ایرانی ۶۰۷ مقاله در حوزه‌های مرتبط با مهندسی بافت منتشر شده و این تعداد در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۴۷ مقاله بوده است.

به گفته وی، رتبه ایران در این حوزه در دنیا ۲۰ بوده که در سال ۲۰۱۶ با انتشار ۹۹۷ مقاله موفق به کسب رتبه ۱۴ در دنیا شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم سلول‌های بنیادی رتبه ایران در منطقه را دوم ذکر کرد و افزود: ایران با تولید ۵۸۶۷ مقاله، با پشت سر گذاشتن ترکیه توانست رتبه دوم منطقه را از آن خود کند. تعداد مقالات منتشر شده از سوی ترکیه، ۵۲۳۸ مقاله بوده است.

حمیدیه با انتقاد از انتشار برخی از گفته‌ها در خصوص امنیت روش‌های سلول درمانی با تاکید بر اینکه ما باید از این ترس و نگرانی عبور کنیم، اظهار کرد: ما باید با گذراندن اصول اخلاقی به سمت توسعه علوم سلولی در کشور حرکت کنیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تحقیقات در حوزه مهندسی بافت و طب بازساختی در تهران تجمیع شده است، یادآور شد: تعداد مقالات ISI درتهران ۳۵۵۶ مقاله است که این تعداد برای شیراز ۳۲۳ مقاله، در اصفهان ۲۳۳ مقاله، در تبریز ۲۰۱ مقاله، در مشهد ۱۴۷ مقاله، در کرمان ۸۰ مقاله و در یزد ۷۳ مقاله گزارش شده است.

حمیدیه با بیان اینکه ایران تنها منحصر به تهران نمی‌شود، ابراز امیدواری کرد که با همکاری تمام دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها اقدام به توسعه طب بازساختی در کشور صورت گیرد.