روغن زیتون موجب کاهش التهاب مغز می‌شود و می‌تواند سم سلول‌های داخلی را دفع کند، اما مهم‌ترین نکته این است که موجب فعال سازی فرآیندی موسوم به «اتوفاژی» هم می‌شود؛ اتوفاژی، فرایند عادی بدن است که با نابودی سلول‌ها مقابله می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، بر اساس تازه‌ترین نتایجی که از پژوهش‌ها حاصل شده است، مصرف روغن زیتون تصفیه نشده مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر است.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه تمپل پنسیلوانیا دریافتند روغن زیتون به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای، از حافظه و توانایی یادگیری حفاظت می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید: «در طول 15 سال اخیر، 54.5 درصد مرگ و میرها مرتبط با آلزایمر بوده است».

محققان در دانشکده پزشکی لوئیس کتز، با انجام آزمایشاتی بر روی موش‌ها و بررسی تفاوت‌های مصرف روغن زیتون تصفیه شده و نشده دریافتند، موش‌هایی که روغن زیتون تصفیه نشده مصرف کرده‌اند، توانایی بهتری در به یادآوردن خاطرات دارند و حافظه آنها بسیار بهتر از دسته دیگر عمل می‌کند.

دکتر دومنیکو پراتیکو، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «ما دریافتیم روغن زیتون موجب کاهش التهاب مغز می‌شود و می‌تواند سم سلول‌های داخلی را دفع کند، اما مهم‌ترین نکته این است که موجب فعال سازی فرآیندی موسوم به «اتوفاژی» هم می‌شود؛ اتوفاژی، فرایند عادی بدن است که با نابودی سلول‌ها مقابله می‌کند».

این مطالعه که روز چهارشنبه در مجله "Annals of Clinical and Translational Neurology" منتشر شد، به تحقیقات قبلی که در زمین مصرف روغن زیتون بکر شده بود، کمک شایانی می‌کند.

استاد دانشکده پزشکی لوئیس کلاین نیز اضافه کرد: «روغن زیتون به عنوان یک چربی گیاهی غیر مضر، از چربی‌های اشباع شده حیوانات سالم‌تر است».

بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل در ایالات متحده است و بر اندیشه، حافظه و زبان فرد تأثیر می‌گذارد.

در سال 2013، 5 میلیون آمریکایی بیماری آلزایمر داشتند؛ انتظار می‌رود که این تعداد تا سال 2050 به 14 میلیون نفر برسد.