رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: برای چهارمین سال پیاپی حلقه گذاری جوجه لک لک ها در دشت بیلو و حاشیه دریاچه مریوان انجام شد.

به گزارش مرور نیوز، حیدر ویسی افزود: حلقه گذاری لک لک ها هر سال به منظور شناسایی مسیر مهاجرت آنها انجام می شود.
وی اضافه کرد: در این طرح حلقه هایی به قطر 16 میلیمتر KW که حاوی اطلاعات در مورد مشخصات جغرافیایی، سن پرنده و نام حلقه گذار است در قسمت پای پرنده گذاشته می شود.
وی اظهار کرد: این حلقه گذاری مطابق با استاندارهای بخش حیات وحش سازمان ملل انجام می شود و در هر جای دنیا این حلقه ها مشاهده شود می تواند اطلاعات حلقه ها بازخوانی شود.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: با توجه به سخت گذربودن محل های لانه سازی لک لک ها، در این عملیات هشت جوجه لک لک حلقه گذاری شده است.
وی اضافه کرد: حلقه گذاری ها باید به گونه ای انجام شود که آسیبی به پرنده وارد نکند و پرنده بالغ ناچار به ترک لانه شود.
ویسی گفت: هم اکنون چند کلنی 100 قطعه ای از لک لک ها در دشت بیلو، حاشیه زیبار و دشت بانه به منظور لانه سازی و جوجه آوری مهاجرت کردند.
لک لک پرنده ای، 102 سانتیمتر طول دارد و در زمره بزرگترین پرندگان کنار آبزی (خشکی-آبزی) است. رنگ آمیزی پرو بال این پرنده به گونه ای است که از سایر پرندگان سفید، متمایز می شود و نر و ماده همشکل و به رنگ های سیاه و سفید دیده می شود.
پاها و منقار بلند و قرمز رنگ و گردن دراز و کشیده، به رنگ سفید است سر، روتنه و دم سفید و شاهپرهای اولیه و ثانویه سیاه رنگ است.
اغلب در کنار آب، روی یک پا، می ایستند با تأنی راه رفته و در پرواز، آهسته بال زده و اغلب به صورت بالباز، اوج گیری کرده و در ارتفاع پرواز می کنند.
پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب آن، دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از 2 طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.
شهرستان مرزی مریوان در فاصله 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.