معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: قبل از مصرف مواد غذایی از عدم آلوده بودن مواد غذایی اطمینان داشته باشید.

به گزارش مرور نیوز، منوچهر دادگرنژاد با بیان اینکه ایمنی مواد غذایی از نظر سرعت فسادپذیری نکته مهمی است که روزه‌داران باید به آن توجه زیادی داشته باشند، گفت: با توجه به تغییر برنامه غذایی از نظر زمان مصرف، نوع، حجم و مقدار آن در ماه رمضان، ممکن است عده‌ای بخواهند بیشتر از مصرف یک وعده خود فراورده‌های غذایی تهیه کنند و برای تسهیل در پخت و پز از مقادیر مازاد در وعده‌های دیگر مثل سحری استفاده کنند.

دادگرنژاد با توصیه به مصرف غذای تازه در هر وعده ضمن طبقه‌بندی مواد غذایی تحت نام‌های فسادپذیری زیاد، متوسط و کم فراورده‌هایی چون شیر پاستوریزه، گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و سایر مواد غذایی حیوانی که باید آنها را برای مدت کوتاه در یخچال نگهداری کرد را از نوع اول برشمرد و از سبزیجات و میوه‌ها تحت عنوان مواد غذایی با فساد پذیری متوسط نام برد و گفت: این قبیل فراورده‌های غذایی را می‌توان برای کوتاه مدت در هوای خنک، خارج از یخچال نگهداری کرد و در هوای گرم باید آنها را در یخچال قرار داد.

وی مواد غذایی با فسادپذیری کم را  اقلامی مثل حبوبات و دانه‌های غلات خشک گندم، برنج  و امثال آن دانست و گفت: می‌توان این مواد را در شرایط مناسب برای مدت طولانی در هوای خشک و خنک نگهداری کرد.

دادگرنژاد با اشاره به اینکه اسهال خونی و تب روده‌ای از بیماری‌های بسیار خطرناکی هستند که معمولا از طریق تماس دست‌های آلوده با مواد غذایی به انسان منتقل می‌شوند، به مردم هشدار داد: قبل از مصرف از عدم آلوده بودن مواد غذایی نظیر سبزیجات و کاهو به تخم انگل‌های روده‌ای اطمینان حاصل کنند؛ چراکه این موارد می‌توانند باعث انتقال بیماری‌های انگلی نظیر آلودگی به آسکاریس و ژیاردیا به افراد شوند.

وی همچنین گفت: قارچ‌ها و کپک‌هایی که روی مواد غذایی آبلیمو، آبغوره، سس گوجه فرنگی و ... رشد می‌کنند، ممکن است باعث مسمومیت شوند و مصرف این مواد غذایی در دراز مدت حتی می‌تواند موجب بروز سرطان شود.

دادگرنژاد با اشاره به برنامه‌های مهم سازمان غذا و دارو برای پایش سموم و تدوین و اجرایی شدن بسیاری از آنها در چند سال اخیر افزود: باید در مکان تهیه سبزیجات و میوه‌ها دقت فراوان بکار رود چراکه در غیر اینصورت علاوه بر میکروب‌ها، مواد شیمیایی و سموم هم می‌توانند مواد غذایی را ناسالم کرده و مثلا از طریق سموم بکار رفته در باغ‌های میوه و مزرعه‌ها موجبات آلودگی محصول  را فراهم آورد.

معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو در پایان به مردم توصیه کرد برای اینکه غذای سالم‌تر ی داشته باشند موارد زیر را رعایت کنند:
- مواد غذایی را در جای تمیز نگهداری کنید
-  مواد غذایی خام و پخته شده را جدا از هم نگهداری کنید
-  مواد غذایی را بطور کامل بپزید
-  مواد غذایی را در دمای مناسب نگهداری کنید
-  از آب و مواد تازه سالم استفاده کنید