معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست گفت که برنامه ملی توزیع بنزین یورو 4 به تمام نواحی و بخش ها به منظور کاهش آلودگی هوا به صورت تدریجی گسترش می یابد.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار در کارگروه تخصصی محیط زیست استان البرز که ظهر دوشنبه در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، با بیان اینکه توزیع بنزین یورو 4 در برنامه ملی اجرایی شده و همچنان دنبال می شود، گفت: برای کاهش آلودگی هوا در خصوص حمل و نقل عمومی نیز باید اقداماتی صورت گیرد که این امر در گرو همکاری و تعامل شهرداری ها در سراسر کشور است.
معاون رئیس جمهوری عنوان کرد: در مسئله آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی را انتظار داریم و امید داریم شهرداری اقدامات لازم در زمینه توسعه مترو و حمل و نقل عمومی انجام دهد.
وی افزود: در استان البرز با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد استفاده از سوخت های سنگین توصیه نمی شود، از این رو سوخت نیروگاه های شهید رجایی و منتظر قائم ممنوع شده و این روند با نظارت کافی اجرایی شده است.
ابتکار خاطرنشان کرد: موضوع استفاده نکردن صنایع و نیروگاه ها از سوخت سنگین و جایگزین شدن آن با گاز طبیعی در استان البرز به منظور کاهش آلودگی کلانشهرها به طور جدی پیگیری می شود.
ابتکار با بیان اینکه بحث فعالیت های صنعتی در استان البرز مسئله مهم است، افزود: گستره فعالیت های صنعتی ایجاب می کند که صنایع از سوخت های سنگین استفاده نکنند.
وی با اشاره به اینکه البرز با حدود 3 میلیون نفر جمعیت و تراکم فعالیت های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: بر این اساس در البرز شکنندگی محیط زیست و طبیعت بسیار زیاد است.
وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی پسماند و ساماندهی گرد و غبار استان ادامه داد: کارگروه تخصصی محیط زیست استان البرز تاکنون اقدامات بسیار خوبی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده ولی در بخش ملی نیز در این زمینه اقدامات شایان توجهی تحقق پیدا کرده است.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در ارتباط با وضعیت هوا در شهر کرج با اجرای برنامه جامع آلودگی هوا و برنامه‌های جامع شهر کرج، بهبود کیفیت هوا از 92 الی 95 را مشاهده می‌کنیم، اضافه کرد: هنوز کارهای بسیاری باقی است و تکمیل طرح کهاب باید در سطح استان البرز ضروری است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با اتخاذ سیاست های دولت یازدهم نیروگاه ها از سوخت سنگین استفاده نمی کنند، خاطرنشان کرد: هم اکنون نیروگاه منتظرقائم و شهید رجایی که به صورت مستقیم با کیفیت هوای شهر کرج مربوط است، از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.
ابتکار با بیان اینکه در مورد صنایع پیگیری ها و هماهنگی هایی در حال انجام است تا صنایع هم از گاز طبیعی استفاده کنند، ادامه داد: سهم آلودگی منابع ساکن مانند صنایع در آلودگی هوای شهر کرج قابل توجه است.
وی با اشاره اینکه طرح انتقال زیرزمینی آب به تهران در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: این طرح از طریق استاندار البرز پیگیری می شود و مقرر شده که بخشی از پساب به البرز تعلق بگیرد و همچنین در خصوص حلقه دره نیز در نظر داریم که بازنگری صورت گیرد.
ابتکار افزود: 6 شهرک صنعتی استان البرز دارای تصفیه خانه هستند و نیاز است در رابطه با سایر شهرک ها و مناطق صنعتی نیز این امکان اجرایی شود.