مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید برخوردهای قانونی و مناسب با کاروانهای غیر مجاز صورت گیرد، گفت: موضوع عدم صدور بلیط برای کاروانهای غیر‌مجاز عتبات عالیات در کرمان، قزوین و فارس بررسی شده و دستورات مشابه استان خراسان رضوی صادر شده است.

به گزارش مرور نیوز، محسن نظافتی درباره وجود کاروانهای غیرمجاز برای اعزام زائران عتبات عالیات و برخی مشکلات ایجاد شده از سوی آنها اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد سوجو با سوءاستفاده از عشق و علاقه مردم به عتبات عالیات کاروانهای غیرمجازی را راه‌اندازی کرده‌اند که در برخی مواقع موجب بروز مشکلات برای زائران شده است.

وی ادامه داد: این کاروانهای غیر مجاز که فاقد پوشش امنیتی و بیمه‌ای مناسب برای زائران هستند در بعضی مواقع موجب خلل در خدمت‌رسانی به زائران می‌شوند که نمونه بارز آن سرگردانی چندی قبل تعدادی از زائران خراسان رضوی در شهرهای نجف و کربلا بود.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه باید برخوردهای لازم با کاروانهای غیرمجاز صورت گیرد، تصریح کرد: باید برای کاروانهای غیر مجاز تشدید مجازات در قانونگذاری پیش‌بینی شود و این برنامه می‌تواند از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال شود.

به گفته نظافتی، دستگاههای مسئول همانند قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز باید برخورد شدید‌ی با کاروانهای غیر مجاز انجام دهند و در این راستا به کمک دستگاههای اجرایی درآیند.

وی ادامه داد: همچنین باید مسئولان هواپیمایی کشور تمامی ایرلاینها را مکلف کنند که از ارائه چارتر و بلیطهای گروهی به کاروانهای غیر مجاز و ناهماهنگ با سازمان حج و زیارت خودداری کنند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: ناوگاه هوایی و ناوگان زمینی به‌طور جد از فروش بلیط به کاروانهای غیر مجاز جلوگیری کنند و اجازه خروج از مرزها ایران برای سفر به عتبات عالیات با مجوز سازمان حج و زیارت باشد.

نظافتی با بیان اینکه در برخی استانهای کشور عدم فروش بلیط برای کاروانهای غیرمجاز عتبات در حال اجرا است، گفت: استاندار خراسان رضوی و مسئولان ذیربط استانی بعد از مشکلات ایجاد شده از سوی کاروانهای غیر مجاز، اجازه صدور بلیط برای زائران چنین کاروانهایی را نمی‌دهند و همه چیز باید از مجاری قانونی و کاروانهای مجاز انجام گیرد.

وی افزود: موضوع عدم صدور بلیط برای کاروانهای غیر‌مجاز عتبات عالیات در کرمان، قزوین و فارس نیز بررسی شده و دستورات مشابه استان خراسان رضوی صادر شده است.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه متاسفانه در سفر با برخی کاروانهای غیر مجاز و عدم توجه کافی آنها به زائران، جان، مال و ناموس زائران به خطر می‌افتد، توضیح داد: مردم مشتاق به زیارت عتبات عالیات باید به مجوز کاروانهای زیارتی توجه بیشتری داشته باشند؛ در حال حاضر 2 هزار و 400 دفتر مجاز در کشور فعال هستند.

نظافتی اظهار کرد: برخورد با کاروانهای غیر مجاز نیازمند عزم ملی و هوشیاری مردم است و در این رابطه نیز سایر دستگاهها باید به کمک سازمان حج و زیارت بشتابند تا این مشکلات رفع شود.