بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی اقدامات حفاظتی شدید در هاوائی مرجان‌ها را از پدیده گرم شدن اقیانوس‌ها در امان نگه نداشته است.

به گزارش مرور نیوز، کارشناسان هشدار داده‌اند که صخره‌های مرجانی هاوائی در مدت چند دهه ناپدید می‌شوند و همچنین پیش‌بینی شده که در فصل تابستان وقوع پدیده سفیدشدگی در مناطق هاوایی و فلوریدا محتمل‌تر است.

پدیده جهانی سفیدشدگی مرجان‌ها از سال ۲۰۱۴ بین نیمکره‌های شمالی و جنوبی در حال جابه‌جایی است که بر حدود ۷۰ درصد صخره‌های جهان تاثیر گذاشته است. همچنین وضعیت علاج‌ناپذیر صخره بزرگ مرجانی استرالیا که سفیدشدگیِ دو سوم از مرجان‌های آن را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در پی داشته زنگ خطر جدی به حساب می‌آید.

اما کارشناسان تاکید کردند مرجان‌های اصلی آمریکا که در منطقه هاوایی، فلوریدا و "گوام" وجود دارند با فاجعه غیرمنتظره‌ای روبرو هستند.

کارشناسان محیط زیست اظهار داشتند: وقوع مرتب پدیده سفیدشدگی که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۴۰ اتفاق می‌افتد مقاومت این اکوسیستم‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین مرجان‌هایی که بر اثر سفیدشدگی از بین نمی‌روند تضعیف شده و احتمال کمتری دارد که در تماس مداوم با دمای بالا زنده بمانند.

در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی صخره‌های مرجانی هاوایی به ۹۰ درصد سفیدشدگی دچار شدند و در برخی از مناطق نیمی از پوشش مرجانی از بین رفت. اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی یکی از محافظت شده‌ترین مناطق سواحل هاوایی دچار پدیده سفیدشدگی مرجان‌ها شده است.