مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش از آغاز هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از اول تیرماه خبر داد و گفت:پرونده الکترونیکی امسال فقط برای پایه ی نهم است اما از سال آینده برای پایه های هفتم و هشتم هم اجرایی خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از اول تیرماه، اظهار داشت: در هدایت تحصیلی، نظر مشاور، دانش‌آموز، معلم و والدین و نمرات عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در پایه هفتم،‌ هشتم و نهم ملاک است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: در این سنجش، وضعیت، استعداد دانش‌آموز، ویژگی‌های شخصیتی،‌ رغبت تحصیلی و توانایی‌های آن، از طریق انجام آزمون‌هایی سنجیده می‌شود و بر اساس این سنجش، توانایی و استعداد هر دانش‌آموز به صورت فردی سنجیده شده و در هدایت تحصیلی هر دانش‌آموز را به صورت یک پروژه می‌بینیم.

شکوهی تصریح کرد: دانش‌آموزان در آزمون مشاوره شرکت می‌کنند و بعد از این مرحله، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و نمرات مرحله دوم آنها در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم ارزیابی می‌شود که این نمرات در پایه هفتم و هشتم ضریب یک و در پایه نهم دارای ضریب 2 است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا هدایت مشاوران تحصیلی حکم اجبار و قطعی دارد؟»، خاطرنشان کرد: نه، اینطور نیست؛ بلکه در شیوه‌نامه ابلاغی تاکید شده است که این موضوع نقش توصیه‌ای داشته و اجباری نیست و بر اساس بررسی‌های مشاوره‌‌ای و نمرات کسب شده دانش‌آموزان، کار هدایت تحصیلی آنها انجام می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: ویژگی‌ حاکم بر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان انتخاب آزادانه و آگاهانه آنهاست تا دانش‌آموزان بتوانند در هدایت تحصیلی انتخاب آگاهانه‌‌ای داشته باشند.

شکوهی با اذعان بر این نکته که نیروی کافی در موضوع مشاوره وجود ندارد، گفت: این کار را باید از پایه اول انجام دهیم، اما برای سال‌های فعلی امکان انجام آن میسر نیست؛‌ ضمن اینکه در موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان موارد مختلفی ارزیابی می‌شود که بخشی از آنها به عنوان مداخله‌گر عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی کار فرایندی است نه مقطعی، بیان داشت: تلاش می‌کنیم پرونده الکترونیکی مشاوره را برای دانش‌آموزان عملیاتی کنیم که امسال برای دانش‌آموزان پایه نهم انجام شد و از سال آینده نیز برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم اجرایی خواهد شد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: قصد داریم در مرحله اول، این کار را در متوسطه اول و در مرحله دوم برای دوره ابتدایی انجام دهیم تا هدایت تحصیلی به خوبی انجام شود.

شکوهی درخصوص «انتقادات والدین و دانش‌آموزان نسبت به موضوع هدایت تحصیلی»،‌ عنوان کرد: موضوع به این صورت بود که اولاً ما در بحث حوزه استعدادی، توانایی، رغبت و ویژگی دانش‌آموزان، به صورت جدی عمل نکرده بودیم که این موضوع نیازمند عزمی عمومی است؛ ضمن اینکه ما فقط نمرات برگه دانش‌آموزان را که در امتحانات کسب کرده بودند ملاک قرار داده بودیم که بعضا‌ً حتی نمرات به صورت غیرواقعی مطرح می‌شود.