پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ارسال نامه‌ای خبر مربوط به تعداد دانشگاه‌های ایرانی قرار گرفته در نظام رتبه‌بندی کیو.اس را اصلاح کرد.

به گزارش مرور نیوز، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با انتشار خبری تعداد دانشگاه‌های ایرانی درج شده در نظام رتبه‌بندی کیو.اس را 2 دانشگاه ذکر کرده بود که با ارسال نامه‌ای این خبر را اصلاح و تعداد آن را 5 دانشگاه ذکر کرد.

بر این اساس دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علم و صنعت»، «تهران» و «شهید بهشتی» به ترتیب در جایگاه نخست تا پنجم ملی قرار گرفته‌اند.

در این اصلاحیه، با اشاره به انتشار ویرایش 2018 نظام رتبه‌بندی «کیو.اس.» درباره جایگاه مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی جهان در ژوئن 2017، اعلام شد 5 مؤسسه ایرانی در فهرست مؤسسه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند.

در ادامه آمده است: در تازه‌ترین ویرایش، نظام رتبه‌بندی کیو. اس فهرست 1000 مؤسسه برتر را روی وبگاه خود منتشر کرده است تا راهنمای دانشجویان در گزینش دانشگاه برای ادامه تحصیل آنها باشد.

اشتهار علمی، اشتهار شغلی، نسبت دانشجو به هیات علمی، سرانه استناد به هر عضو هیات علمی، نسبت اعضای هیات علمی بین‌المللی و نسبت دانشجویان بین‌المللی 6 سنجه کلیدی این نظام برای ارزیابی مؤسسه‌ها هستند. منابع گردآوری داده برای اندازه‌گیری این سنجه‌ها پیمایش‌های جهانی، نمایه استنادی اسکوپوس و پرسشنامه تکمیل‌شده توسط مؤسسه‌ها هستند.

در جدول زیر رتبه‌های ملی، آسیایی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی آمده است:

نام مؤسسه رتبه ملی رتبه جهانی
دانشگاه صنعتی شریف 1 471-480
دانشگاه صنعتی امیرکبیر 2 501-550
دانشگاه علم و صنعت 3 551-600
دانشگاه تهران 4 601-650
دانشگاه شهید بهشتی 5 801-1000

بر پایه ویرایش 2018 «کیو.اس.»، دانشگاه «ام.آی.تی.» دارای بیشترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا است. همچنین، پس از این دانشگاه، دانشگاه‌های«استنفورد»، «هاروارد»، «مؤسسه فناوری کالیفرنیا»، «کمبریج»، «آکسفورد»، «یو.سی.ال.»، «ایمپریال کالج لندن»، «شیکاگو» و «ای.تی.اچ. زوریخ» جایگاه دوم تا دهم این نظام رتبه‌بندی را به دست آورده‌اند.