رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خروج آمریکا از نشست آب و هوایی پاریس گفت: نشست پاریس یک توافق جهانی است و با خروج یک کشور از هم نمی پاشد.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار افزود: ١٩٤ کشور توافق پاریس را امضا کرده اند و بیش از ١٦٠ کشور به طور رسمی به آن پیوسته اند بنابراین زمینه مستحکمی دارد.ترامپ قصد چانه زنی دارد در حالیکه همه اعلام کرده اند این موضوع قابل چانه زنی نیست.
توافق اقلیمی پاریس در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن، تهیه و تدوین شد که 194 کشور جهان آن را به امضا رسانده اند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چند جانبه بودن این توافق گفت: توافق چند جانبه سخت به دست می آید و با وجود تنش های فراوان، توافق پاریس حاصل شد بنابراین یک توافقنامه طلایی است چون دنیا را به سمت همگرایی سوق می دهد.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد:محیط زیست یک مقوله جهانی است و رفتار هر کشوری بر روی کشور دیگر تاثیر می گذارد از این رو یک وجوه مشترک در دنیای امروز است.
وی تاکید کرد: امروزه تمام جامعه بشری به مشترک بودن محیط زیست پی برده اند از این رو برخورد یکجانبه آمریکا تاثیری نخواهد داشت و به نتیجه نخواهد رسید زیرا هم اکنون نیز بسیاری از کشورها نسبت به این تصمیم رییس جمهور آمریکا واکنش نشان داده اند.
معاون رییس جمهوری افزود: بسیاری از رهبران دنیا این حرکت آمریکا را محکوم کردند حتی برخی از ایالت های امریکا به طور جداگانه اعلام کرده اند که در توافق پاریس حضور خواهند داشت و این نشان دهند تمایل مردم آمریکا به حضور در این توافق است، حتی برخی تشکل ها در آمریکا در برابر این تصمیم رییس جمهوری موضع گرفته اند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:حتی آمریکا گام هایی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برداشته است و ١٨ درصد انرژی خورشیدی خود را افزایش داده است.
وی گفت:این توافق برای کشورهای تولید وصادر کننده نفت بسیار حایز اهمیت است و بسیاری از کشورهای نفتی به آن پیوسته اند، ایران هم در این زمینه فرایند خوبی را طی کرده است.
ابتکار افزود: ایران پیش از شکل گیری توافق پاریس و در سال ٨٦ کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای را در دستور کار دولت داشت، همچنین رهبری در ابلاغی در سال ٨٦ در زمینه کاهش مصرف انرژی بر کاهش شدت مصرف تاکید داشتند، همچنین دو دستور ایشان برنامه اقتصاد کم کربن آمده بود.
وی ادامه داد: بنابراین ایران از نظر ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای رویکرد و برنامه های خوبی دارد چون بخشی ازمنابع کشور به علت الگوی غلط مصرف هدر می رود.
رییس سازمان حفاظت محیط ریست تاکید کرد:براین اساس دولت ایران به دلیل گام برداشتن در راستای کاهش مصرف سوخت و سیاست های محیط زیستی، در زمینه توافق پاریس کار خود را انجام می دهد.
ابتکاربا اشاره به اینکه در این راستا وزارتخانه های ایران گام های موثری برداشته اند گفت: ایران در توافق پاریس متعهد شد چهار درصد بدون شرط و هشت درصد به شرط برداشته شدن تحریم ها انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد .
وی ادامه داد: در سال ٩٤ هر وزارتخانه ای برنامه خود در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را ارایه داد و بر این اساس مشخص شد ایران توان کاهش تا ٣٤ درصد را دارد بنابراین در توافق پاریس ما در حاشیه امن قرار داریم .
وی ادامه داد: برخلاف تمام ادعاهایی که در برخی رسانه ها به غلط منتشر می شود، هیچ مانعی برای اجرای توافق پاریس وجود ندارد زیرا این یک معادله برد- برد- برد-برد است، یعنی اجرای آن اشتغال، کاهش الودگی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حفظ منابع را به همراه دارد.
ابتکار گفت: در دولت یازدهم بیشترین سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی صورت گرفته و مزرعه انرژی خورشیدی در همدان راه اندازی شد که مزرعه ١٠٠ مگاواتی جزو برنامه های دولت است.
وی بیان اینکه عده ای تلاش می کنند اطلاعات نادرست بدهند و بگویند تغییر اقلیم نداریم گفت: در حالی در ٣٠ سال گذشته ١.٨ دهم درجه دما افزایش و بارندکی ٢٠ درصد کاهش یافته است بنابراین از تغییر اقلیم اسیب دیده ایم.
ابتکار با اشاره به اینکه توافق پاریس دو بال دارد افزود: یکی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دوم انطباق و کمک کشورهای توسعه یافته به کشورهایی که از تغییر اقلیم تاثیر بسیار می گیرند، است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:برنامه ها باید سازگار با تغییر اقلیم و شهرها باید منطبق با تغییر اقلیم باشند؛ بر این اساس این موضوع باید مورد توجه شوراهای شهر قرار گیرد. این موضوع در توافق پاریس نیز آمده است.
وی گفت: دولت ایران نیز تمام اقدامات قانونی برای پیوستن به توافق پاریس را انجام داده و اکنون منتظر تصمیم شورای نگهبان هستیم.
ابتکار تاکید کرد: سالها قبل از اینکه کشورهایی مانند ایران انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشند کشوری مانند امریکا داشته است بنابراین نمی توان این تعهد تاریخی آمریکا را نادیده گرفت.این حرکت ترامپ یک حرکت کاملا غیرعلمی و حساب نشده است.
چین و آمریکا در مجموع تولیدکننده نزدیک به 40 درصد گازهای گلخانه ای جهان هستند.ترامپ که از زمان تبلیغات انتخاباتی اش با این بهانه که موضوع تغییرات اقلیمی فریبی از سوی چین است، وعده خروج از توافق پاریس را داده بود، سرانجام وعده خود را عملی و اعلام کرد که آمریکا از این توافق خارج می شود.
ترامپ بامداد جمعه با این ادله که عضویت در توافقنامه آب و هوایی به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافقنامه نیز نخواهد بود، خروج آمریکا را از آن اعلام کرد و گفت: از همین امروز کشورش اجرای مفاد این توافقنامه را متوقف خواهد کرد.